Hej, ny på forumet!
Jag har en Grand voyager 2.8 crd från 2007 som oftast fungerar kanon, men som har något bus för sig med automatlådan som jag hoppas kunna få förklarat här.
Jag har aldrig lyckats få i lägena L och 3 med vilja, den går på D ändå. I går hade jag nog lyckats lägga i L av misstag, jag får ju inte någon indikation på att jag har lagt i något annat än drive så det är svårt att veta, och skulle köra ut på motorvägen när L plötsligt hoppade i. Låg jävla växel, inte alls kul. Svängde in till vägkanten på höga varv, växlade ur och fick en gul fin motorlampa att lysa. Sen la jag i D och körde vidare utan problem. Men lampan lyser.
Det här har hänt en gång förut, nästan exakt samma händelseförlopp. Lampan tändes då med, men slocknade efter någon vecka.
Någon som vet vad det kan vara?
Grand Voyager 2.8 crd -2007 automatlådeproblem
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Grand Voyager 2.8 crd -2007 automatlådeproblem
Senast redigerad av Avenger den lör 18 jul 2015, 12:28, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Flyttade tråden till Voyager-kategorin och la till årsmodellen i rubriken / mvh
Anledning: Flyttade tråden till Voyager-kategorin och la till årsmodellen i rubriken / mvh
Annons
Re: Grand Voyager 2.8 crd -2007 automatlådeproblem
Hej och välkommen till forumet!
Så det är inga problem med växelspaken så att den inte går att bläddra till 3 och L, det är bara indikationen som inte visar något när du bläddrar till dessa växellägen?
Försök att få fram vilken felkod du fick i och med att motorlampan lyser, gör så att du vrider tändningen mellan ON-OFF-ON-OFF-ON (ON=läget innan startmotorn) inom 5 sek och läs av P-koden i displayen i mätarhuset.
Kontrollera även så att oljenivån är korrekt i lådan; kör bilen varm och ställ den på tomgång (bilen ska vara igång när du kollar oljenivån), bläddra igenom PRND.. och avsluta i P- eller N-läge på lådan och kolla därefter oljestickan, nivån bör ligga på strax under MAX.
För övrigt så lutar det lite åt ett fel med växellägesgivaren.
Mvh
Så det är inga problem med växelspaken så att den inte går att bläddra till 3 och L, det är bara indikationen som inte visar något när du bläddrar till dessa växellägen?
Försök att få fram vilken felkod du fick i och med att motorlampan lyser, gör så att du vrider tändningen mellan ON-OFF-ON-OFF-ON (ON=läget innan startmotorn) inom 5 sek och läs av P-koden i displayen i mätarhuset.
Kontrollera även så att oljenivån är korrekt i lådan; kör bilen varm och ställ den på tomgång (bilen ska vara igång när du kollar oljenivån), bläddra igenom PRND.. och avsluta i P- eller N-läge på lådan och kolla därefter oljestickan, nivån bör ligga på strax under MAX.
För övrigt så lutar det lite åt ett fel med växellägesgivaren.
Mvh
Re: Grand Voyager 2.8 crd -2007 automatlådeproblem
Hej och tack!
Nejdå, växelspaken går fint genom alla lägen. Jag känner ju att jag lägger i L och 3, men jag får ingen indikation på instrumentbrädan och när jag kör så går den på D, utom ibland då tydligen.
Jag joggade täningen lite fram och tillbaka och fick fram två olika meddelanden, men jag vet inte hur jag ska kolla vad de betyder.
P 1685 och P 0487
Nejdå, växelspaken går fint genom alla lägen. Jag känner ju att jag lägger i L och 3, men jag får ingen indikation på instrumentbrädan och när jag kör så går den på D, utom ibland då tydligen.
Jag joggade täningen lite fram och tillbaka och fick fram två olika meddelanden, men jag vet inte hur jag ska kolla vad de betyder.
P 1685 och P 0487
Re: Grand Voyager 2.8 crd -2007 automatlådeproblem
Hej,
Hittade en länk till ett amerikanskt forum där dom listat specifika felkoder för dieselbilarna:
http://dodgeforum.com/forum/dodge-carav ... iesel.html
Dina koder har dock inget med automatlådan att göra och om bilen fungerar utan problem så kanske det inte är några aktiva fel, prova att koppla från batteriet för att återställa systemet (ha de bortkopplat en stund, några minuter minst). Kom ihåg att du måste ha radiokoden tillhands om din stereo kräver det efter att du kopplat bort strömmen. Det kan även vara bra att koppla bort strömmen för att återställa ev. fel som orsakar automatlådeproblemet.
Kontrollerade du oljenivån i lådan?
Mvh
Hittade en länk till ett amerikanskt forum där dom listat specifika felkoder för dieselbilarna:
http://dodgeforum.com/forum/dodge-carav ... iesel.html
Dina koder har dock inget med automatlådan att göra och om bilen fungerar utan problem så kanske det inte är några aktiva fel, prova att koppla från batteriet för att återställa systemet (ha de bortkopplat en stund, några minuter minst). Kom ihåg att du måste ha radiokoden tillhands om din stereo kräver det efter att du kopplat bort strömmen. Det kan även vara bra att koppla bort strömmen för att återställa ev. fel som orsakar automatlådeproblemet.
Kontrollerade du oljenivån i lådan?
Mvh
Re: Grand Voyager 2.8 crd -2007 automatlådeproblem
Oljan såg lite låg ut men inom ramarna för vad som ska vara OK. Ca 5 mm över nedersta pluppen på cold. Några minuters tomgångskörning, växlade mig igenom lägena och kollade med motorn igång.
Jag ska pröva med batteriet, kanske hjälper. Passade på att spela in en film när jag kollade oljan, här växlar jag mig igenom alla lägen från Drive till L och tillbaka. Jag har inte riktigt tänkt på det förut men lägesvisaren verkar inte riktigt hänga med i svängarna. Ska se ut såhär?
https://youtu.be/LHjKPzf4HQk
Jag ska pröva med batteriet, kanske hjälper. Passade på att spela in en film när jag kollade oljan, här växlar jag mig igenom alla lägen från Drive till L och tillbaka. Jag har inte riktigt tänkt på det förut men lägesvisaren verkar inte riktigt hänga med i svängarna. Ska se ut såhär?
https://youtu.be/LHjKPzf4HQk
Re: Grand Voyager 2.8 crd -2007 automatlådeproblem
Det låter som att oljenivån är som den ska, dock bör du köra med bilen i 20-25 minuter så att den är så varm som den ska vara, det räcker inte med tomgångskörning men det var nog även därför den låg lite lägre, eftersom den inte hunnit värmas upp.
Enligt din beskrivning och videon du la ut på YouTube så hade jag tippat på att växellägesgivaren är något knasigt med, men jag tycker att den borde ge en felkod, exempelvis P0700, som är en generell felkod för automatlådans dator/modul. Vill man ha den specifika felkoden (om man får fram P0700) så behöver man felsöka med ett specifikt instrument till Chrysler, som främst de aukt. verkstäderna har tillgång till. Du får inte fram någon mer felkod om du provar igen, såsom P0700?
Gör som så att du först kollar så att batteriet har en bra anslutning, spraya sedan kontakterna på automatlådan (de flesta kontakterna är lokaliserade under batteriets placering i motorrummet) och automatlådans dator/modul (TCM, Transmission Control Module) med el-spray för att rengöra. Kontrollera ocså jordkabeln till lådan och dess modul. En sak som jag hört kan hjälpa (om jag minns rätt) är en service på lådan, ny olja och filter, dock kostar det en del med både materialinköp (oljan måste vara ATF+4-certifierad) och arbete om man inte gör det själv.
Är det växellägesgivaren som är defekt så tror jag den sitter i lådan, du måste lossa oljetråget, sedan filtret som sitter där innanför, och därefter ventilpaketet som filtret sitter i. Sitter också en del saker i vägen för sensorn men i princip så är det så man kommer åt den, tänk dig att den sitter innanför där växelvajern kopplas till lådan, så får man ett hum om placering och även kontaktens placering när du ev. rengör med el-spray (kontakten sitter på utsidan av lådan).
Men som sagt, tycker det är konstigt att den inte ger någon felkod fastän jag tror att det är den givaren som är defekt, eller möjligtvis kontakterna osv. som måste rengöras.
Mvh
Enligt din beskrivning och videon du la ut på YouTube så hade jag tippat på att växellägesgivaren är något knasigt med, men jag tycker att den borde ge en felkod, exempelvis P0700, som är en generell felkod för automatlådans dator/modul. Vill man ha den specifika felkoden (om man får fram P0700) så behöver man felsöka med ett specifikt instrument till Chrysler, som främst de aukt. verkstäderna har tillgång till. Du får inte fram någon mer felkod om du provar igen, såsom P0700?
Gör som så att du först kollar så att batteriet har en bra anslutning, spraya sedan kontakterna på automatlådan (de flesta kontakterna är lokaliserade under batteriets placering i motorrummet) och automatlådans dator/modul (TCM, Transmission Control Module) med el-spray för att rengöra. Kontrollera ocså jordkabeln till lådan och dess modul. En sak som jag hört kan hjälpa (om jag minns rätt) är en service på lådan, ny olja och filter, dock kostar det en del med både materialinköp (oljan måste vara ATF+4-certifierad) och arbete om man inte gör det själv.
