Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Montering oljekyl automatlåda

Allmänt om forumet
Användarens profilbild
MrTurbo
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 15 jun 2018, 22:17

Montering oljekyl automatlåda

HEJ. :-)
Då min fråga inte tvunget är relaterad till ett speciellt märke tänkte jag droppa den här. Hoppas det funkar. :)

Har monterat ett extra oljekyl i fronten på min jänkebil. Tidigare hade jag endast kylet som är inbyggt i kylaren så att säga. Nu är frågan skall jag hoppa över att koppla in original kylen och endast använda min nya externa kylare eller om jag ska leda in olja i kylen i kylaren först och sedan till den externa kylaren?

Alla med, solklart beskrivet? 8-)

Pelle
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Montering oljekyl automatlåda

Jag hade först och främst haft kvar original kylare, och därefter, beroende på vad bilen ska användas till, koppla på en extra :) Se dock till så att den inte kyler för mycket under vinterhalvåret, dvs. så att den är dimensionerad till bilen och användningsområdet :)

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Stefan N
SUV
Inlägg: 346
Blev medlem: sön 29 nov 2015, 13:34

Re: Montering oljekyl automatlåda

Varför man kopplar bort originalet på äldre bilar är för att förhindra automatlåderas när kylaren kalvar i gaveln och trycker in glykol i automalådan.
Har gjort det på många bilar och har även haft kalvning i en kylare på en av mina Avalancher. Vet inte hur länge jag hade problemet men stannade för lunch och när jag kom tillbaka ut såg jag att hela hjulshuset under expansionskärlet va DEX3 rött... jag klarade mig med 2 sköljningar av lådan (32-35L Dex3) och en en nu universalkylare till lådan medans jag pluggade originalkylarens hål i gaveln
RAM Sport 1500 4x4
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Montering oljekyl automatlåda

Jo precis, jag tänkte dock på att det var en separat kylare / nyare bil :)

Så summarum, det beror även på vad man har för bil/kylare :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar