Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

WBC:s Dodge Caliber -08

Här kan du visa upp ditt projekt
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Sv: WBC:s Dodge Caliber -08

Arvid78 skrev:Måste säga att jag är fortfarande impad över din stereo installation. Hade själv antagligen :D aldrig tänkt på att man kunde köpa panel med större hål ORGINAL utan hade antingen struntat i det eller sågat själv med resultat därefter:-). Nu vet man ju bättre att kolla runt lite:-D

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Tackar :)

Ja man får snoka runt lite nuförtiden, de flesta lite nyare bilar har ju specialformade
Radioapparater, men det gör ju oxå att dom ofta har lite lyxigare tillval när det gäller
dessa. Då finns det ofta originaldelar att få tag i :D
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Annons
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Jaha, då var det ett tag sen man gjorde något roligt åt bilen.
Har inte riktigt haft tiden och lusten, och när den väl infunnit sig så har det varit skitväder :cry: :cry:

Men, men, fick ett litet ryck nu i helgen och fixade kablaget som skall användas till framlyktorna :)

Utgångläget är ju att det är H4 som orginal i bilen, men mina nya strålkastare har amerikanska kontakter (H13). Vill ju inte kapa i befintligt kablage så jag gjorde följande:

Beställde 2 st förlängningskablar med H13 kontakter från ebay:
Bild

Kapade sedan av hankontakten i ena änden , då det är honan som kopplas in på de nya strålkastarna.

Och den ser ut så här:
Bild

I den andra änden skall en "omvänd" H4 kontakt monteras, dvs en H4-kontakt med utstående stift(hanar).
Dessa såg ut så här omonterade:
Bild

Dessa stift löddes på sladdarna:
Bild

De trycktes sedan in på resp plats i sockeln.
Kolla i kopplingsschema eller mät upp i bilens H4-kontakt vilket som är hel-, halvljus resp jord

Färdiga resultatet blev detta:
Bild

Japp, då ska man bara få tid till att montera strålkastarna.

Nu hade ju lusten att göra något mer infunnit sig.

Tänkte då att det var dags att lägga på toningsfilmen på bakljusen :D

Sagt och gjort , det började ju jättebra, på dom plana och raka ytorna som man börjar med gick det galant och såg jättebra ut. Sen kom det lilla helvetet :evil:

Bakljusen på Calibern har ju en hel del kanter och vinklar och problemområdet är det inringade i bilden
Bild

Det spelade ingen roll hur jag gjorde, det blev alltid veck eller bubblor kvar och efter ca en timmes slit
med sprayande och värmande och skrapande så konstaterade jag att det såg fördjxxxxxx ut. :evil:

Slutade med att jag värmde lite för mycket och limmet släppte från filmen på en del ställen, nu såg det ännu värre ut :x

Slutade med att jag slet bort filmen och funderar nu starkt på toningsspray istället.

Film funkar kanonfint på raka, släta och lätt välvda ytor men inte på mina bakljus :x kan jag konstatera.

En liten undran angående toningsspray, går den att få bort om man vill återgå till original ?

Och var köper man den, finns det på biltema ?
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: WBC:s Dodge Caliber -08

Snyggt jobbat. Synd på filmen bara.

Jäkla fint arbete med kontakten

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Snyggt med kontakten, alltid skönt att slippa göra inverkan på originalet, någon gång kanske man vill eller behöver återställa :P

Ja det kan vara förjä*ligt med toningsfilm, jag höll på lite i ons och jag gjorde som du, rev bort allting (dock var det inga lampor jag provade på just då).

Det finns ett speciellt spray för att avlägsna toningsspray som ska vara anpassat för just detta, men risken är väl ändå att dom blir lite blekta, så man behöver nog alltid köra lite rubbing och vax om man väljer att ta bort sprayet i framtiden.

Ja, toningsspray finns på Biltema :P Kom ihåg, skaka burken så in i helv*te så att det inte blir något stänk (ifall du provar). Jag har provat med gott resultat för 2-3 år sedan =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Avenger skrev:
Ja, toningsspray finns på Biltema :P Kom ihåg, skaka burken så in i helv*te så att det inte blir något stänk (ifall du provar). Jag har provat med gott resultat för 2-3 år sedan =)
Jag tycker du ska lägga de extra kronorna som blir och
istället köpa toningssprayen på Mekonomen eller BDS osv.
Det är en helt annan färg och lättare att jobba med.
Resultatet blir bättre oxå. :)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Tackar å bockar för tipsen :D

Det blir nog från mekonomen eller BDS i så fall, brukar vara bättre kvalitet på deras prylar ;)
Inget ont om biltema, dom har en massa bra och prisvärda prylar, men vissa saker är tyvärr skräp.
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Glömde säga att jag inte provat Biltemas, utan generellt så har jag provat toningsspray ifrån Autoexperten/bildelskedja :P :oops:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Ja, jag har inget emot Biltema på så sätt.

