Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Hur motorkåpan kan bli riktigt fin på en Chrysler 300C

Enkla DIY till Chrysler, GM & Ford
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Hur motorkåpan kan bli riktigt fin på en Chrysler 300C

Hej!
Nu när vintermörkret och stormarna sätter in så är det gott att stå i varmluftsgaraget och mixtra med sin Chrysler, idag är det dax för motorkåpan att bli som ny igen!
När jag köpte min Chrysler 300C så såg motorkåpan rätt trist ut och då jag inte tänkte rulla omkring utan kåpa så var det bara en sak att göra och det var att göra den lite tuffare!
Så här såg kåpan ut från början.
Så här såg kåpan ut från början.
1.jpg (170.89 KiB) Visad 8864 gånger
Jag tyckte först att det skulle bli riktigt tufft med en helt blank och fin kåpa så jag använde lite olika sandpapper( 100-500-1000 papper) för att rugga upp ytan sen lade jag på lite svart primer och när det hade torkat lite svart blank sprayfärg och när detta torkat, fick det bli några turer med svarta färglager och sist några turer med klarlack. Resultatet?
Krakelerad färg och en primer som ej vill torka..pannkaka alltså!
Krakelerad färg och en primer som ej vill torka..pannkaka alltså!
Det var bara att starta om från början och rengöra allt igen, faktum är att kåpans plast/gummi massa är antagligen behandlad på något sätt mot kemikalier etc, så primern ville inte torka ordentligt. Jag kollade även upp med olika leverantörer av färg och lack och de menade att de skulle matcha varandra väl på just det underlaget, vilket det alltså inte gjorde. Hur som helst så maskinpolerade jag upp kåpan med svart krom rubber pro och det gjorde susen!
Resultatet?
3h senare...
3h senare...
Obs! "huvplattan" provlackade jag i 1k på (övre bilden) 4ggr men det höll inte, så jag fick slipa ner det med 1000 papper och köra några runder med lite rödsprit och sen springa till butiken och fixa chromefolie och kromlister :)
Så blev det...
Kromlisterna på!
Kromlisterna på!
Folien på ,texter rödmålade, lister på!
Folien på ,texter rödmålade, lister på!
Då jag upptäckte att kromfolien är rätt känslig för märken och smuts så bestämde jag mig för att satsa på att klä in "huvplattan" med förkromat nät, (finns att köpa på Biltema AB ;)) och jag måste säga att resultatet blev toppen bra! Dessutom som pricken över i så stoppade jag in några krombokstäver (från Jula AB) :)
Efter mycket trixande då nätet dels måste hållas spänt hela tiden och samtidigt måste man bända ner alla skarpa kanter så att de passar i kåpans topp skåra samt att allt måst gå att spänna ihop på baksidan med plastklippsen så det inte blir för tjockt runt kanterna och utan att klämma fingrarna, japp det var en erfarenhet rikare :)
Slutresultatet med allt på ...Kanon ! :D Allt som allt tog det bara några timmar så det var helt klart värt besväret!
Japp, rubbet på!
Japp, rubbet på!
Raw power1.jpg (228.84 KiB) Visad 8864 gånger
7h senare ser det ut så här..... :D
Perfekt!
Perfekt!
Raw power 2xjpg.jpg (239.35 KiB) Visad 8864 gånger
Hör av er om ni ha någon kommentar kring projektet. :)
//HEMI[/color]
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur motorkåpan kan bli riktigt fin på en Chrysler 300C

Snyggt!

Ang. lackeringen av plasten så kan det vara riktigt svårt att få färgen att stanna kvar och bli bra beroende på vad det är för typ av plast, det kanske inte ens fungerar om man så slipar ner allting. Sedan är det en djungel med alla olika märken på färger som finns, en del kan fungera utmärkt och andra inte, man brukar få testa sig fram.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Hur motorkåpan kan bli riktigt fin på en Chrysler 300C

Avenger skrev:Snyggt!

Ang. lackeringen av plasten så kan det vara riktigt svårt att få färgen att stanna kvar och bli bra beroende på vad det är för typ av plast, det kanske inte ens fungerar om man så slipar ner allting. Sedan är det en djungel med alla olika märken på färger som finns, en del kan fungera utmärkt och andra inte, man brukar få testa sig fram.

Mvh
Hej Avanger!
Kul att du gillade min "nya" motorkåpa :P Jovisst är det så,plasten i kåpan var uppblandad med någon slags gummimassa, vilket gjorde att när jag slipade några varv, så dammade det inte, utan det blev mer kornigt typ "sand/grus" storlek på slipdammet, även med ett 1500 papper, vilket jag inte stött på tidigare när jag slipat plast. Det man tror är en ganska enkel manöver, visar sig i själva verket vara en riktig utmaning :lol: Påtal om sprayfärg så i mitt garage så finns där så mycket olika märken på sprayfärg och spraylacker (256st) så att man lätt skulle kunna tro att jag är en extrem samlare :) Här är en annan goding (tips) som jag precis testat och som rätt använt(glöm ej att aktivera aktivatorn) ger en fantastisk finish! och räcker till en stor framskärm med 2 lager.
2k i några lager gör dina fälgar som nya!
2k i några lager gör dina fälgar som nya!
Passar på att fråga dig om det går att lägga in fler än sju bilder,upptäckte när jag höll på med min beskrivning att det fanns en begränsning, oavsett storlek på bilderna. Jag har endel mer beskrivande bilder som vore bra att ha med för ett bättre sammanhang? Om det är fler som har några idéer kring kåpor/färg/lack/ mm så hör gärna av er!
Mvh
//HEMI
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur motorkåpan kan bli riktigt fin på en Chrysler 300C

Hej igen!

Oj, det var en hel del färg du har i garaget!

Tack för tipset om klarlacken.

Ska försöka ändra så att gränsen blir på 10 bilder istället för 7.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Hur motorkåpan kan bli riktigt fin på en Chrysler 300C

Avenger skrev:Hej igen!

Oj, det var en hel del färg du har i garaget!

Tack för tipset om klarlacken.

Ska försöka ändra så att gränsen blir på 10 bilder istället för 7.

Mvh
Hej Avenger!
Jo jag har massor med sprayfärg/lacker då jag kom över ett konkurslager med sprayburkar 2013.Jag hade planer på att bygga ut garaget en aning förra året, bygglov och annat var klart men frugan sa stopp och belägg, för hon misstänkte starkt att jag nog skulle fylla upp med fler sprayflaskor :lol: Antagligen inte helt omotiverat krav från hennes sida, då jag i annat sammanhang fick välja mellan ett giftermål eller att skrota min stora ölburkssamling!HUGA! :D Toppen om du kan ändra gränsen för bilder det skulle vara mycket bra.
Mvh
//HEMI
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Hur motorkåpan kan bli riktigt fin på en Chrysler 300C

HEMI skrev:
Avenger skrev:Hej igen!

Oj, det var en hel del färg du har i garaget!

Tack för tipset om klarlacken.

Ska försöka ändra så att gränsen blir på 10 bilder istället för 7.

Mvh
Hej Avenger!
Jo jag har massor med sprayfärg/lacker då jag kom över ett konkurslager med sprayburkar 2013.Jag hade planer på att bygga ut garaget en aning förra året, bygglov och annat var klart men frugan sa stopp och belägg, för hon misstänkte starkt att jag nog skulle fylla upp med fler sprayflaskor :lol: Antagligen inte helt omotiverat krav från hennes sida, då jag i annat sammanhang fick välja mellan ett giftermål eller att skrota min stora ölburkssamling!HUGA! :D Toppen om du kan ändra gränsen för bilder det skulle vara mycket bra.
Mvh
//HEMI
Här kommer några bilder till på jobbet med kåpan:
Lätt som en plätt!
Lätt som en plätt!
Viktigt med jämna kanter dock annars ser rutmönstret snett ut, väl monterat.
Viktigt med jämna kanter dock annars ser rutmönstret snett ut, väl monterat.
Jämna kanter 2015.jpg (108.71 KiB) Visad 8751 gånger
Rutorna ligger nu i rätt riktning som skall matcha grillens rutor någorlunda!
Rutorna ligger nu i rätt riktning som skall matcha grillens rutor någorlunda!
Toppen!.jpg (221.28 KiB) Visad 8751 gånger
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur motorkåpan kan bli riktigt fin på en Chrysler 300C

Då måste du fått dem till ett bra pris kan jag tänka mig! Är det varmgarage? Blir en del "motionering" av sprayburkarna (skaka färgen med jämna mellanrum)? =)

Tycker att motorkåpan blev riktigt bra!

Ändrade gränsen för antalet bilagor nu.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Hur motorkåpan kan bli riktigt fin på en Chrysler 300C

Avenger skrev:Då måste du fått dem till ett bra pris kan jag tänka mig! Är det varmgarage? Blir en del "motionering" av sprayburkarna (skaka färgen med jämna mellanrum)? =)

Tycker att motorkåpan blev riktigt bra!

Ändrade gränsen för antalet bilagor nu.
Hej Avenger!

Tack, är själv väldigt nöjd med kåpan och med små medel och inget avancerat, hoppas fler känner lite inspiration! :)
Jo det blir att hålla" liv" i de små gynnarna mellan varven :D. Jo jag fick dom för 12 kr aresolen om jag hjälpte till att tömma väck lite av annan innankrom i en nedlagd Colorama butik. Av säkerhetsskäl så har jag allihopa i ett metall/glasskåp åtskilda från övriga brandfarliga vätskorna. Jag har dock haft några mindre explosioner, då jag råkade glömma kvar 2 sprayburkar (aerosolförpackningar) på en hylla ,där jag ovanför hade ett kraftigt och varmt lysrör, avståndet upptäckte jag, var alldeles för litet och försent. Larmet gick igång och det blev lite " oväntad motivlackering" på ena väggen :lol: och den andra aresolen som exploderade var en klarlack ,så det syntes inget, dock luktade det lack och färg ett rätt bra tag efter :)

Tack också för en bra sajt.

Mvh

//HEMI
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur motorkåpan kan bli riktigt fin på en Chrysler 300C

Hej igen,

Förresten, fäster kromlisterna bra på motorkåpan med den dubbelhäftande tejpen och efter att det blir varmt osv. när du kör?

Jäkla! Hoppas inte du var i garaget när burken smällde av!

Bra pris för färgen, var allting helt nytt och oanvänt?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Hur motorkåpan kan bli riktigt fin på en Chrysler 300C

Hej Avenger!
Kromlisterna fäster faktiskt rätt hyfsat med dubbelhäftande tejpen(var lite skeptiskt i början då kåpan har en liten upphöjning som listen vilar på vilket jag fick för mig, skulle innebära sämre grepp och dessutom detta märkliga gummi/plast underlag, men jag hade fel) dock skall tilläggas att den sista 1centimetern längst ut på kåpan, om du tänker dig kromlisterna på kåpan som vetter närmast mot kylaren) längst ut i kanterna ,sitter lite lösare, men de sitter där dock. Värmen är faktiskt inget problem vilket jag också funderade på samt spill av diverse kemikalier. I annat fall kan man ju alltid dra en liten sträng med ett 2k epoxi lim för plast. Än en gång så måste jag säga att jag är förvånad över Biltemas grejor. Sprang på detta 2k Express Epoxi som härdar direkt och det sitter som gjutet! helt otroligt. Limmet "bränner inte heller underlaget med vassa kanter som resultat" utan just fäster direkt och fästytan känns bra och snabbt går det! Den klarar också rätt tuffa klimat. Man bör dock se upp med sina fingrarna, så man inte får det på fingrarna då det är mycket svårt att få bort, även med lösningsmedel. :shock: Limmet måste i princip slitas bort från fingrarna och så får man svarta märken på huden mig veterligen!
24.90:- för detta är toppen! Limmar det mesta snabbt!
24.90:- för detta är toppen! Limmar det mesta snabbt!
He he he ...nä jag var inte i garaget just då men grannen trodde att jag provskjutit med hans hagelbössa som jag lånat av honom tidigare :lol:
Ja det var ett kanonpris på färgen, jag köpte ett helt parti och fick ta allt i "befintligt skick" så att säga, endel aresoler var skadade på etiketterna men burkarna var hela, några var smutsiga och de fyra understa lagren i kartongerna var helt nya! fast det visste jag inte då jag stod och ropade in det. :) Som så många gånger förr handlar man på "vinst eller förlust" men detta var vinst för mig och förmodligen förlust för min bättre hälft ;)
Mvh
//HEMI
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Användarens profilbild
HEMI
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 21:45
Ort: Vellinge

Re: Hur motorkåpan kan bli riktigt fin på en Chrysler 300C

Glömde att tillägga att Max 2k klarlacken som jag tipsade om tidigare ligger hos Mekonomen på runt 290 kr för 400ml, :o men lacken flyter ut bra, fäster på det mesta klarar hårda tag och blir nästan som en "glasskiva" i tjocklek, bästa lack jag någonsin använt för att vara en aresol:)
Mvh
//HEMI
CHRYSLER 300 C TOURING AWD 5,7 L HEMI, BLACK CRYSTAL PEARL
Skriv svar