Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Halvljus glödlampsbyte? Chr.LeBaron cab '93

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Halvljus glödlampsbyte? Chr.LeBaron cab '93

Halloj!
Bilen gick genom besiktningen med blank papper, men fick en etta.
Vänster halvljus funkar inte.
Jag har tittat i instruktionsboken, Haynes's rep.handbok och även på youtube för att röna ut, hur i hela fridens namn kan jag byta denna glödlampa. Men jag blev inte ett dugg klokare. Ingen info, eller iaf jag hittar ingenting.
Så långt har jag kommit att det finns tre skruvar på ovansidan av lamphuset som skall ut. Men jag kommer inte åt elkontakterna på baksidan och höjdinställningsskruven hindrar också att lampinsatsen lyfts ut.
Säg bara inte att hela fronten skall av, för att då kör jag hellre i mörker eller monterar en ficklampa på huven.
Alltså: hur gör jag?
Hjääääälp!
Tack på förhand!
Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Halvljus glödlampsbyte? Chr.LeBaron cab '93

Hej,

Ja precis, de 3 st (10 mm?) skruvarna ska bort, sedan kan man lyfta ur strålkastarinsatsen. Man får vara lite envis med höjdjusteringen (minns inte om man kunde skruva "ner" denna?). Kablaget tror jag följer med en bit ut, varav man sedan kan koppla bort kontakten medans man byter lampan.

Känner du någon med små händer så ska det nog funka att byta på plats i bilen :D

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Halvljus glödlampsbyte? Chr.LeBaron cab '93

Tack för hjälpen! MEN!
Det är fyra st (4st) skruvar skall ut! 10:or. Längst ut till kanten, precis ovanför blinkersen finns den fjärde och den är lika långt som den som sitter längst in mot mitten. Alltså den fjärde (och den första) går genom blinkersens och glasinsatsens innre ram och håller alltihopa på plats.
Hela insatsen kan dras ut lite (dvs inkl blinkersen) och då finns nästan tillräckligt med plats för att lossa elkontakten -bara dra rakt bakåt- och vrida specialfjädern som håller H4 lampan på plats. H4 är halv/helljuset och är närmast blinkersen.
I denna sammanhang är det inte direkt en nackdel om man inte är begåvad med kraftiga hantverkartassar. ;) Alternativt kan man be frugan/dottern om hjälp. Jag klarade mig precis.
Så lycka till och tack igen!
Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Halvljus glödlampsbyte? Chr.LeBaron cab '93

Det är lite olika, den årsmodellen du har skiftade från 3 st till 4 st skruvar (eller tvärtom, minns inte) :D

Skönt att det löste sig.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar