Välkommen till USAbilforum, ett inofficiellt forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller och märken, här kan du diskutera om din USA-bil och annat inom ämnet. Trevlig vistelse.

Chrysler - Läsa av felkoder med nyckelmetoden

Enkla DIY till Chrysler, GM & Ford
Användarvisningsbild

Trådskapare
Avenger
Administratör
Inlägg: 14724
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

mån 20 dec 2010, 17:54

Lyser din "Check Engine-lampa"? Eller "Service Engine Soon"? Har du ingen OBDII-läsare?

Då kan du läsa av lagrade felkoder genom att vrida på tändningslåset i ett visst läge:

*Sätt i nyckeln i tändningslåset och stäng alla dörrar
*Vrid till ON-OFF-ON-OFF-ON (starta ej bilen och lämna nyckeln i läget ON i slutet)
*Läs av den gula "Check Engine-lampan" hur det blinkar

Följande mönster gäller, t ex.

Blinkar den 2 gånger PAUS 1 gång LÄNGRE PAUS 5 gånger PAUS 5 gånger så betyder det följande:

21 = lambdasond
55 = slut på felkoder


Denna procedur kanske inte fungerar på alla Chrysler/Dodge/Jeep, speciellt inte om dom är nyare än -97 eller liknande, men ger det ett försök!

Här nedan kan du tyda felkoderna:

Code 11 The engine has not cranked since the battery was disconnected.
Code 12 The battery has been disconnected and the computer (ECU) has been reset.
Code 13 MAP sensor signal to the computer (ECU) not changing
Code 14 MAP sensor signal out of range
Code 15 No signal received by the computer (ECU) from the speed sensor
Code 16 Battery voltage drop below ‘normal’ when engine running
Code 17 Coolant sensor not reporting more than 160° after 8 minutes of engine running

--------------------------------------------------------------------------------

Code 21 Oxygen sensor reporting too lean or too rich after 2 – 12 minutes with temp over 170° and RPM above 1500
Code 22 Coolant temperature sensor out of range
Code 23 Air charge temperature sensor out of range
Code 24 Throttle Position Sensor (TPS) signal out of range
Code 25 Air Idle Speed motor shorted or voltage out of range
Code 26 1985 + Turbo models: engine injector driver circuit one shorted or open TBI models: injector peak current not achieved
Code 27 Turbo engine injector driver circuit two shorted or open

--------------------------------------------------------------------------------

Code 31 Purge Solenoid open or shorted
Code 32 Power Limited light lamp failure
Code 33 A/C relay open or shorted
Code 34 84 – 87 models with EGR, EGR solenoid open or shorted 1987 and later models: cruise control servo failure
Code 35 Radiator fan relay open or shorted
Code 36 Wastegate or other solenoid open or shorted
Code 37 Baro-read solenoid open or shorted

--------------------------------------------------------------------------------

Code 41 Alternator field control circuit open or shorted
Code 42 1984 model injector circuit 1 open or shorted 1986+ models: ASD relay open or shorted
Code 43 Ignition coil driver circuit open or shorted
Code 44 1984 logic module diagnostic failure 1985-86 battery temp out of range 1987+ Signal to J2 not present at SEMC
Code 45 Turbo engines boost above predefined range
Code 46 Battery charging voltage out of range
Code 47 Battery charging voltage out of range

--------------------------------------------------------------------------------

Code 51
Code 52 1984 engine running too rich or lean 1985+: code 51=running too lean, code 52=running too rich
Code 53 Logic module fault
Code 54 Signal loss from the fuel injector sync pickup during engine rotation. (HEP)
Code 55 End of fault code list


Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild