Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler vision 1996 fjärrdosa WANTED!

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Veronica
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 09 jan 2016, 16:29

Chrysler vision 1996 fjärrdosa WANTED!

Hej!
Söker fjärrdosan till centrallås/immobilizer till min bil då båda lagt av. Den skall ha nummer 04759021 instansat på baksidan vilket är chryslers p/n. Denna dosa skall ha 3 knappar..lock,unlock och bagagelucka. Tacksam för svar snarast.

Mvh
Veronica
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler vision 1996 fjärrdosa WANTED!

Tjena!

Har du provat att byta batterierna i dina befintliga dosor?

Om du får tag i en dosa, har du programmeringsinstruktioner för just din bil (svensksåld/Europasåld) eller kommer en Chrysleraukt. verkstad att synka dosan med bilen?

Googlar du p/n-numret (part number) så får man inte upp många annonser/butiker som har en sådan till salu, endast ett par hemsidor inom EU som skriver om den samt Factory Chrysler Parts som säljer den för cirka 120 dollar inkl. frakt men exkl. tull och moms från USA, låter det dock vara osagt om den verkligen finns i lager.

Ring/mejla runt bland de Chrysleraukt. bilfirmorna och hör om de har någon nyckel som legat på lager i många år, man vet aldrig! Prova även samma sak med ett par bildemonteringar, främst USAbildelar i Osby, de kanske har.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler vision 1996 fjärrdosa WANTED!

Tänk på att Voyager och ev. fler bilmodeller från Chrysler (tippar på att det endast gäller Europasålda då de har andra säkerhetssystem och frekvenser i USA) kan ha samma fjärrdosa om du frågar runt bland olika bildemonteringar osv.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Veronica
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 09 jan 2016, 16:29

Re: Chrysler vision 1996 fjärrdosa WANTED!

Hej!
Jodå batterierna i båda fjärrarna är bytta men de sänder plötsligt inte längre..någon av dem. Det märkliga är att den ena hängt på reservknippan och knappt är använd och plötsligt är båda trasiga på samma dag. De går alltså inte att programmera upp mot RKE- modulen. Däremot ,eftersomjag har 2 Visions, så tog jag reservfjärren till den andra och programmerade upp den genom att jorda pin 1 i OBD-uttaget och den svarade så snällt så. Mitt problem är alltså att nu har jag bara een fjärr till varje bil och vill inte hamna i sitsen att behöva skrota någon av dem bara för att ännu en fjärr kanske går sönder. Då denna artikel är "utgången " hos Chrysler och varken Osby eller någon annan skrot tycks spara på dessa har jag sökt på eBay i Tyskland bl.a eftersom de amerikanska sändarna har "fel" MHz på sina. Jag har oxå gjort en sökning på bildelsbasen men ingen har svarat så därför vänder jag mig nu till detta forum i förhoppningen att någon kanske har nån skrotfärdig Vision stående som man säljer delar ifrån och som har sina fjärrar kvar. Båda mina Visions är alltså Europabyggda, jag tror de byggdes i Österrike faktiskt och har även kontaktat en skrot där som självklart inte heller besvarat mitt mail så det verkar lite tjorvigt..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler vision 1996 fjärrdosa WANTED!

Hej!

Visste inte att just den programmeringsmetoden fungerade på de bilarna, gött att det var så enkelt.

Då förstår jag din situation, men går det inte att inaktivera startspärren genom att låsa upp förarsidan med nyckeln och klara sig utan fjärrdosan (om du inte skulle få tag i en till dosa)? Vissa Chrysler-modeller behöver inte dosan, dock tror jag tyvärr att det gäller de bilmodeller som har larm men Vision har inte detta om jag förstått det korrekt?

Har du även varit i kontakt med dessa? http://www.factorychryslerparts.com/pro ... 59021.html

Det har funnits en del annonser på tyska ebay som du säkert sett, men de dosorna verkar vara sålda.

Precis, de amerikanska har en annan frekvens.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler vision 1996 fjärrdosa WANTED!

Synd att dessa dosor hade fel artikelnummer, är osäker på om de fungerar eller ej:

http://www.ebay.de/itm/Original-Chrysle ... SwT~9WinV5

http://www.ebay.de/itm/Schlussel-Fernbe ... 5kgPDERaUQ
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Veronica
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 09 jan 2016, 16:29

Re: Chrysler vision 1996 fjärrdosa WANTED!

