Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Här kan du visa upp ditt projekt
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Denna Helgen var det Malmö raceway ! GMC pickisen skulle röra på sig :D Men det sket sig ordäntligt ! 2 runder sen blev det ångmaskin av det hela :shock: Troligen en toppa packning. Så det var bara att terrorisera dom andra teamen med dåliga komentarer och ren mobbning. Som man fick till baka med råge :D Och fick se Adam Flamholc putsa till ban rekordet med 3.82 sek 316 km/tim !! Inte illa pinkat på 201 meter ! och var där en som lyckades få upp karetan i 319 km/tim enligt ryckte ? gick som fan! perfekt väder på förmiddan. Så meckande på C30 blev det inte !! Ja vi hade test bil på det åkeri.et( Transportledet) som jag jobbade på som mekaniker och chaufför. Då var det F16 motor som dom testade. På den tiden så hade Scania 400 Hk i V8,an och dom lät som dom hade en griskulting instoppad i turbon. :lol: Volvon fick gå Malmö-Göteborg-Malmö och det var en upplevelse och gå över Hallandsåsen utan att växla ner ! 90 knutar med 60 ton,s tågvikt uppför norrsidan. och det var bara ett lätt väsande under hytten. Dock var där ett delikat problem ! Antispinn lampan blinka konstant uppför åsen. Fast att man lyfte boggin så mycket det gick. 15-16 tons axeltryck på driven och skiten släppte.!! Det visade sig sedan att Volvo teknikerna hade maxat den lilla16 liters 6,an så där var nog typ 700 Hk 3500 Nm++ och detta var tidigt 90 tal !!
Det är inte så farligt med högtryckspumpar till BMW nu för tiden då där är eftermarknads pumpar att köpa i dag.
Topparna har problem med glödstiften sätter sig och går när man ska byta. Även spridarna vill läcka och sotar i botten så man får använda glidhammaren för att få ut dom. brukar gå åt fanders med spridaren då och dom är inte billiga!!! Även så sotar dom igen på dom övre inloppskanalen. (går en från sidan och en rakt igenom ventilkåpan!) På grund av EGR ventilen och kylning av avgaserna kladdar det igen i dom då avgaserna går där i den kanalen. Men får den gå fullt ofta så är den lika rena som en bensinare i analerna !!
Lite bökigt med stöldskyddet med om man ska lägga dom i en främmande bil. dock så går det att lösa med att man sätter original nyckelen och tändningslåsets antenn till sammans . Och dom är lätt hysteriska med ett vettig mjukvara :D
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Annons
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Jag tyckte väl jag kände igen GMC:n. :D

Jag var där och jobbade med filminspelning/webb-tv den helgen. :D
Hade även service av granen en sväng. :P
Bilagor
granservice.jpg
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Se där ja Det blir inte mer körande i år men nästa år ska den gå med ny motor. Då får du komma och ta ett snack :D
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

tekniknissen1 skrev:Se där ja Det blir inte mer körande i år men nästa år ska den gå med ny motor. Då får du komma och ta ett snack :D
Ja tanken var att jag skulle hinna ner och kolla upp om du var där.
Men det var sånt tryck med allt jobb så jag hann inte med.

Men då misstänker jag att eran repa iaf finns på film från webbsändningen. ;)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Ja nu senast så blev det två repor innan sumpen blev full med vatten :D Såg rätt komiskt ut när Jojje rullade till baka med imma på utsidan av vindrutan :shock: Blir en rätt byggd motor denna gången.
Ja det var tur det att du inte hann den var inte den bästa stämningen i lägret på lördagen.. män rätt till sig på kvällen (ÖL) :lol:
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Ja ha då hände det !!! tid och motivering sammanföll och vad hände då ? Jo jag svetsade det sistan på golvet på C30.n
botten.jpg
botten under.jpg
Och sen blev det en tur med den ny byggda 2 hjulingen !! Elen funka och det syns i så mycket kabel ... . :D min vän har fått till det riktigt bra denna gången och den är riktigt trevlig att köra fast den är rätt lång i gaffeln och 100 kubiktums rewteck motorn är riktigt trevlig.
mc liten 1.jpg
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
fredrik_rr
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 23 maj 2012, 13:00
Ort: Borås

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Jag tycker du skall spinna vidare på dina planer med en BMW diesel i en Cheva! :)
Har haft samma tanke tidigare då det går att få bra fart på dom med relativt låg förbrukning

Tyvärr är BMW's automatlådor till dieselbilarna för klena för t o m en standard 3 liters diesel (men det är en GM låda, för klen spec antagligen), fick byta på min 330xd. Men motorn är en pärla!
Cadillac Deville 2003 http://www.garaget.org/?car=222285" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Jaha har inte skrivit på ett tag då röven är full av jobb !! :o Och en del omskolning ;)
Men det har blivit lite planering och fick ihop bromsbackarna till sist.
broms.jpg
Och ett jobb som jag inte skulle få göra och framför allt höra !! :shock: Där är för mycket pulver i maskin !! Går inte att köra den som folk,, Ritar bara svarta streck när man ska iväg och den går skitåligt på tomgång :lol: och den växlar som om det är något sönder i lådan :lol:
Hmm ? 355 SB HR singel plan insug, 301/306 kan solida rollifters 1,6 rollvipper h profil stakar och stora heeders , Ja TH400 race preppad låda med stalspeed 3200 rpm !! :lol:
camaro.jpg
camaro.jpg (128.01 KiB) Visad 10713 gånger
Så den ska bli en snäll 400 Hk maskin i stället 560 Hk tosinga motor.
Och nu har jag bara en verkstad så nu kanske man hinner med vad man tänkt sig :lol: :lol:
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Nu hände det något igen ! motivation ?? rev ner kardan och ska fixa den i helgen.. min gode vän har varit igång med sprutan igen !!!! Dodge fury 65,a
kardan.jpg
fury 65 1.jpg
fury 65 2.jpg
fury 65 3.jpg
Hel jävla omöjligt att fotta den här lacken goost flames är det verklingen !!!!! fastnar dålig på bild :lol:
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Jäklar vad snyggt
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Håller med, tycker de bilmodellerna passar jättebra med den färgen, även med de fälgarna.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

ja en trevlig modell men den är stor !! komiskt att bakluckan slutar 1/2 meter från bakrutan. Skuffen kan man ligga nästan rak i .Och forfarande med en back pilsner sidan om sig :lol:
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Jaha då hände det något på C30 igen !! jag har fått för mig att sätta ihop lite istället för att plocka itu den. :D Bromsarna är på och fick på handbromsen med ,, så nu får man broms på projektet :shock:
002 liten.jpg
Stor städnig fick det bli med ! Grön var det lite här och var då den stått orörd ett tag.
Började på med att få på rattstången och där blev det en besvikelse. Nedre delen mellan snäcka och stång var där en anelunda koppling. min är rektangulär och den nya rattstången är där splintes. :evil: Får se om man kan få tag i en som har rätt infästning. har jag tur så ska det vara samma som på 1500,2500,3500 an.
För övrigt så provade jag att få in BMW stolarna från en E34 och se på fan !! Dom sitter som en fläskläpp :D Fick i dom med ratstången i och satte mig bakom ratten . DÄR SATT JAG I 10 MINUTER BARA FÖR ATT SATT SÅ GÄVLA BRA!!! Rätt höjd och vinkel på orginalbulan i botten men får bygga upp något för innerfästet.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Gött att kunna ta lite i taget med bilen, blir ofta bäst i slutändan då varje detalj har fått finarbete.

Vad blir nästa steg? =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Rattstång och stolar fixat oljefilter och dieselfilter. sen blir det diesel i en dunk i maskinrummet så den går att flytta. rostlagning vänster bakre tröskel låda båda hytt hörnerna och golvet på högersidan. fixa botten på flaket och hytt och måla det. montera tankar och på med flaket. Säkert klart nästa helg :shock: :lol:
Så nästa helg ska inredningen målas svart och kläs om och så ska den lackas . Låter inte det sm en plan !!! :lol: Blir nog fan inte klar i sommar ! :roll:
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Skriv svar