Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
affe76
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 22 jun 2015, 07:44

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Synd att de strukit Voyager i EU-programmet, blir till att köpa en från USA när det är dags att byta. Och Freemont ser man ju överallt så varför de plockat bort dem förstår jag inte heller.
Har ett par bekanta som har sådana och de är väldigt nöjda med allt förutom att de bara får dra 1100kg med dem.
Har bott i bilen hela helgen och gått igenom funktioner, kollat youtube mm[emoji4]
Oljestickan har jag inte lyckats hitta ännu, kollar runt på eBay Tyskland men har inte hittat ännu. Tyskan är lite rostig.

Gasfoten blir som sagt lite tung vid stoppljusen, det växer man aldrig ifrån[emoji4]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Avenger skrev:Det är sjukt mycket kraft för en minivan faktiskt, 218 hk var ju mycket bara det (hos de äldre 3.8:orna) :D

4.0 V6:an rör på sig väldigt bra också med sina 250 hk, men den var kortlivad i minivanarna mellan årsmodell 2008-2010 (samma motor som i Dodge Nitro osv., baserad på 3.5:orna från 300M, 300C, osv. = kamrem).

mvh
  • OT Vi (hustrun) hade en 300M i flera år. 254 hk och faktiskt en riktig drömbil, i mitt tycke lite italiensk sportbil över den.
    Årets bil i USA 1999.
    Kom man i fatt någon (mycket vanligt) väjde framförvarande kvickt undan.
    Saknar den faktiskt.
    (byte kamrem och på auktoriserad verkstad kostade det då 13 000 kr men vi bytte på en annan USA-bilsverkstad för 6 000 kr)
    Vojje -98:an i bakrunden. Bilden är inte Photoshoppad.
    Vojje -98:an i bakrunden. Bilden är inte Photoshoppad.
Användarens profilbild
affe76
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 22 jun 2015, 07:44

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

300 M är en riktigt snygg bil.

Kollade på en CG 4.0 för ett par år sedan. Föll tyvärr på att stötfångaren fram var sprucken och att den var lite repig, grymt skönt vrid i den med annars.

BildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
affe76
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 22 jun 2015, 07:44

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Vet inte vad jag fick CG ifrån i mitt förra inlägg[emoji23] Tänkte fort men fel[emoji848]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Anders Ason: Fin bild på en grym 300M! :D De bilarna ser verkligen "badass" ut i fronten. Det var ett mer humant pris på 6 000 kr för att byta remmen, var det inkl. material eller enbart arbete? När man väl fått dän allting för att komma åt remkåpan osv. så är det väldigt smidigt att byta den.

affe76: Oljestickorna finns att köpa på bland annat ebay.com, här är en för runt 300 kr inkl. frakt från USA:

http://www.ebay.com/itm/TRANSMISSION-DI ... HE&vxp=mtr

Och här är en för ca 100 spänn inkl. frakt från Kina:

http://www.ebay.com/itm/Auto-Trans-Engi ... 6B&vxp=mtr

Lägg även märke till den mer "avancerade skalan" som numera finns på stickorna, dock är själva helheten i princip som de gamla men man kan ju mäta upp tempen med något lämpligt verktyg. Annars gör man som killen gjort i denna video, märkte upp oljestickan till motorn så att den även funkar till automatlådan (dock en annan motor än din):



Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Förresten, eran Jeep i bakgrunden på bilden? =) Snart har ni bara Mopar-bilar kanske? =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
affe76
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 22 jun 2015, 07:44

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Tack för länkarna Avenger[emoji4]
Beställer stickan med märkning direkt.
Ja det är min Jeep[emoji4]
GC 5.2 -97
Renault Espace som står längst fram åker bort på onsdag, den ska hem till tjejen.
Blir enbart amerikanskt för mig från och med nu[emoji4]
Dock ska Jeepen säljas. Har fixat trösklarna på den och har köpt nya dämpare, ny visko mm men har varken kunskap eller tid just nu att fixa med den. I övrigt fungerar allt utom takluckan på den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Angående stickan, notera att skalan/märkningen förutsätter att man har tillgång till att läsa av den exakta oljetempen i lådan, vilket är svårt att göra utan Chryslers diagnostikverktyg. Men, man kan dock uppskatta tempen någorlunda såsom hos de äldre oljestickorna och få en bra indikation på om nivån är inom gränsen så att säga.