Hej igen och tack för ditt engagemang:).
Nyckeltricket funkar tyvärr inte på Vision ..fastän det är larm inbyggt ihop med immobilizerskiten och enligt Hedins bil går det inte ens att koppla ur/ förbi den skräpkonstruktionen så är man utan fjärr e d bara att skrota hela bilen. Det är faktiskt för j..vligt! Kan det verkligen vara lagligt att ta bort en sådan liten löjlig reservdel ur sortimentet kan man undra..kan ju inte kosta många kronor att ha på lager ..
Jo,jag har sett dessa dosor med andra nr på tyska ebay men gissar att det inte funkar. Jag hittade oxå ett tyskt forum där en kille hade köpt en med rätt nr 2014 men hans bil var tydligen import/usatillverkad så den gick inte till hans bil så jag försöker nosa rätt på honom för att höra om han möjligen har den kvar när den nu ändå inte passade till hans ..Voyager tror jag han hade. Var ett voyagerforum jag fick upp när jag googlade p/n..fast det verkade rätt dött när jag registrerade mig där tyvärr. Angående chryslersajten i USA tror jag den var utgången..eller om jag resonerade att för det priset dom ville ha får jag en hel bil här på blocket:)..jag minns inte,det snurrar i skallen av alla ställen jag letat på:).
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler vision 1996 fjärrdosa WANTED!

Jasså, har du larm på din bil? Är det original? Hade för mig att det kom först på 300M och att Vision endast har fjärrdosa och ev. startspärr.

Detsamma gäller Chrysler Stratus (att bilen är "skrot" utan fjärr), dock är deras RKE system ännu krångligare då man inte kan programmera dosorna själv utan man måste vända sig till en aukt. verkstad, problemet är då inte bara priset utan det system Stratus använder sig av, vilket är väldigt ovanligt och det är långt ifrån alla som har verktyg för detta, man brukar få leta utomlands (inom EU) efter någon som fortfarande har kvar grejorna att kunna programmera.

Desto mer sällsynta dosorna blir desto mer ökar de i pris =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Veronica
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 09 jan 2016, 16:29

Re: Chrysler vision 1996 fjärrdosa WANTED!

Japp,både larm,immobilizer och c-lås i samma dosa och det är original. Tror d kom från 95-96 men kanhända finns det redan tidigare på vissa. Stratysen har Rockwell systemet men det är lätt att koppla ifrån startspärren på själv och det kan man göra permanent så där slipper man iaf skrota bilen. Svärfar har en sådan 98 och då hans larmdosa sprack och han var rädd att systemet skulle gå sönder helt eftersom han inte ägde nån reservdosa bad han Chrysler koppla bort startspärren vilket de gjorde med lånad dosa ur annan bil och sedan ryckte ur den medans bilen va igång och sedan lät den gå 5-10 min innan de stängde av den. Det kopplade bort startspärren permanent och funkar perfekt. Jag skall försöka mig på de trasiga dosorna igen. Känner en snubbe som vart mekaniker på Viggenplanens system och han e duktig på allt med radiovågor. Går inte det får jag väl beställa den från USA om inte någon här hemma svarar mig. Det retar mig att dom vill ha 55usd för frakten bara..av ett breev! D e ocker.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler vision 1996 fjärrdosa WANTED!

Ja precis, vad gäller Stratusen så får man låna en fungerande modul från en annan bil och koppla bort den, på så sätt är det enkelt om man har tillgång till det (eller om verkstaden har tillgång till det, dock långt ifrån alla som har detta sparat). Om hans modul och dosa fortfarande fungerade så skulle han själv kunnat göra det, då drar man bort Rockwell RKE-modulen när bilen är igång vilket separerar synkningen till PCM:en.

Du kan skicka ett mejl till Factory Chrysler Parts och fråga om de kan skicka dosan med ett billigare fraktalternativ, förklara ditt läge så får man hoppas att de är hjälpsamma.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Sleeper
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 28 dec 2015, 03:27
Ort: Älmhult

Re: Chrysler vision 1996 fjärrdosa WANTED!

Hade alla Vision fjärrdosa?
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler vision 1996 fjärrdosa WANTED!

Jag har en 1996 Chrysler Vision 3.5 Tsi Limited Edition vars ena fjärr har lagt av. Vet dock inte om det är batteriet eller något annat.

Kan någon svara med säkerhet på vilken typ av batteri det är som ska sitta i den? För när jag googlar så hittar jag bara massa info om fjärrar med 2 batterier, min har ett batteri och har p/n: 04759021

Dessa här: https://www.factorychryslerparts.com/pr ... m=04759021

Har de rätt frekvens för europa och fungerar med min bil? För isåfall är ju fjärren värd priset.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler vision 1996 fjärrdosa WANTED!

Hej,

Svarade även i den andra tråden.

Är som sagt osäker, troligen är det CR2032 (eller 2 st CR2016) eller CR2025. Minns tyvärr inte alls men är det för tjockt så går det knappt att stänga igen dosan, varav det är enkelt att utesluta om det är CR2032 eller CR2025.

Förhoppningsvis är det bara batteriet.

Meddela gärna hur det går.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler vision 1996 fjärrdosa WANTED!

Jag hade avvaktat med att köpa någon ny dosa, kan bli svårt att få den synkad till bilen.

Frekvensen borde dock stämma (artikel-nr hör bara till exportmodellerna, tror jag, samt att det står export i beskrivningen).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar