Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Någon som haft liknande strul med sin Chrysler 300c?

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Någon som haft liknande strul med sin Chrysler 300c?

Hej Avenger och alla ni andra bilfrekz!

Nu när väl sommaren äntligen har kommit och med den en behövlig semester och man inte annat vill än att krusa omkring i sin favorit bil no1, just då händer det! Bil #"!!%aaarhg! :twisted: Chryslern har gått i baklås! Jag kan varken låsa upp eller låsa bilen! :twisted:
Vill ni få myror i huvudet så läs då detta :lol: Alla eventuella lösningar mottages varmt!

Jag har två batterinycklar i original till bilen som är en Chrysler 300c 5,7 l HEMI.
Efter att jag körde hem från jobbet i går så fungerade mitt monster till bil som vanligt. Men första dagen på semestern, så kan jag inte komma in i bilen alls! :evil:

Tilläggas skall att tidigare vid enstaka tillfällen så har elektroniken i framför allt fönsterhissar men även billåset strulat, men då endast då karossen blivit ordentligt varm av att stå i solen för länge. Bilen är lackad i svart pearl.

Lite saker som jag började fundera på är:
1. Glapp mellan batteri i nyckeln och kretskortet?
Har provat lite olika lösningar på detta, men inget hjälper, dessvärre.
2) Byte av batteri i nycklarna - ingen lösning det heller.
3) Har mätt spänningen i nyckelns kretskort dvs om strömmen går runt, vilket den gör på nyckel 2 men inte på nyckel 1. Här har jag kommit fram till att oavsett om nyckel 1 har ett trasigt kretskort eller nyckel 2 har ett fungerande kretskort så kommer jag inte in i bilen med någon av nycklarna. :shock:
4) Har funderat på om det kan ha något samband med ODBn att göra dvs om det kan tänkas behövas programmeras in någon ny kod (4 siffrig) från general agenten om det är så att man bytar ett batteri i nyckeln? Om ODBn helt sonika har "tappat" info om nyckeln? Får dock fel kod i ODBn som kort och gott säger "KEY LOW" Har ej kollat upp detta ännu.Har en god vän där sådant var fallet. :o ODBn varnade när han var ute och rattade och när han sedan låste bilen så gick den ej att låsa upp igen. Samma sak var det för mig.
5) Har tagit fram en sprängskiss på hur orginalnycklen skall se ut från USA på just min modell och fått reda på att det skall inte finnas någon annan typ av nyckel typ metall nyckel sk (bladnyckel) som sitter i den elektroniska nyckeln eller kommer vid sidan om de övriga två nycklarna, typ säkerhetsnyckel som man öppnar manuellt via passagerarsidans låskolv som sitter i handtaget. Någon sådan nyckel finns alltså ej i original utförande.
6) Originalnycklarna passar ej heller i passagerasidans låskolv i dörrens handtag.Orginalnycklarna passar däremot i tanklocket.
7)Har också kommit fram till att i och med att orginalnycklarna inte passar i passagerasidans låskolv i dörrens handtag, så kan det betyda att det inte är dörrhandtagets låskolv som är i original utan det kan tänkas vara utbytt, där nyckel till denna kolv saknas.
Orginalnycklarna skall enligt sprängskissen passa i kolven, därav ingen extra bladnyckel(metallnyckel) som säkerhet.
8) Har tidigare upptäckt att Chryslern startar upp som vanligt med nyckel 2 i tändningslåset, när man väl kommit in i bilen.
Det finns alltså ström i bilen ,då båda larm dioderna lyser och blinkar rött, när bilen är låst. Batteriet till bilen byttes juni 2016 och sitter i skuffen .


Om det är någon som känner igen sig i detta problem så hör av er - då all vägledning eller lösning är guld värda!
//HEMI
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Annons
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Någon som haft liknande strul med sin Chrysler 300c?

Hej !

Har nu kommit närmare problemets kärna dock är det inte riktigt löst ännu.. men det kommer :)

Har konstaterat att det inte är strul med ODBn utan den varnar för "RKG LOW KEY" vilket den känner av.
Har också fått nyckel 2 omprogrammerad utan resultat ( tanken var att nyckel 1 störde ut nyckel 2 ) - strulet fortsätter dock. Har alltså "dödat" nyckel 1 och använder endast nyckel 2.
Har kunnat lokalisera och konstatera att huvudstrulet ligger i det faktum att jag väl inne i kupén har en stark signal och att den aktiva fjärrnycklen fungerar utmärkt, bilen fungerar också normalt. Att utanför bilen när den är låst / het kaross, så finns det svag till ingen som helst signal, oavsett avstånd till / från Chryslern.

Har upptäckt att i och med att karossen blir riktigt varm så får inte signalen från nyckeln kontakt med bilen. Håller just nu på att felsöka detta, genom att köra in bilen i en speciell lackugn som håller ca 60 -70 grader, där får den stå i en timme och sen skall jag kolla om värmen påverkar signalstyrkan eller annan el, för att kunna utesluta.

Jag har dock funnit två huvudfel som jag måste titta närmare på. För att förstå huvudfelet skall jag här kort beskriva händelseförloppet och de troliga huvudfelen.
Så här funkar det:
Jag har en sk aktiv fjärrnyckel (aktiv för att man själv trycker på nyckeln ;) ). Denna nyckel drivs av ett batteri som avger elektromagnetiska svängningar som i sin tur aktiverar chippet i nyckeln. Fjärrnyckeln fungerar som en sändare och chippet sänder via en kristall (antennen) över dels fjärrnyckelkoden och funktionskoden. Dessa koder måste stämma med styrsystemets koder för att funka. Signalen som går från fjärrnyckelns chipp med koder träffar bilens IR mottagare. IR mottagaren på Chrysler 300c sitter i dashboarden ovan klockan som en egen modul. Om Imobilizern dvs styrspärren godkänner koderna skickas signalen vidare till centralboxen i bilen. Signalen går sedan vidare till reläerna som styr centrallåset som elektriskt öppnar/stänger dörrar, vissa koder styr även fönsterhissar etc.
Mitt strul är dels att om jag sitter i bilen och "låser in mig " med nyckeln så fungerar allt som vanligt och bilen går att köra. Om jag är utanför och låser bilen så kan jag inte få upp den igen dvs ingen signal går fram.
Alltså ute ingen eller måttlig signal / inne stark signal. Detta scenario leder mig till frågan, kan det var som så att antingen är kristallen ( antennen i fjärrnycklen) sönder eller behov av justering ? eller så är det mottagarenheten som är för svag och behöver bytas ut eller justeras?. Därav tvistar de lärde :D Detta skall jag kolla upp!
Kommer med all trolighet att även behöva borra upp låshandtagets kolv på förarsidan, för att sätta in en ny kolv + nytt stålblad till nyckel som backup.
Fortsättning följer!
//HEMI
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Användarens profilbild
chrysler mek
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 15 apr 2012, 12:33

Re: Någon som haft liknande strul med sin Chrysler 300c?

Hej jag har jobbat i ca 7 år med denna bilmodell men inte stött på detta symtom vad jag kommer ihåg..
Men jag har ett instrument där man kan mäta upp sändarens styrka, jag vet ju inte var i Sverige du bor men de bör ha ett sådant instrument där du bor också, har för mej att sändarna sänder på 433 MHZ.
Så om inte verkstaden har så kanske du kan åka till radio handlaren och mäta upp signalen där?

/Jonas A
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Någon som haft liknande strul med sin Chrysler 300c?

Tack för ditt tips!
Mvh
HEMI
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Användarens profilbild
Linkan_Sweden
Van
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 21 feb 2013, 12:53

Re: Någon som haft liknande strul med sin Chrysler 300c?

RKG Battery betyder att batteriet i fjärrnyckeln börjar ta slut och bör bytas. Nu har de där fjärrnycklarna en benägenhet att gå sönder ganska lätt, t ex om man tappar dem i marken. Det vanligaste felet är att själva batterihållaren spricker i plåten och lossnar från kretskortet. Jag har ersatt mina knappcellsbatterier i fjärren med en variant som löds fast på kretskortet.

Kanske ditt fel är så enkelt som en glappande batterihållare i fjärrnyckeln?
Chrysler 300C 2.7 Touring -05 Magnesium Pearl
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Någon som haft liknande strul med sin Chrysler 300c?

Tack Linkan mfl som alltid har bra synpunkter! Jo fjärrnycklarna är ett en gåta i sig, då de räcker med en liten stöt så är de sönder, särskilt kretskortens lödningar, vilket inte är så fräscha längre. Mitt monster till bil har nu nått Chrysler heaven, dessvärre vilket fått mig till att konsumera lite för mycket gravöl för tillfället!=) Stannade vid rött ljus framför mig satt en tant med ny Volvo Jeep och fullkomligt ingen koll på sin växellåda. Rött blev grönt och en millisekunds pedeltryck senare så såg jag ett par backljus i min vindruta och tjong sade det! Tanten for ner i diket och jag efter.Innan jag fått stopp på alla mina kusar så bogserade jag ner tantens Jeep i diket! Trots att hon hade backen i !! Hennes dragkrock ryckte sönder
min grill, sarg ,krökte stag mm inte lönt att reparera, då jag satt på en halvförsäkring dessvärre, så nu är det ett stort tomhål som skall täppas , ungefär som när man får en oväntad rotfyllning på halsen =) Bilen fick gå på försäljning och nu så sitter jag på en slant och ingen bil grrr!
Men jag återkommer med något annat kul var så säker !
// HEMI
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Skriv svar