Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

AC Kyler ej Chrysler Voyager 2007 (LÖST)

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
GAB
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 23 jul 2011, 22:42

AC Kyler ej Chrysler Voyager 2007 (LÖST)

Har en Grand Voyager 2007, 3,3 V6. Har gått 12700mil. Jag skulle behöva lite tips samt en manual för ev. byte av AC kondensorn samt kompressor.

Fel: Får ingen kyla in till kupén fastän jag trycker på AC knappen i kliman(ser ut som en snöflinga)och har den på lägsta temp LO. På kondensorn ser man fyra fördjupningar( inga hål igenom, kanske har körts på någon grusväg med tidigare ägaren), cellerna har fått sig lite stryk.Finns ingen köldmedel kvar då jag kontrollerade med en skruvmejsel på AC rör ventilen. Sedan hörs det inget klickande (Att AC kopplingen kopplar) från Kompressorn när jag trycker på "snöflingan". kan det vara så att kompressorn inte kan koppla när det inte finns någon köldmedel kvar eller betyder det att jag förmodligen kommer behöva byta både kompressor och kondensor, kanske torkfilter också?
Annons
Användarens profilbild
Nisse
Van
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 19:24
Ort: Ekeby, Bjuv

Re: AC Kyler ej

Är ingen expert på AC men har där gått hål på kondensorn så har det kommit in fukt och och beroende på hur länge det vatt hål så måste du byta allt....kanske klarar nåt sig men det är osanolikt.....

Kompressorn borde slå till ändå men har fukten och köldmedlet begat ihop innuti så kanske den inte klarar av att slå till.....

Nisse
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: AC Kyler ej Chrysler Voyager 2007

Tips om reparationshandbok är att du registrerar dig på AllDATA DIY med 1 års abonnemang som kotar cirka 150:- SEK, dom har OEM manualer och du kan logga in ifrån olika enheter, praktiskt och smidigt om du mekar med bilen och har en surfplatta, exempelvis..

Ska se om jag hittar något avsnitt om AC:n som du kan få.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
GAB
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 23 jul 2011, 22:42

Re: AC Kyler ej Chrysler Voyager 2007

Köpte bilen på KVD förra veckan vetandes om felet. provtryckte systemet igår, tryckklockan visade på en läcka då trycket sjönk ca: 1bar/5min. Sprutade på skummedel men visade inget läckage på kompressor, kylare, anslutningar i motorrummet. Ringde en AC firma som rådde mig att trycksätta systemet igen och hissa upp bilen o kolla AC rören under bilen. Då bilen har klima för baksätet så är det förmodligen rören under som läcker, så jag ska till o kolla det härnäst. Jag tar gärna manualen du hade dock.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: AC Kyler ej Chrysler Voyager 2007

Hej igen,

Aha, intressant, gick det bra att handla därifrån? Har själv aldrig gjort det, fick du ett bra pris? :P

Enligt ryktesvägen så är ett vanligt fel cellpaketet längst bak i bilen, går upp bakom höger bakhjul, du kan se rören underifrån.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
GAB
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 23 jul 2011, 22:42

Re: AC Kyler ej Chrysler Voyager 2007

Jag fick bilen för 93 fast den var värderad till 131 i felfri skick från handlaren. Jag rekommenderar KVD, allt gick smidigt. Laddar ner den nu så får vi se om vi kommer fram till något. Tackar så mycket för manualen.

provade ladda ner men gick inte, det står att den är ogiltig.
Senast redigerad av GAB den mån 25 jul 2011, 13:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: AC Kyler ej Chrysler Voyager 2007

PS, filen är inte färdig förrän kl. 13.45 för nedladdning, ursäkta! :oops:

Om du laddar ned just nu aå avbryt och återkom om 10 minuter.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
GAB
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 23 jul 2011, 22:42

Re: AC Kyler ej Chrysler Voyager 2007

sorry....ska kolla snart igen..tackar.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: AC Kyler ej Chrysler Voyager 2007

Sådär, nu var det fixat, jag glömde en grej innan men det ska nu gå att ladda ned :P

PS, har du kylmedel och kopplinar hemma så du fyller på med jämna mellanrum och letar läckor, samt har du fyllt i spårningsmedel?

Annars finns det kopplingar och slangar till din bil på ebay, samt även gasen, men var försiktig vid användning.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
GAB
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 23 jul 2011, 22:42

Re: AC Kyler ej Chrysler Voyager 2007

tackar...det tog lite tid o leta fram avsnittet för AC rören men nu är det gjort och kommer underlätta när vi trycksätter den senare idag. Jag själv har ingen utrustning men tack för tipset, ska kolla det. meddelar resultatet senare.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: AC Kyler ej Chrysler Voyager 2007

Aha okey :P Hoppas det går bra, meddela gärna resultatet :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
GAB
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 23 jul 2011, 22:42

Re: AC Kyler ej Chrysler Voyager 2007

Äntligeeeeeeen. Nu e det klart med AC:n. Vid provtryckningen med spårmedel så läckte allt ut bakom H-bakhjul. Tog hem bilen och rev ner nästan hela högra sidan i bakpartiet, skruva loss värmepaketet och tog ut förångaren/evaporatorn. När vi provtröck den separat för sig o spruta på såpa/vatten så såg man att det bubblade från evap röret som ansluts till expansionsventilen där det sitter en bricka som skall trycka ner rören mot ventilen . felet var en kombination av ett mindre korriderat rör samt en bricka som skavde mot ALU röret som skapade ett mindre hål. Åkte iväg till en sakkunnig inom ALUsvets som fixade det på en gång, sen var det bara att smacka tillbaka allting och åka iväg o provtrycka o fylla på Köldmedium. Många om och men....men nu e det klart o det e så skönt med den där svalkan :D :D :D .


Tid :demont/ mont förångare: 4,5tim.
Priser:
Felsökning AC Condcenter Stockholm: 500kr
ALUsvetsning: 300kr
Påfyllning Köldmedium: 800
Totalt: 1,600kr...billigare än 10,000 :D

Tips: E du lite händig så lämna inte in bilen,,,AC condcenter ville ha 10lax för en ny förångare med allt arbete,,låt dem bara konstatera felet för 500 spänn så plockar du ner den själv. Det verkar vara ett mer eller mindre fel på Voyager att förångarrören läcker,för det behöver du inte skutta iväg o köpa en helt ny bara för att dem tycker det,,det kan ju räcka med en svetsning. Hoppas detta hjälper andra med liknande problem.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: AC Kyler ej Chrysler Voyager 2007

Fasiken vad gött!!! :D

Hoppas det kyler riktigt bra i bilen nu :D

Lägger denna tråd som "klistrad", mycket bra tips!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
GAB
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 23 jul 2011, 22:42

Re: AC Kyler ej Chrysler Voyager 2007 (LÖST)

Det e underbart skönt,,,o speciellt när det löste sig till ett bra pris 8-) Såg att du chattade med en annan kille hade exakt samma problem som mig,,,kanske du kan förmedla honom hur jag gick tillväga.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: AC Kyler ej Chrysler Voyager 2007 (LÖST)

:P

Det ska jag göra, och all credit till dig! :)

Skönt att kunna spara en så stor summa på att göra det själv :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar