Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

WBC:s Dodge Caliber -08

Här kan du visa upp ditt projekt
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

WBC:s Dodge Caliber -08

Vet inte om man skall kalla det för projektbil, men kommer att göra en del grejor på den :D .

Ska försöka dokumentera så mycket som möjligt med fina bilder :D

Första steget är att byta ut originalradion mot en med inbyggd DVD och GPS :D
(Redan gjort men måste sortera bilderna först :!: )

Nästa steg är att byta strålkastarna fram mot något roligare.
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Yippie! En till projekttråd är alltid roligt! :)

Ska bli spännande att se bilderna på stereon =D

Funderar du på strålkastare från ebay isf? :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Japp, har dom redan hemma faktiskt, men det är tid och ork som ställer till det just nu, det är semester med familjen som gäller ;)
Så här ser de ut i alla fall :)
[bilder]http://www.wbc-trading.se/Bilder/stralkastare[/bilder]
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Jäkla snygga!! Kommer bli perfekt ju! :P

Blir det lite ändring av kablaget eller är dom plug-n-play?

Funderar du på andra fälgar också? =)

Ja, på semestern ska man ta det lugnt :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Jag funderar som bäst på hur jag sak lösa kablagebiten, eftersom det är usa-kontakter på de nya och H4 på de gamla, har hittat lite olika grejer på ebay, får se hur det blir.

Nya fälgar står ganska långt ner på listan just nu, har helt enkelt inte råd :cry: , men funderar på en sänkningssats. :D
Tycker den är lite fladdrig med originalgrejerna, men det blir lite längre fram i så fall :roll:
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Så, då kommer det lite om stereobytet.

Originalstereon såg ut så här:
Bild
(lånad bild dock)

Inte den roligaste, ganska enkel men gjorde sitt jobb hyfsat :|

För att byta ut stereon till det jag vill ha så måste man även byta ut lite annat.
Det första är att införskaffa en ny silverfärgad del(sarg) av instrumentbrädan till följande:
Bild

Denna del har ett större hål (2 din) för stereon än vad originalet har. Denna används i bilar som har navigator från fabrik, så detta är en originaldel som går att hitta på ebay för under 1000 kr med frakt. Vill man köpa den hos en auktoriserad handlare här hemma får du punga ut med ca 2500. :cry:

Till denna följer det också med en ny metallram som ska ersätta den som sitter längre in under instrumentbrädan.

Bild

Ersättes med denna (monterad på sin plats):

Bild

Sen kommer vi till det tråkiga, man kan ju inte bra plugga in en eftermarknadsradio.

Det behövs lite adaptrar :cry:

Ebay är ju helt underbart i detta avseende, där hittade jag ett helt komplett kit med monteringsram, antennadapter samt en elektronikenhet. Den enheten används för att plocka ut diverse signalen från CAN-bussen. I mitt fall signalen för att hålla radion igång tills man öppnar dörren efter att man stängt av bilen. Vidare en del signaler för navigation, handbromssignal mm.

Sen kan man komplettera denna enhet med en enhet för rattkontrollerna, dessa förlorar man annars. Mig gör det inte så mycket men kompletterar kanske längre fram med en sån enhet för att få tillbaka kontrollerna på ratten :)

Här är ett likadant kit som mitt: http://www.ebay.com/itm/380382042455?ss ... 1423.l2649

Så här ser dosan ut:
Bild

Här är den inkopplad med övrigt kablage.

Nästa inlägg blir själva monteringen :)
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Jäkla vad snyggt det blev med installationen, bra jobbat med en till originalram istället för att skära i den andra :P Nu vill vi se bilder på stereon! :D Kan tänka mig att det blev kanonbra!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

När man ska ta bort den gamla stereon samt byta ramen får man vara lite försiktig, det är ju plastdelar alltihop.

Man börjar med att lossa växelkonsollen, bänd försiktigt :!: upp ett av de övre hörnen och arbeta dig runt:
Bild

Ta nu tag i den nedre delen av den silverfärgade ramen och dra rakt ut, men FÖRSIKTIGT :!:
Det är trögt men det ger med sig, arbeta dig sedan försiktigt upp med varje sida tills hela ramen är loss.

Bild

Lossa vajrarna på baksidan till ventilationsreglagen samt lossa alla kontakter.
Skruva loss reglagen och den lilla knappsatsen och flytta över dessa till den nya ramen

Bild

Skruva loss den gamla stereon, sitter med 4 skruvar.
Byt sedan tidigare visade metallramar, denna går inte att sätta fel, har olika utfasningar på resp sida.

Koppla nu ihop allt kablage, stereons kablar med tidigare nämda elektronikbox, i detta fall var alla kablar färgkodade enl internationell standard.Problemet var att stereon hade ISO-kontakt (hona) med 2 medföljande hankontakter med kabelstumpar. Dessa skarvades ihop med resp kablar från elektronikboxen Jag valde att löda ihop mina skarvar och sedan täcka med krympslang.

Monterade sedan dit monteringsramen på stereon.
Ett litet tips här, skaffa en ram avsedd för din bil, underlättar betydligt jämfört med universalramarna som finns att tillgå. :D

När detta var gjort anslöts boxen till bilens originalkontakt, antennadaptern anslöts samt Iphonesladd och GPS-antennen. Jordade sladden som indikerar att handbromsen är aktiverad, detta för att kunna köra DVD när bilen rullar :D

GPS-antennen sattes uppe vid backspegeln och kabeln drogs i kanten av innertaket och ner via a-stolpen.
Bild

I detta fall kopplades också kabeln till backkameran in ( monteringen av denna kommer senare, om någon är intresserad).

Nu är allt klart för att sättas ihop igen, men naturligtvis kollar man att allt fungerar som det skall innan ihopsättning :D

Skruva fast stereon:
Bild

Här ser man nere i högra delen av bilden hur det går om man inte är FÖRSIKTIG när man tar bort den gamla ramen.

Då är det bara att sätta dit den nya fina ramen med sina överflyttade reglage, NOT.
Upptäckte att jag varit lite klantig :oops: :oops:
Hade monterat ramen på stereon åt "fel" håll, fick vrida den 180 grader så att stereon kom ner lite (är lite olika urfasningar som måste passas in).På ovanstående bild ser man ett mellanrum mellan metallramen och stereon. Denna skall vila på stålramen så att säga, så efter korrigering var det bara att trycka dit den nya ramen (glöm inte att ansluta kontakter och vajrar innan) och slutresultatet blev:

Bild

Kommer lägga upp lite bilder över hur det ser ut under respektive avdelning(radio, dvd etc etc) senare. ;)
Senast redigerad av WBC33 den mån 23 jul 2012, 17:57, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Avenger skrev:Jäkla vad snyggt det blev med installationen, bra jobbat med en till originalram istället för att skära i den andra :P Nu vill vi se bilder på stereon! :D Kan tänka mig att det blev kanonbra!

Ja det där med att hålla på att skära och modifiera brukar tyvärr aldrig bli bra, så valet var ganska enkelt :P
Funkar kanske i en 18 årings hottade bil :D (inget illa ment)

Japp, det blev bra tycker jag, det enda jag är lite missnöjd med är den inbyggda mikrofonen i stereon, när man kör bluetooth-funktionen med telefonen har dom svårt att höra vad man säger i den andra änden :cry: .
Har dock inte hunnit testa allt fullt ut ännu.
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Fy satan vad bra det blev, du har verkligen fått till en originalkänsla måste jag säga! :) :mrgreen: Det där var stilrent och snyggt!

Fungerar enheten bra i övrigt vad gäller GPS:en? Kör du på någon speciell karta från Internet eller den som medföljde vid köp? Får man vara nyfiken å fråga vart du köpte enheten? :P

Jag är väldigt intresserad av kabeln/installationen av backkameran, vore väldigt tacksam för lite info om hur du gjorde :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Ja, GPS:en verkar funka bra, har inte kört så långa sträckor ännu, men lokalt i Stockholm funkar det. :)
Jag har det som följde med vid köp, iGo 8 med kartor från oktober 2011, är kanske inte det bästa, men man kan ju alltid byta :P , navigatorn är windowsbaserad.
Om jag inte har helt fel så är det Tomtom-kartor till, så det kanske går att uppgradera lite längre fram(på ett lite fult sätt).

Jag köpte den i en webbutik: http://www.ice-shop.se/ (klart du får fråga :lol: )

Och ja det är väl en sån där Kinatillverkad sak, men det är vad pengarna räckte till just nu :|
Måste dock säga att ljudet i den faktiskt är bra, inte sämre än originalradion.
Vet inte hur det blir om man kopplar in slutsteg mm, då kanske den kroknar :?:
En annan sak är att panelen är löstagbar :D

Vill ju ha en Pioneer eller en Kenwood egentligen, men dom kostar så in i hvt om man vill ha lite lullull :cry: .
En Alpine e inte helt fel det heller 8-)
Okej, det kommer en beskrivning av backkameran dom närmsta dagarna.
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: WBC:s Dodge Caliber -08

Blev riktigt snygg. Som avenger sa det ser ju ut som original:-). Så det ska se ut. :-) riktigt läckert. Blev riktigt sugen att göra nåt liknande i vojjen

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Som sagt så ser det kanonbra ut!

Tror att det är bra grejer för den summan, ofta känns det lite dyrt att lägga flera tusentals kronor på ett välkänt märke då det ändå är eftermarknad.

Det är ju en klar fördel med löstagbart, då slipper man tråkiga inbrott av folk som inte känner igen sina egna prylar :| Även om man har bilen hemma på garageuppfarten så läser man ofta i tidningar att det händer tråkigheter även nära husen =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Här kommer backkamerainstallationen:

Tänkte mig att sätta kameran någonstans i närheten av den svarta ringen.

Bild.

Kanske lite svårt att se på bilden (som är lånad från nätet) men det sitter en ramp som går att ta bort,precis under bakrutan (emblemen sitter på rampen), där man kan sätta en kamera av lämplig storlek :)

Sagt och gjort, en kamera inhandlades på ebay för runt hundringen, den som lever får se vilken kvalitet det är ;)

Sen började demonteringen:

För att komma åt måste alla plastdetaljer på insidan av luckan tas bort, lossa de tre vita plastdelarna först,
de sitter med clips, bara att dra bort. Lossa sedan den cremefärgade delen som sitter med 2 skruv och en del clips. Var FÖRSIKTIG :!:

Lossa också de två muttrarna som sitter längst ut på respektive sida.

Bild

Nu är panelerna borta, lossa nu fyra muttrar (gula ringarna) för att lösgöra rampen.
Passa också på att lossa torkarmotorns 3 skruvar.

Bild

Vik sedan torkarmotorn åt sidan för att komma åt vajern till låset. Denna sitter fästad i en arm som kommer från öppningshandtaget som sitter i rampen.

Bild
Bild

Det kan vara lite tjorvigt att få loss vajern ur fästet, då kan man lossa andra änden i låsmekanismen först.
Sen är det lätt att få bort vajern.

Nu kan man lyfta loss rampen, försiktigt så att man inte repar bakluckan med de utstickande skruvarna från rampen. Lossa kontakten till regskyltsbelysningen från kabelstammen på insidan av luckan, samt gummigenomföringen. Nu är det bara att lyfta bort hela rampen.

Eftersom den är gjord i plast och fästskruvarna är ingjutna i denna kan man med ganska stor sannolikhet utgå från att dessas infästningar är lite dåliga pga åldrande plast, min ramp inget undantag, fick förstärka med epoxy på en del .

Efter detta kollade jag var det var lämpligt att placera kameran och borrade sedan ett 6 mm hål för genomföringen av kamerans fästskruv. I mitt fall blev det lite vid sidan av ena skyltbelysningen.

Bild

Kabeln från kameran är delad i två delar, sätts ihop med en rund smal kontakt som är 5,5mm tjock

Bild

Innan kameran sattes dit lades lite tätmassa på den del av kameran som ligger an mot rampen.

Bild

Sen är det bara att sätta kameran på plats och skruva fast den, kabeln förs igenom gummitätningen och det är klart att montera tillbaks rampen.

Bild

När rampen åter var monterad kom den riktigt roliga biten, att dra videokabeln samt strömförsörjning.
Videokabeln drogs från stereon över till a-stolpen på förarsidan och sedan upp till innertaket.Lossar man dörrarnas gummilister upp vid taket kan man pilla in kabeln mellan inner- och yttertaket. Detta gjordes hela vägen till bakre sidostolpen. Lossa gummilisten som tätar mot bakluckan för att komma åt bakom panelen, ja det är trångt så in i hvt, men att ta loss panelen är jobbigare :D

Där finns en kabelgenomföring till bakluckan (gula cirkeln). Smörj in kontakten med tex vaselin så går det lätt att få genom kabeln i gummistrumpan.

Bild

Lossa bakljuset på förarsidan och dra ner strömkabeln längs med panelen (gula långsmala markeringen) och ut genom gummigenomföringen för bakljusets kablage. Koppla in på backljusets kablar.

Bild

Då är det bara att koppla ihop den lilla långsmala kontakten med kabeln som kommer från kameran och sedan fästa upp allt snyggt vid befintlig kabelstam.

Bild

Kolla nu att kameran funkar som den skall, i mitt fall går den igång när backen läggs i.

Nu är det bara att sätta tillbaks gummilister och allt annat du plockat loss för monteringen, fast i omvänd ordning förståss, glöm inte varjern till handtaget, annas blir det jobbigt att öppna bakluckan :lol:
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: WBC:s Dodge Caliber -08

Härligt. Det var en bra guide det. Hjälper säkert många som vill göra samma sak.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriv svar