Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Reparationer ni gjort vid vägkanten!!?

Övriga diskussioner
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Reparationer ni gjort vid vägkanten!!?

Efter förslag från "Räcket" här på forumet så startar jag en klistrad tråd om detta ämnet :)

Som rubriken lyder, har ni några roliga historier om reparationer som ni blivit tvungna att göra vid vägkanten? Dela gärna med er! :P ..eller njae, roliga kanske dom inte är, för i själva verket så betyder det ju att bilen troligtvis gått sönder när den står vid vägkanten :lol:

Jag kan börja med en vanlig.. åkte i en Voyager för ett par år sedan varvid kylarvätskan plötsligt "försvann", nästan helt tomt. Det enda som fanns i bilen var ett par flaskor Sprite och Fanta, men det gick lika bra det, hehe. Fyllde upp med drycken och bilen fungerade kanonbra, gjorde inte ens någon vidare felsökning på varför det andra försvann, men tempen sjönk tillbaka till det normala (hade dock varit bra om man haft med sig en mobil, men som tur var hade den bilen inte högsta prio med tanke på årsmodellen som var en -93).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Reparationer ni gjort vid vägkanten!!?

Drar till med min första. :)

Den första kom ju upp i den andra tråden,
men för de som missade.

Var på väg hem ifrån jobbet med min Volvo 242.
Helt plötsligt vid ett rödljus när jag skulle iväg, så kände jag bara ett knäpp i gaspedalen.

Gaswiren gick av.
Drog ut choken för att få lite varv på motorn och komma åt sidan.

Efter lite funderande så fick jag snilleidén.
Drog ur mina bägge skosnören, knöt ihop dom på längden.
Sen knöt jag ihop dom med det som var kvar av gaswiren.

Jag petade ur gummit i torpedväggen där gaswiren ska gå
och sen igenom med skosnöret. :P

Resultat.
Ett stycke handgas som gjorde att jag iaf kunde ta mig hemåt. :lol:
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Reparationer ni gjort vid vägkanten!!?

En annan historia som jag även kombinerar med en tredje.

När min Vojje var nybesiktad för 2 år sen så låg det i planen att åka med den till Sundsvall 2 veckor senare.

Men när allt var packad inkl. 4hjuling och jag var på väg hem från garaget
då 2 veckor senare, så gick bakaxeln av på vänster sida.

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]

Eftersom hjulet nu stodi fel vinkel och med den övre delen in i hjulhuset,
så gick det ju inte å köra med bilen.
Men att ringa efter bärgare för att ta sig 4km hem var aldrig på frågan.

Jag ringer istället Morsan och säger åt henne att ta med min
domkraft hos syrran samt ett gäng med träklossar.

Jag hissar upp bilen och måttar fram en lämplig träkloss som passar mellan
yttre delen av bakaxeln och ramen vid hjulhuset.

Resultat!
Nu gick bilen att köra hem iaf. :lol:

Gissa om Bilprovningen fick en ordentlig utskällning för att inte ens kollat bakaxeln efter rost!


Vid ett annat tillfälle så har oxå träkloss visat sig vara till nytta.

Det var när jag körde Dragbil och Trailer.
Satt lungt och körde på motorvägen när det guppade till och PANG!
Så ramlade hytten ner på vänster sida. :o

Det visade sig att stötdämparen till hyttfjädringen hade gått av. :shock:

Efter mycket funderande, så kom jag att tänka på att det borde gå att stödja upp den på nåt sätt.
Letade igenom hela bilen och hittade till slut i ena skåpet på släpet, en träkloss.

Pumpade upp hytten så långt jag vågade med domkraften till tippningen av hytten.
Kilade in klossen mellan hytt och ram, och släppte sen ner den igen.

Resultat! :D

Den kom upp en bra bit, dock lite stum.
Men slapp iaf att slå sönder en massa saker med hytten,
och jag kunde ta mig till verkstad. :D
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
SilverBullit
Van
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 27 aug 2011, 22:32
Ort: Ödåkra

Re: Reparationer ni gjort vid vägkanten!!?

På väg upp till VWänerträffen med vår Folka -60. misständer som 17, visar sig vara motståndet på rotorn som brunnit upp. Min käre broder fixade det med hjälp av en engångsgrill och gaffatejp!
Han klippte en liten bit aluminium av grillen och tejpade fast den över motståndet! Höll hela den resan och lite till.
Dodge Lancer 770 -62 Blå
Chrysler Grand Voyager -01 Gråmetallic
Audi 100 Avant -91 Gråmetallic RIP
Honda cb750 F1 -77 Mattsvart Ratbike ;)
Honda VFR 800 -99 Gul
Honda Goldwing 1800 -01 Blå
Ödåkra, Skåne, Sweden
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Reparationer ni gjort vid vägkanten!!?