Men har testat de olika sorterna.
Biltemas blir mjukare i ytan och har lättare att börja flagna.

Mekonomen och BDS kör med Auto-K (har jag för mig det var).
Och den är hårdare i ytan och har gett bättre resultat och hållbarhet. :)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Auto-K är det jag har hemma i garaget =) (kom på namnet nu när du sa det).

Synd att det inte fanns toningsspray som plastidip (stavning?) som lägger sig som en folie, då kunde man bara dra dän det ifall man inte vill ha det längre.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Hehe, du ser. :D

Ja, men det är nog svårt att få gummi transparent och blankt. :)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Här kommer en liten update.

I söndags fick man lite tid över så då passade jag på att byta strålkastare :D

Ni vet ju hur de gamla ser ut sen tidigare i tråden.

Här kommer en lite mer noggrann beskrivning av bortmonteringen av fronten. Denna beskrivning kan nog användas för fler bilar i Chryslerkoncernen, bara att placeringen av skruven/clipsen skiljer sig åt lite.

Börja med att lossa 2 st skruvar(7mm hylsa) som sitter i den främre skärmkanten (nr 2 sitter lite högre upp, syns inte i bilden) gör detta på båda sidor.

Bild

Lossa sedan plastclipsen som sitter i underkant av kofångaren/fronten, 2 på varje sida

Bild

Lossa sedan 3 st skruv (10 mm hylsa) som sitter i underkanten, men mer åt mitten till.

Bild

Nu lossar man det plastclips i innerskärmen som sitter rakt in om man tittar in precis framför hjulet.

Bild

När detta är gjort lossar/viker man undan innerskärmen lite så att man kommer åt skruven i bakkant på kofångaren (7mm hylsa)

Bild

När detta är gjort har man bara 7 st skruv på ovansidan kvar. Dessa har T20 huvud

Bild

Nu är det bara att lyfta loss hela fronten, drag den rakt ut försiktigt så att du kommer åt att lossa kontakterna till dimljusen om du har såna. Lyft sedan bort den. Nu ser det ut så här:

Bild

Nu är det bara att lossa respektive strålkastare, sitter med 3 st skruv (10mm hylsa)

Bild
Bild

När detta är gjort är det bara att koppla in de nya lyktorna och skruva dem på plats

Här kom mina hemgjorda sladdar(se tidigare i denna tråd) väl till pass, men kom ju på att jag även måste koppla in parkeringsljusen :lol:

Sagt och gjort. Kapade kablarna till p-ljuset och skarvade ihop dessa med de nya lyktorna .
Här använde jag super-seal kontakter, visst dom kostar ett par kronor men garanterat väl värt pengarna.
Man slipper problem med ärgade/korroderade/glappande skarvar, samt att jag monterade såna på kabelstumparna som var kvar på originalstrålkastarna, så nu e det bara plug and play så att säga om jag vill byta tillbaks :)

Bild

Japp, man pressar på stift resp hylsa på sladdarna som sen sticks in i resp kontakthus. Så en riktig crimptång är ett måste.

När väl strålkastarna är ditskruvade så monterar man tillbaks fronten i omvänd ordning, glöm inte att koppla in dimljusen :!:

Slutresultatet blir:

Bild
Bild

Bild i mörker kommer :!: :!:
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Trevlig guide med bra bilder och SNYGGT resultat! :) Nu saknas det ju bara grillen som vi skrev om tidigare, den hade verkligen gjort sig bra med dom nya svarta strålkastarna :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Håller med Avenger.
Kalasbra guide och snyggt resultat. :D
Riktigt snygga strålkastare det där. :)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Tackar och bockar ;)


Jooo, jag vet men just nu finns det inte stålar till en sån :cry:

Men det blir nog en sån så småningom.

En sån här e i all fall beställd att ha i bilen :)

http://i.ebayimg.com/t/New-American-Fla ... ~60_57.JPG
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: WBC:s Dodge Caliber -08

Skulle ju inte vara dumt med en front/kofångare från en SRT-4 :D , fast en sån kostar ju lite för mycket

Det är en sån kofångare på den tidigare bilden som visar grillen som Avenger menar.
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Skriv svar