Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Sebring -05 drar soppa och feltänder

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
skägge
Van
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 10:43
Ort: Sandviken

Sebring -05 drar soppa och feltänder

Hej
Har fått bekymmer med motorn i min Sebring 2.7L -05
Den har börjat gå dåligt på tomgång och svarar lite dåligt på gasen och ryker rätt mycket vid acceleration
Har dessa återkommande felkoder och motorlampan blinkar vid körning

P0172 = system too rich bank 1
P0175 = system too rich bank 2
P0300 = random misfire

Har ibland också fått P0306= cyl6 misfire

Fick i höstas felkod för egr ventilen köpte då en ny men har inte bytt den förrens nu när detta uppstod men det hjälpte inte, gjorde då även ren egr rören
(Felkoden för egr har inte återkommit sen någon gång i vintras därav låg prio på att byta den)
Inte haft några direkta problem med motorn förutom att den kan rycka lite vid vissa hastigheter när man ligger runt 1500-1800 rpm och håller lite/jämn gas som för att hålla hastigheten

FreezeFrame datat för när P0300 triggade ser ut så här

DTCFRZF: P0300
FUELSYS1: CL
FUELSYS2: CL
LOAD_PCT: 59,2%
ECT: 49’C
SHRTFT1: -8,59%
LONGFT1: -23,44%
SHRTFT2: -26,56%
LONGFT2: -10,16%
MAP: 73,0INHG
RPM: 178RPM
VSS: 1KM/S
SPARKADV: 2’C
IAT: 31,0’F
TP: 12,5%

Har lite dålig koll på vad många av värdena bör vara
Någon som har några idéer?






//Christian
________________________________________________________
// Christian

Chrysler Stratus V6 LX -00
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sebring -05 drar soppa och feltänder

Hej Christian,

Sådana fel är aningen jobbiga då det kan vara ett par olika saker som orsakar det, såsom O2-sensorerna, MAP-sensorn, tändstiften, bränsletrycket/pumpen, spridarna osv...

Vet du när stiften byttes senaste, och när servades bilen med ny olja och filter samt luftfilter?

Om detta inte är gjort på ett tag så hade jag börjat med det, samt kontrollerat bränsletrycket och hur oljan och kylarvätskan ser ut, så att dessa inte har blandats (tänker på topplockspackningen)?

Är allt OK så kan du prova att rengöra spridarna med spridarrengöring direkt i bensintanken (dock inte det mest effektiva men det kan fungera).

I nästa steg, om ingenting hjälper (förutsatt att spridarna verkligen är OK, vilket kan vara svårt att veta utan ett test, dvs. man måste demontera dem), så hade jag nog bytt ut samtliga lambdasonder så att de är helt nya (om man bara byter till en ny så kan de andra ge ett felaktigt värde i kombination med den nya sensorn, eftersom de försämras med tiden).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sebring -05 drar soppa och feltänder

Kontrollera även alla vakuumslangar i motorrummet, så att de inte har några sprickor.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
skägge
Van
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 10:43
Ort: Sandviken

Re: Sebring -05 drar soppa och feltänder

Tack för snabbt svar

Verkligen inte det roligaste felet man kan ha :/

Bilen har några mil på nacken 26k+
Men har haft en ägare sen ny och fullstämplad på akut verkstad fram till ~24k servicen
De två senaste har jag gjort själv senast för ca150 mil sen då olja och filter byttes

Syns inte uppenbart att olja o kylväska blandats dock såg jag nu att vätskenivån i expansionskärlet var lite under min (kall motor)

Stiften kan mycket väl vara en felkälla räknar man enl serviceboken borde de vara med nästa service
Kan ta ur de främre och se hur de ser ut

Jag tänker att de felkoder jag har är av allmän natur borde felet också var allmänt
Typ en givare som styr tändning eller bränsle, vacuum läckage kvalar också in där.

Finns det nå bra sätt att se om MAP sensorn är dålig då den inte verkar lämna felkod?
Hur vet jag om bränsletrycket är rätt?


//Christian
________________________________________________________
// Christian

Chrysler Stratus V6 LX -00
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sebring -05 drar soppa och feltänder

Nej det är absolut inte ett roligt fel, kan ta sin tid hitta orsaken (jag vet).

Kan mycket väl vara en eller flera sensorer som felar fastän det inte finns någon specifik felkod som hör till just dem.

Bränsletrycket måste mätas upp i motorrummet för att se trycket innan spridarna, ska finnas en testport, kräver dock en adapter och tillhörande verktyg.

Prova skruva dän spjällhuset och rengöra allting, samt MAP-sensorn (om det är någon märkbar sot).

