Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Kupéfläkt- och fläktmotståndsbyte. Även airbag-lampan började lysa

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Friday
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 12 feb 2019, 16:43

Kupéfläkt- och fläktmotståndsbyte. Även airbag-lampan började lysa

Kupéfläkten har kommit och gått i två månader. Hoppade oftast igång når bilen redan var varm. I samma veva tändes även airbag-lampan. Fläkten går att reglera med både styrka och värme, samt var det ska blåsa både fram och bak.

Verkstan konstaterade självfallet defekt fläkt. Fläkten bytt, men fick hämta ut en bil där fläkten helt plötsligt inte går att reglera i styrka. Man kan heller inte stänga av systemet på off. Då blåser alla fläktar fullt.

Efter en hel dags felsökning skriver de att de behöver byta motstånd. Airbaglampan hittar de inga felkoder för, ”men 50/50 chans att den slocknar”.

Innan jag kontaktar en annan verkstad undar jag:
Är det rimligt att motståndet går sönder i samband med/efter byte av fläkt?

Är det något mer som bör kollas i samband med fläktbyte för att undvika att de nya delarna skadas?

Är det rimligt att airbaglampan lyser pga detta?

Tack på förhand!
Vilsen noob
CHRYSLER VOYAGER IV (RG, RS) 3.3 2005 174Hk
Annons
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Kupéfläkt- och fläktmotståndsbyte. Även airbag-lampan började lysa

50/50 chans att den slocknar, va e de för skitverkstad? Helmia?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Friday
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 12 feb 2019, 16:43

Re: Kupéfläkt- och fläktmotståndsbyte. Även airbag-lampan började lysa

d4l skrev: ons 13 feb 2019, 12:52 50/50 chans att den slocknar, va e de för skitverkstad? Helmia?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är OKQ8s verkstad. Har bara behövt byta bromsar och sånt basic förut så vi har vart nöjda. Men nu visade de sina rätta kunskaper.

Efter 1,5 dags felsökande kom de på att de glömt kolla fläktmotståndet 😴 Sånt antog jag att man hade koll på om man var bil-mekaniker. Det passade inte alls med fläkten de satte i ...
Det blev sista gången vi vänder oss dit.
CHRYSLER VOYAGER IV (RG, RS) 3.3 2005 174Hk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kupéfläkt- och fläktmotståndsbyte. Även airbag-lampan började lysa

Hej,

Det är ganska vanligt att motståndet i dessa bilar går sönder efter att man bytt ut fläkten till en ny (eftersom den nya fläkten helt enkelt har en annan påverkan på motståndet än den gamla som sakta men säkert "ändrats" under årens lopp). För övrigt så är det ett jäkla jobb med att byta fläkten i denna generation Voyager.

Slocknade SRS-lampan efter ett tag? För jag antar att de bara hade dän kontakten medans de arbetade där på passagerarsidan? Ska slockna av sig själv mig veterligen, när modulen gjort ett självtest.

Återkoppla gärna om det löste sig med allt.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Friday
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 12 feb 2019, 16:43

Re: Kupéfläkt- och fläktmotståndsbyte. Även airbag-lampan började lysa

Avenger skrev: lör 23 feb 2019, 23:38 Hej,

Det är ganska vanligt att motståndet i dessa bilar går sönder efter att man bytt ut fläkten till en ny (eftersom den nya fläkten helt enkelt har en annan påverkan på motståndet än den gamla som sakta men säkert "ändrats" under årens lopp). För övrigt så är det ett jäkla jobb med att byta fläkten i denna generation Voyager.

Slocknade SRS-lampan efter ett tag? För jag antar att de bara hade dän kontakten medans de arbetade där på passagerarsidan? Ska slockna av sig själv mig veterligen, när modulen gjort ett självtest.

Återkoppla gärna om det löste sig med allt.

mvh

Hej igen!

Ursäkta sent svar 🙈

Airbaglampan slutade lysa efte motståndet var bytt 👍

Nu ska jag bara hitta en verkstad i Stockholm som kan få fram felkoder för ABS-lampan som kommer och går när det är fuktigt och kallt. Där hittade de heller inget fel, men nåt är det.
CHRYSLER VOYAGER IV (RG, RS) 3.3 2005 174Hk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kupéfläkt- och fläktmotståndsbyte. Även airbag-lampan började lysa

Skönt att det löste sig!

Ang. ABS:en så är det nog garanterat någon utav hastighetssensorerna fram, antingen vänster eller höger sida (ett ganska vanligt fel).

De flesta (nästan alla) verkstäder bör kunna läsa av de lagrade felkoderna för ABS:en :) Dagens diagnostikinstrument brukar som standard klara av motorstyrenheten, växellådan, ABS och SRS (och ofta mer därtill) på de flesta bilar.

Håller tummarna att det går bra.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Friday
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 12 feb 2019, 16:43

Re: Kupéfläkt- och fläktmotståndsbyte. Även airbag-lampan började lysa

Avenger skrev: ons 13 mar 2019, 04:13 Skönt att det löste sig!