Är det växellägesgivaren som är defekt så tror jag den sitter i lådan, du måste lossa oljetråget, sedan filtret som sitter där innanför, och därefter ventilpaketet som filtret sitter i. Sitter också en del saker i vägen för sensorn men i princip så är det så man kommer åt den, tänk dig att den sitter innanför där växelvajern kopplas till lådan, så får man ett hum om placering och även kontaktens placering när du ev. rengör med el-spray (kontakten sitter på utsidan av lådan).
Men som sagt, tycker det är konstigt att den inte ger någon felkod fastän jag tror att det är den givaren som är defekt, eller möjligtvis kontakterna osv. som måste rengöras.
Mvh
Re: Grand Voyager 2.8 crd -2007 automatlådeproblem
Jag undrar hur det gått för jag har exakt samma fenomen på min chrysler 2,8 crd. -07 filmen du la upp kunde lika gärna vara från min bil.
- traktormats
- Minivan
- Inlägg: 20
- Blev medlem: ons 20 maj 2015, 20:36
Re: Grand Voyager 2.8 crd -2007 automatlådeproblem
Hej.
Har också ett liknande fenomen på min -07 2,8crd, den har börjat hoppa mellan växlarna lite som den vill. Å ungefär samma växelindikering som på filmen..
Hur har det gått för er med lådorna ? hittat felet ?
Enda felkod som dök upp i mätaren var P 1685
Har också ett liknande fenomen på min -07 2,8crd, den har börjat hoppa mellan växlarna lite som den vill. Å ungefär samma växelindikering som på filmen..
Hur har det gått för er med lådorna ? hittat felet ?
Enda felkod som dök upp i mätaren var P 1685
- traktormats
- Minivan
- Inlägg: 20
- Blev medlem: ons 20 maj 2015, 20:36
Re: Grand Voyager 2.8 crd -2007 automatlådeproblem
Ingen som har några tips att komma med ?
var ska man köpa lägesgivaren om det är den som krånglar ? ebay ? vad heter den på engelska, sökt lite men inte hittat nåt än.
Det lutar nog åt att det blir närmaste Chrysler handlare som får sälja en..
var ska man köpa lägesgivaren om det är den som krånglar ? ebay ? vad heter den på engelska, sökt lite men inte hittat nåt än.
Det lutar nog åt att det blir närmaste Chrysler handlare som får sälja en..
Re: Grand Voyager 2.8 crd -2007 automatlådeproblem
Tjena!
På engelska heter växellägesgivare = Transmission Range Sensor (TRS) eller Neutral Safety Switch.
Är dock osäker på artikel-nr (reservdelsnumret) på sensorn till just den årsmodellen, om det eventuellt är något som skiljer mellan dieselbilarna och bensinbilarna (tror dock att det är samma).
Har du kontrollerat det som står skrivet tidigare i tråden, innan du ev. ger dig på att byta sensorn?
Mvh
På engelska heter växellägesgivare = Transmission Range Sensor (TRS) eller Neutral Safety Switch.
Är dock osäker på artikel-nr (reservdelsnumret) på sensorn till just den årsmodellen, om det eventuellt är något som skiljer mellan dieselbilarna och bensinbilarna (tror dock att det är samma).
Har du kontrollerat det som står skrivet tidigare i tråden, innan du ev. ger dig på att byta sensorn?
Mvh
- traktormats
- Minivan
- Inlägg: 20
- Blev medlem: ons 20 maj 2015, 20:36
Re: Grand Voyager 2.8 crd -2007 automatlådeproblem
Hej.
Kan uppdatera hur det gick för mig med lådan, i samband med att jag plockade av tråget för att byta givaren så hittade jag även en liten bit av en låsring som gått av någonstans i lådan.
Så det blev en liten chansning att byta för o se om det blev bättre, ett tag fungerade det. Sen började det om lite smått. Mera troligt att det var ventilpaketet på sidan av lådan som spökade.
Nu sitter det en låda från skroten i bilen.. Hittade en som inte skulle ha gått så mycket, får hoppas det stämmer.
Kan uppdatera hur det gick för mig med lådan, i samband med att jag plockade av tråget för att byta givaren så hittade jag även en liten bit av en låsring som gått av någonstans i lådan.
Så det blev en liten chansning att byta för o se om det blev bättre, ett tag fungerade det. Sen började det om lite smått. Mera troligt att det var ventilpaketet på sidan av lådan som spökade.
Nu sitter det en låda från skroten i bilen.. Hittade en som inte skulle ha gått så mycket, får hoppas det stämmer.