Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Motor Olja 5-20 Biltema - Grand Voyager 3.3 V6 -2005

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
MrBrun
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 19 jul 2016, 23:07

Motor Olja 5-20 Biltema - Grand Voyager 3.3 V6 -2005

Hej o Tack för all ovärderlig information som ni delar med er! Dags för olje byte i min bors släde CGV 3,3 05 o min fråga är om nån testat biltemas 5-20? eller tankar kring det.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000035046/

Vilken av Swedols olja som är bra till automaten, ska även byta i min CGV 2,8 crd 07
Senast redigerad av Avenger den ons 20 jul 2016, 02:50, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till info om bilmodellen i rubriken samt flyttade tråden till Voyager-kategorin / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motor Olja 5-20 Biltema - Grand Voyager 3.3 V6 -2005

Tjena!

Hoppas att du orkar läsa inlägget, blev lite mycket text!

Chrysler Grand Voyager 3.3 V6 av årsmodell 2005 ska enligt tillverkaren ha en olja (gärna helsyntetisk) som är API-certifierad GF-3 med viskositeten 5W-20 (eller 5W-30) samt att den bör uppfylla Chryslers märkning MS-6395.

Ingen av Biltemas oljor uppfyller samtliga av dessa krav mig veterligen, men med det sagt så fungerar det nog lika bra ändå med t ex. Biltemas 5W-20- eller 5W-30-olja, dock vill jag inte rekommendera något annat än vad boken säger "ifall ifall" det skulle ge några problem (risken är väl ytterst liten).

Problemet med MS-6395-märkningen är att det knappt finns några oljor inom EU som uppfyller detta, då det är en olja som främst saluförs i USA osv. Det finns en del företag som importerar dem, t ex. Oljemagasinet.se (Pennzoil Premium 5W-20 eller 5W-30, 169 kr/0,946 liter), Åbergs VTC (Wolfs Head 5W-20, 206 kr/0,946 liter eller 1244 kr/låda, strax över 11 liter). Ang. Wolfs Head så står det dock MS-6395K men jag vill minnas/tror att det är samma(?). Det finns säkert ett par andra firmor också som importerar olja med denna märkning, utöver originaloljan från Mopar som går att hitta hos närmsta återförsäljare.

Tror även att det finns en del "mindre kända märken" (för oss i Sverige) på ebay.de.

Angående automatlådan (både till V6 bensin och dieselmotorn) så kräver denna en olja som uppfyller Chrysler ATF+4 (även kallad MS-9602). Detta är mycket viktigt, om den märkningen inte står på förpackningen så är det bara att vända om. Hos Swedol är det OKQ8 UNITRANS JK som har denna specifikation.

Jag vill även påpeka att fastän många oljetillverkare skriver att dom uppfyller en viss specifikation så är det inte säkert att biltillverkaren har certifierat dem, utan i många fall betyder det bara att oljetillverkaren själv anser sig uppfylla kraven. Enligt mig så är detta helt okej för de flesta motoroljor men vad gäller automatlådeoljan så hade jag idag (efter att efterforskat mer kring ämnet) kikat på en mer specifik olja, som inte är så "universal" som t ex. OKQ8's olja eller Biltemas ATF-U heller för den delen (den "uppfyller" också ATF+4 enligt förpackningen). Det går säkert jättebra att köra på dessa oljor då utvecklingen hela tiden går framåt, men för min del hade det känts bättre med Mopars ATF+4-olja eller något annat märke där oljan enbart inriktar sig på just Chrysler ATF+4, t ex. Valvoline SynPower ATF Pro +4 (finns bl.a. hos Oljemagasinet.se).

Ebay.de har även en del ATF+4-oljor, t ex. Mopar original och Liqui Moly osv.

Oljekapaciteten (inkl. filter) för 3.3/3.8 liters motorn är 4,7 liter och oljekapaciteten hos automatlådan är 3.8 liter (för en vanlig service, det går dock åt mer om man ska "spola lådan", det rekommenderas dock inte om det inte är något fel eller liknande).

Vill även notera om någon annan läser: Oljekapaciteten för motorn skiljer sig mot t ex. årsmodell 2002, även vad gäller viskositeten så skiljer det en aning (tidigare årsmodeller rekommenderar 5W-30 eller 10W-30), därmed gäller ovanstående info om motoroljan enbart för årsmodell 2005 (minns inte riktigt vid vilket årtal dom ändrade).

Ha det gott.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motor Olja 5-20 Biltema - Grand Voyager 3.3 V6 -2005

Här fanns 5 liter Mopar originalolja 5W-30 för 48 euro, dock framgår ingen fraktkostnad men jag kan tänka mig att den är runt 20 euro:

http://www.ebay.de/itm/Motorol-Mopar-Ma ... SwFnFV9qEs

Om man skickar ett mejl till dem så kan de troligtvis ordna fram Mopar ATF+4/MS-9602 också.

Totalt borde det bli strax över 1200 kr inkl. frakt, förutsatt att de har automatlådeoljan och kan skicka allt till Sverige.

Edit: Det kan också vara så att Mopar-oljan är billigare ifrån en återförsäljare i Sverige, så det är värt att kolla upp.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Motor Olja 5-20 Biltema - Grand Voyager 3.3 V6 -2005

Har för mig att atf oljan är helt ok i pris hos märkesverkstaden.
Kollade detta ifjol har jag för mig
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motor Olja 5-20 Biltema - Grand Voyager 3.3 V6 -2005

En del är billiga vad gäller 4-liters dunkar, men vissa kan också ta nästintill en tusenlapp. Kontaktar man "rätt" återförsäljare så går det nog att få ett pris runt 500-600:- kr om inte lägre.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Mr.O
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 10 feb 2014, 02:15

Re: Motor Olja 5-20 Biltema - Grand Voyager 3.3 V6 -2005

Mopar ATF+4 skall det vara. Är som sagt billig hos Chrysler återförsäljare. Finns ingen anledning att välja något annat tycker jag.

Hos Chrysler i Belgien hävdar de att Fiats ATF+4 är samma sak. Om nu någon har nytta av denna info :-)
Användarens profilbild
CAG
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 27 jul 2017, 08:41

Re: Motor Olja 5-20 Biltema - Grand Voyager 3.3 V6 -2005

Gammal tråd, men jag lämnar en anteckning åt mig själv då jag tenderar till att hitta den här tråden inför varje oljebyte på Voyagern. :)

Biltema har nu en 5w-20, Chrysler MS-6395T märkt olja. 36-9003

https://www.biltema.se/bilvard/motorolj ... 2000041167
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motor Olja 5-20 Biltema - Grand Voyager 3.3 V6 -2005

:D Såg också att dom har släppt lite nya oljor, kul att sortimentet utökas.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Mr.O
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 10 feb 2014, 02:15

Re: Motor Olja 5-20 Biltema - Grand Voyager 3.3 V6 -2005

Hittad detta igen... Biltema hävdar att deras olja passar " CHRYSLER: 300 300C GRAND SEBRING VOYAGER "
Med tanke på hur otroligt många bilmodeller och motorer som passar in på denna svepande beskrivning kan ju undra.
1) Finns det verkligen någon olja som passar alla dessa?
2) Det är läge att kolla i instruktionsboken innan man handlar.
3) Biltema är ju inte direkt kända för billig och bra olja. Hur är det med denna? Är detta prisvärt?
Skriv svar