Ang. ABS:en så är det nog garanterat någon utav hastighetssensorerna fram, antingen vänster eller höger sida (ett ganska vanligt fel).

De flesta (nästan alla) verkstäder bör kunna läsa av de lagrade felkoderna för ABS:en :) Dagens diagnostikinstrument brukar som standard klara av motorstyrenheten, växellådan, ABS och SRS (och ofta mer därtill) på de flesta bilar.

Håller tummarna att det går bra.

mvh

Hej!

Jag har totalt missat att du svarat 🙈 ursäkta!
Så himla uppskattat att su tar dig tid!

Angående bilen så är vi tillbaka på nån ny ruta ett. Fläkten och motståndet byttes, airbaglampan slocknade och ABS-lampan tändes alltmer sällan. Var släckt en vecka trots daglig körning.
Trots det låg höger fram-bromsen helt plötsligt på igen som den gör då och då. Kokhet och ryker. När den svalnat och man startar bilen är allt ok igen. In på verkstan igen och de hittade inget.


Så vi besiktade. Vi bad dem kolla noga. De hittade rost på bromsrör vänster bak bara, så det byttes med tillhörande slangar och allt vad det var eftersom de inte lyckades byta bara röret.

Besiktar om och vi får godkänt.
Efter 1,5 vecka med daglig småkörning fast vi medvetet motionerat bromsarna börjar både airbag och ABS-lampan lysa igen när det ösregnade och plogbilen vart här och svätt slask på alla bilar. Dagen efter när sambon ska köra lyser även bromslampan rött. Han kör en liten bit, stannar, går ut. Luktar, känner osv, men allt känns bra. Startar bilen och break-lampan slocknar.

Vi ska få tag på verkstan som bytte bromsröret, men jag har kört tre dagar nu i området med samma symptom: breaklampan tänds efter 100 meter, jag motionerar bromsarna i 50 km/h och kör kanske 5 min. Bilen rullar fritt och driver framåt vid start/rödljus, men bromspedalen är ganska stum.
När bilen stängs av (jag lämnar ett barn i skolan) och den startas igen slocknar breaklampan, och pedalen är normal. Sen kan jag köra utan problem.

Jag är ju ingen hejare på bilar, men filosoferar desto mer 😂 sambon sa att de fyllt på bromsvätska vid bromarörsbytet, men kan det ha blivit för lite/för mycket/ komma in luft? Bilen visar bara symptom när den är kall.

Eller kan det hänga ihop med det du skrev ovan angående hastighetssensorerna? Som sagt. ABS och airbag lyser konstant sen en vecka tillbaka, och break i början av färd.

Verkstan har kollat felkoder två gånger i samband med fläktbytet hävdar de, men får inga.
CHRYSLER VOYAGER IV (RG, RS) 3.3 2005 174Hk
Användarens profilbild
Friday
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 12 feb 2019, 16:43

Re: Kupéfläkt- och fläktmotståndsbyte. Även airbag-lampan började lysa

Jag har kollat runt lite, men undrar om det finns nån i Stockholm som är duktig på Crystler? Antingen verkstad eller privat?
CHRYSLER VOYAGER IV (RG, RS) 3.3 2005 174Hk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kupéfläkt- och fläktmotståndsbyte. Även airbag-lampan började lysa

Hej,

Jag hade inte kört bilen förrän felet med bromsarna är åtgärdat, det kan gå riktigt illa om man har otur.

Det ska inte behövas någon särskild verkstad för att felsöka detta, samtliga bör klara av det, annars ska man inte arbeta som mekaniker. Tror även att nästan alla verkstäder har verktyg för kunna felsöka både ABS och Airbag, det räcker med ett verktyg för några tusen så klarar det nästan alla bilmärken på marknaden idag :)

Bromssystemet skulle nog behöva luftas ordentligt och bromsoken eventuellt ses över/renoveras/smörjas upp. ABS-felet hör troligtvis till en sensor fram, men bästa är att felsöka.

Airbagfelet kan möjligtvis vara någon sensorer i fronten, som sitter ganska nära strålkastarna på balken bakom stötfångaren. Kolla med Chrysler/Fiat om ni eventuellt har tillgång till fri återkallelse på det felet (skriv in VIN-nr/Chassinummer på deras sida).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Friday
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 12 feb 2019, 16:43

Re: Kupéfläkt- och fläktmotståndsbyte. Även airbag-lampan började lysa

Hej igen!
Nu ska gamla Bettan fixas iordning, efter lite vila.

Vi bestämde att vi köper och provar att byta ABS-sensorerna fram till att börja med. Har letat efter en video eller iaf bild över vad man eventuellt behöver montera av för att komma åt dessa, men utan framgång. Är det mycket att montera av? Funderar på om man kan göra det hemma eller om man ska ta sig till gds-verkstad.

Airbagen ska vi kolla upp hos återförsäljare om det är återkallning på.
CHRYSLER VOYAGER IV (RG, RS) 3.3 2005 174Hk
Skriv svar