Störtsköna fix ni har kommit på! :mrgreen: Varför ringa bärgare när man kan improvisera? :lol:

Kom på en till grej, för ett par år sedan köpte jag en billig Saab 900 V6 -94, påväg hem började den att ryka vitt ur avgassystemet, givetvis hade toppen gått! Den slukade kylarvatten i mängder, 15 mil hemifrån på natten.. fanns inget annat att göra än att köra raka vägen hem i 200! :lol: Fyllde på med vanligt vatten allteftersom, bolmade som f*n bakom bilen. Inte så mycket till lösning då bilen kördes totalt sönder, men i detta fallet var alltså lösningen att "köra fort" :lol: När jag väl vara hemma så kördes det skiten ur bilen, för att verkligen se till att den var sönder ;)

En annan sak när min gamla Chrysler Sebring gick sönder, ja.. då gjorde jag samma sak, körde fort som bara den medans automatlådan var snustorr, började brinna ifrån den MEN hem kom jag! Först tänkte jag bogsera men eftersom bilen ändå varit inbrott i och därmed skadad på en del ställen så tänkte jag "skit samma"..

Ett annat fix är instrumentet på Chryslern, som ni flesta vet så kan det förekomma kallödningar vilket det gjorde för 2-3 år sedan, då stod man på e4:an 8 mil hemifrån utan verktyg, det enda som hade behövts vara ju en stjärnmejsel!! :oops: Det enda man kunde göra var att slå och slå och slå på mätarhuset tills bilen hoppar igång igen, och visst gjorde den det!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Malu
SUV
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 16:22

Re: Reparationer ni gjort vid vägkanten!!?

Roadtrip i USA med Chargern, precis kommit ner till Kalifornien (från Seattle åkandes I5) eller möjligtvis fortfarande kvar i Oregon när något börjar dunka och slå höger bak, dock väldigt oregelbundet. Blir lite nervös att vi håller på att slänga av hjulet, så stannar vid motorvägskanten men däcket sitter hur bra som helst. Hoppar in kör, allt tyst - ökar hastigheten så kommer det igen... Tar första möjliga avfart, och stannar på en liten grusplan bredvid avfarten mitt ute i ingenstans.

Hittar tillslut att det är en plastbit som sitter som grus/stänkskydd för bromsledningarna (om jag minns rätt) där de bakre två muttrarna lossnat - när det sedan blev turbulens under slog plasten upp mot karossen. Hade såklart inga muttrar, och givetvis ingen silvertejp ;) efter lite funderande såg jag en bit RK (elkabel) liggande på marken. I sann Macgyver-anda trycker jag upp plasten på plats och lindar kabeln runt gängorna och lyckas knyta fast den. Denna reparation höll hela restan av färden och sitter faktiskt fortfarande på plats då jag glömt bort den innan jag läste tråden. Får köpa ett par låsmuttrar och ordna till det på riktigt :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Reparationer ni gjort vid vägkanten!!?

Ooh, nu gör du mig avundsjuk ju, roadtrip låter ju bara för härligt!! :) :mrgreen:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sveam85
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 04 jun 2014, 12:37

Re: Reparationer ni gjort vid vägkanten!!?

Silvertejpen löser allt ;)
Usa-bil crazy skåning :)
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Reparationer ni gjort vid vägkanten!!?

För en hög med årsen så var jag Chaufför åt en suspekt klunga folk i från Sunne
Fordonet var en Chev belair hgv av mitt sekel modell. Inför kvällen hade ägaren satt på fälgar med universal passning med avlånga hål...

Men nånstans blev det ej så bra för halvvägs mellan Sunne å rottneros så blir det ett jävla liv i bilen, känner hur det bumpar till sen ett skapligt skrapande glor ut genom sidorutan å får se ett hjul drar som en avlöning ut över diket å med full fart in i skog å klorofyll....

Vi får stopp på kärran, visst hade ena bakhjulet släppt å dragit. Till följd hade röven dragit i gruset med läck på bensintank som följd...

Men tre man börja leta däck sen fick jag lära mig varför man har en tvål i gamla bilar hade alltid tyckt det var konstigt då människorna som befanns sig i bilen ej var kända för att vara rensliga av sig. Men helt sonika så gnugga vi tvålen i revan som kom och fick detta att bli relativt tätt. Sen kom däcket fram till sist å med lite lånade muttrer så kom detta på plats.

Det blev ett långt pass bakom ratten den natten men kul hade vi :).


RallyJanne
Skriv svar