Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Vision-tråden

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler Vision-tråden

Börjar bli dags för växellådsbytet nu. Så jag behöver ha reda på vilken olja lådan ska ha, med tanke på att på vissa ställen står det Chrysler Atf+ 3 och på andra ställen Chrysler Atf+ 4. Men sen så hittar man länkar om att Atf+4 inte är bra för Chrysler 42LE-lådan. Att den då börjar växla hårt för att sedan paja.

Så vart hittar jag Atf+3 som är till för just Chrysler, billigast?

Sen, vilken olja ska diffen ha? Den delar ju inte olja med automaten trots att de sitter ihop? Den ska väl också ha nån chryslertillsats?

Sen till sist, vilken olja ska motorn ha? Tänkte byta olja på den.
Annons
Användarens profilbild
Azvareth
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 22 mar 2014, 08:05
Ort: Skåne

Re: Chrysler Vision-tråden

Hej!

Tänkte höra om någon vet vad som möjligen kan vara fel här...

Chrysler Vision -96

Har fått mycket dåligt acceleration, 70-100kmh på 500-1000 meter (uppskattningsvis)

Dessa tester har jag kunna göra:

Med autoläge för att komma upp i hastighet, växlar den ner rejält och ligger på gränsen till det röda varvtalsfältet emellanåt, likaså med farthållare och mindre uppförsbacke växlar den ner och lägger sig på onormalt högt varvtal.

(här började jag anta lameller eller dylikt, men...)

När jag la växllådan i "fast" läge och gasade, ändrade inte varvtalet sig nämnvärt (tyder på att lamellerna inte slirar) men accelerationen tog ännu längre sträcka på sig för att nå den tilltänkta sluthastigheten.

Vidare på tomgång luktar det väldigt mycket bensin, och viss (klart märkbar) skakning hoppning av bilen kan märkas...

Mina teorier är att det möjligen kan ha något med tändningen att göra? att en cylinder (kanske?) inte tänder och släpper igenom ren bensin (som luktar) detta får också bilen att hoppa, samt ger en synbar effektsänknig hos motorn som blir slö... alltså något med tändningen (tändstift, brytare eller vad det kan vara)

Verkar detta rimligt ? eller är det så att jag ska börja anta att (gud förbjude) något är paj med någon cylinder eller något annat dyrt otrevligt?

Någon som har upplevt något liknande och lyckats lösa sitt problem?
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler Vision-tråden

Få kollat avgasvärdena. Så kan du avgöra om nån sensor är kass, typ lambdasond eller annat. Eller om den tar tjuvluft nånstans? Min är märkbart slöare nu än annars (har också -96'a). Min tar tjuvluft och är segare.
Användarens profilbild
Azvareth
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 22 mar 2014, 08:05
Ort: Skåne

Re: Chrysler Vision-tråden

Tack för ditt svar, jag planerade att göra detta... Men inte ASAP (trodde det var lugnt). Så körde till jobb som vanligt idag, och hem... Men innan jag kom hem, ca 1 mil från hemmet så small det till och hastigheten sänktes från 110 till 100, därefter kröp den ner till 80, efter det kröp den ända ner till 40... Detta var på motorväg, ville gärna svänga av för en koll därför fortsatte jag.

Kom av i alla fall och kollade lite. Väl ute kunde jag höra hur det väste och pös under bilen, likaså började en lampa lysa på instrumentpanelen under andra etappen hem "Check Engine" jag noterade också att automat delen av lådan inte verkar fungera, likaså i manuellt läge går det bara att nå upp till läge tre...

Just nu är det för mörkt för att se, men i morgon ska jag undersöka huruvida någon slang eller rör undertill mellan motor-växxellåda? har brustit.

Kan säga att det suger, är beroende av bilen för att ta mig till och från jobbet 4 mil bort. Så om du (eller någon annan) har något tips om detta mer akuta problem, återkoppla gärna. Alla hintar är välkommna då jag är helt novis.
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler Vision-tråden

Hmm...det låter som att nån slang med olja till lådan kan ha brustit så att oljan runnit ut på vägen.

Var det kladdigt under bilen? Luktade det något? Började lådan slira när farten sjönk? Gick motorn som den skulle?
Användarens profilbild
Azvareth
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 22 mar 2014, 08:05
Ort: Skåne

Re: Chrysler Vision-tråden

Det kändes mer som att bilen inte orkade hålla hastigheten uppe... Ett tag verkade det också som om motorn ville dö, men den klarade hem på lågt varvtal.

Den gick sämre på högre varv (som i jätteslö), vilket tog tid att komma upp i oavsett. Det kom någon lukt, svårdefinierad, så jag öppnade rutorna (visste ju inte vad det var och ville komma hem).

När det gäller motorn, så verkar den tända som den ska, men vid tänkt varvtalsförändring är den inte särdeles responsiv. Olja kunde jag inte se, kan bero på att jag körde en bit innan jag kunde vika av från motorvägen.

Därför tänker jag så här, en slang eller något har gått sönder, jag utgår från och antar att en automatare har hjälp av motorns oljetryck eller något för att kunna arbeta... OM en sådan slang har gått av - påverkar kanske ett lågt oljetryck själva motorn men också funktionen hos växellådan... Tänker också på om det kan ha varit lite läck i samma slang tidigare, som påverkat bilen och givit den sämre "styrka", men nu gav slangen vika och allt blev "bajs" om jag får uttrycka mig så...

Jag hoppas att denna teori kan vara riktigt, då det känns billigare med en slang än något annat dyrt (som en växellåda eller så), samt att teorin "hänger ihopa" så att säga... Nå får se i morgon
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler Vision-tråden

Hmm...låter mer nu som att nåt med motorn har pajat.

Förutsatt att alla ledningar är hela, så får automaten sitt tryck genom att turbinen snurrar pga motorn, den är tvådelad och inne i den sitter det skovelhjul. Det ena drivs av svänghjulet på motorn. Trycket från det får det andra på lådan att börja snurra, tack vare detta byggs trycket upp och bilen börjar driva.
Användarens profilbild
Azvareth
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 22 mar 2014, 08:05
Ort: Skåne

Re: Chrysler Vision-tråden

Att teorisera suger... Kollade bilen idag så mycket jag kunde, startade den i morse och körde ca 500 meter bort till en lämpligare parkering (bor i stad utan eget garage/verkstad). Den fungerade ungefär som i går mot slutet.

Körde upp ena sidan på en trottoarkant, samt höjde bilen med domkraft och reservhjul för att palla upp den. Tittade under på allt jag kunde se, kunde inte upptäcka något som var sönder, lite olja mellan låda och motor kunde jag se, men stickorna indikerade normala nivåer både i motor och låda.

Efter det tänkte jag lyssna på motorn och försökte starta, den startade till men dog sedan över 1500 varv, testade starta fler gånger, samma resultat, svårstartad och max 1500 varv, varefter den dog, den dog även utan micklande med gasen, tid för att hålla bilen vid liv var nog max 5 sekunder vid alla tillfällen. Sista gången startade jag och kastade bilen in i växel, då lyckades den rulla mer än 5 sekunder utan gaspådrag till en bättre p-ficka.

Så tänkte bena upp händelseförloppet...

1. Bilen får dåliga accelerationsegenskaper.
2. Bilen "smäller" till, något framifrån
3. Bilen pyser väser, framifrån
4. Bilen blir orkeslös, växellådan verkar inte fungera optimalt, orkar inte hålla hastigheten
5. Inga direkta oljeläckage från motor eller låda kan påvisas (inga slangar?)
6. Bilen blir svårstartad, max 1500 varv, max fem sekunder på tomgång

Utesluter: oljeslangar (all olja är kvar), cylindrar (den tänder ju), växellåda (motorn borde gå).

Spånar: bränsle-pump/filter? Bilen kanske inte får soppa - men varför pyser/väser bilen?

(du hann svara innan mitt sista inlägg men postar den ändå)
Användarens profilbild
Azvareth
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 22 mar 2014, 08:05
Ort: Skåne

Re: Chrysler Vision-tråden

Försökte hitta en redigera inlägg knapp, såg inget så lägger till denna infon.

Skruvade loss luckan för att komma åt bränslepumpen, varje gång man drar till startnyckeln surrar den till < 1 sekund ca, därefter är den tyst, är detta normalt? Kan ju tänka att den borde surra något mer speciellt om man provat starta motorn. (en gammal Audi 100 jag hade för åratal sedan surrade mycket mer och längre tid).
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Chrysler Vision-tråden

Vet inte hur det är med chryslern men vår golf låter kanske i 1 eller 2 sek innan den lägger av för att få upp trycket
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler Vision-tråden

Det är normalt för pumpen.

Har du möjlighet att spela in video på hur bilen beter sig?
Låter som att det är nåt mekaniskt fel på motorn?

Läs av felkoderna genom att vrida nyckeln (utan att starta) on, off, on, off, on. Då ska "check engine" börja blinka fram koder.

Blinkar den t.ex blink-blink och sedan kort paus, blink-blink-blink så betyder det 23. Sen blir det en längre paus tills nästa kod.

55 betyder att det finns inga fler koder än den redan visat.

Här finns beskrivning vad koderna betyder:
http://www.dodgeintrepid.net/showthread.php?t=9477" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolla dom och återkom.
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler Vision-tråden

Så här såg det ut på min igår:
http://s122.photobucket.com/user/Elajte ... 4.mp4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag fick koderna: 12, 21 och 55.
Användarens profilbild
Azvareth
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 22 mar 2014, 08:05
Ort: Skåne

Re: Chrysler Vision-tråden

Hej igen...


Körde slut på batteriet, så jag ska ta hem och ladda upp det... Återkommer med en videosnutt snarast (när jag har batteri igen).
Användarens profilbild
Azvareth
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 22 mar 2014, 08:05
Ort: Skåne

Re: Chrysler Vision-tråden

Lyckades ta ut koderna innan jag tog ur batteriet...

Fick upp
12 - vilket inte sa mig så mycket
13 - Som indikerar på en MAP sensor enligt listan ni angav...

55 - slut på felkod?

Nu till frågan / orna

Finns det slangar (vilket jag tror) till denna sensor som bör kontrolleras först?
Kan det vara denna sensor som har fått bilen att gå dåligt till inte alls?
Kan man få tag i denna sensor i Sverige?
Passar andra bilars sensor (med ungefär samma motortyp) i vision?
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler Vision-tråden

Map = Manifold Absolute Pressure.
Symptoms: The MAP sensor - another frequent cause of stalling or non-starting. This measures the air pressure in the manifold. It is usually mounted on a fender, costs around $25, and is easy to replace. You can test it - if your car won't start, just unplug the electrical connection from the MAP sensor. If it starts, replace the sensor. MAP sensor details. (It may act as though the fuel pump is not working properly - starting, then quickly dying).

Så ja, den har en slang och en kontakt.
Skriv svar