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
skägge
Van
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 10:43
Ort: Sandviken

Re: Sebring -05 drar soppa och feltänder

Sånt verktyg har jag inte :)

MAP låter rimligt
Ger den fel signal kommer spridarpulserna regleras fel och för mycket eller för lite bränsle ges

Forskade kring tändsystemet också om
CAM och CRANK sensorerna felar blir tändningen fel och kan orsaka random misfire och därmed att bränsle åker igenom oantänt

Känns dock som att flödet av bränsle borde bli större om MAP felar så börjar där

Jag har lite att stå i iaf :P



//Christian
________________________________________________________
// Christian

Chrysler Stratus V6 LX -00
Användarens profilbild
skägge
Van
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 10:43
Ort: Sandviken

Re: Sebring -05 drar soppa och feltänder

Hej
Tog loss MAP nu och den var fuktig och luktade bensin
Ska det kunna komma bensin på den?
Dvs inuti insuget

Följer det med återcirkulationen om den ger för mycket kanske?


//Christian
________________________________________________________
// Christian

Chrysler Stratus V6 LX -00
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sebring -05 drar soppa och feltänder

Blir alltid lite sot kring den sensorn, behöver inte vara något fel.

En verkstad bör kunna mäta upp bränsletrycket till en låg kostnad om du svänger förbi och frågar, det ska man inte behöva boka någon tid för enligt mig (då blir det däremot dyrt). Alternativt om du själv införskaffar verktygen som behövs.

Tändstiften bör nog även bytas.

Vev- och kamaxelgivare brukar mest ge symtom på en svårstartad bil (eller en bil som inte startar överhuvudtaget) vad gäller Chrysler, men kan mycket väl ge symtom som misständningar också.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
skägge
Van
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 10:43
Ort: Sandviken

Sebring -05 drar soppa och feltänder

Skönt de iaf att det kan komma bensin runt den [emoji3]

Liten uppdatering
Rengjorde bl.a. MAP sensorn och torkade ur spjällhuset, var inte allt för skitigtmen är renare nu
Får inte system rich längre men har kvar felkoderna för feltändningarna
Så det är positivt!

Byter stiften och hoppas på att de försvinner efter det

Tack för hjälpen hittills Avenger



//Christian
________________________________________________________
// Christian

Chrysler Stratus V6 LX -00
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sebring -05 drar soppa och feltänder

Jag hade kört på original tändstift, tror det är Champion som satt i från början. Andra märken kan, om man har "otur" ställa till med lite problem såsom misständningar.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sebring -05 drar soppa och feltänder

Köp helst "vanliga" Champion-stift.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
skägge
Van
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 10:43
Ort: Sandviken

Re: Sebring -05 drar soppa och feltänder

Blev inte Champion men heller inte lågbudget
Boschstift med dubbel iridium fick det bli

Bosch brukar göra bra grejjer så hoppas på det denna gång oxå :)

Ser hyfsat trångt ut att byta de inre tre
Fårförsöka hitta några bra skarvlängder på hylsorna :)



//Christian
________________________________________________________
// Christian

Chrysler Stratus V6 LX -00
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sebring -05 drar soppa och feltänder

Jodå, Bosch, NGK osv. är riktigt bra, dock har det ofta varit så att många Chrysler under 90-talet/2000-talet rullar på bäst med OEM Champion :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
skägge
Van
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 10:43
Ort: Sandviken

Re: Sebring -05 drar soppa och feltänder

Såg att de vanliga standard Chmpion stiften inte ens kosta $2 st på rockauto så får beställa de i värsta fall
:)



//Christian
________________________________________________________
// Christian

Chrysler Stratus V6 LX -00
Användarens profilbild
skägge
Van
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 10:43
Ort: Sandviken

Sebring -05 drar soppa och feltänder

Hej igen

Har nu bytt alla stift och de var i behov av byte helt klart, nästan rostbruna längst ner på isoleringen, men det blev inte så mycket bättre tyvärr..

Mätte upp tändspolarnas resistens också
Alla spolar utom cyl 6 och 5 har ett ohmvärde på 0.5-0,6. Cyl 5 och 6 ligger mellan 0,6 o 0,7ohm
Min multimeter blev inte noggrannare än en decimal

Dodge Intrepid verkar ha samma motor som min. Där ska värdena ligga på 0.53-0.65 enl ett forum. Men vet inte säkert om det gäller min bil nån som vet om det är samma motor/spolar?

I loppet på flera av spolarna och på stiften fanns nån klistrig/klibbig massa.
Är det normalt?

Byter man alla spolar samtidigt eller kan man byta den/de som är trasiga?
Verkar ju iaf vara två som skiljer sig från mängden
Ska jag köpa nåt speciellt märke?

EDIT
Rockauto hade flera olika spolar mellan $12 (standard motor products) -$47 (mopar)
De flesta runt $20 +- nån dollar




//Christian
________________________________________________________
// Christian

Chrysler Stratus V6 LX -00
Skriv svar