Går även att tillverka en egen oljesticka om man inte vill köpa, fast den för 90-100 kr från Kina var ändå ganska överkomlig i pris (bara skalan stämmer, vilket man får hoppas på).

Då blir inte Chryslern glad när Jeepen försvinner =(

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Avenger skrev:Anders Ason: Fin bild på en grym 300M! :D De bilarna ser verkligen "badass" ut i fronten. Det var ett mer humant pris på 6 000 kr för att byta remmen, var det inkl. material eller enbart arbete? När man väl fått dän allting för att komma åt remkåpan osv. så är det väldigt smidigt att byta den.
...
Mvh
  • Märkesverkstaden (1) hade fast pris i sina listor, mycket vanligt numera, USA-bilvekstaden (8) debiterade per timme och priset var totalt ink. vattenpump.
    En annan skillnad på de båda vid oljebyte på motorn vid ett annat tillfälle:
    1. Oljan sögs ur via röret till oljestickan.
    2. Motorn kördes varm och oljan tappades ur via bottenpluggen som rengjordes, därefter kördes motorn med någon slags sköljolja och därefterter fyllde rätt USA-olja på.
    Har mycket stort förtroende för vst nr 2 som sköter om min Lancia också. De stämplar även boken även om de inte är auktoriserade så finns både den och vitton.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Då var det ett riktigt bra pris! Den verkstaden är en "keeper" låter det som =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
affe76
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 22 jun 2015, 07:44

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Låter riktigt bra.
En sådan verkstad man vill ha tag på[emoji4]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Ginger
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb 2012, 07:22
Ort: Kalmar

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Det är mycket myter jag hört under tiden jag haft min bil. En är att det "kostar 20000 när kamremmen skall bytas" viket ju är en typisk myt då det är kamkedja på 3.8 litersmotorn som inte behöver bytas alls.

Har aldrig haft nåt större problem alls med min Chrysler 2009:a och jag har valt att behålla den trots att vi inte egentligen behöver så stor bil längre, kan helt enkelt inte skiljas från den.
En sak är också kul och det är att fortfarande blir folk imponerade när de kommer in i bilen för första gången, många reagerar med att det är "den lyxigaste bil de åkt i". Den är ju rätt anonym utifrån.
Praktisk också trots alla bekvämligheter så gör man om den till en riktig stor-lastare på 5 minuter, jag har haft mycket nytta av det. Har väldigt sällan behövt hyra släp sen jag köpte den.
Jag håller med, marknadsföringen har misslyckats totalt att inte förvalta den populariteten bilen hade.
Har inget emot Lancia men i det här fallet hade Chrysler ett inarbetat varumärke som fungerade bra.
Chrysler Grand Voyager Limited 3.8L V6 2009
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Kul att vi är fler med samma bilmodell, har känt mig ensam :mrgreen:

Har alltid den blå takbelysningen på, något som ger kommentatorer av de som inte suttit i bilen förut: Oj! Star treck, när lyfter vi.
Visst påminner den lite om ett rymdskepp.
Bilen går tyst, så tyst att jag ideligen får smyga upp bakom folk på vår lilla smala asfalterade byväg och vänta till dess att de varseblir mig lite genant.
:lol:

Lite OT, en liten film om vägen för den som orkar och är intresserad.:


Lite OT till, gillar stora bilar och det här är den största jag har (och motorstarkaste, 342 hk). Scania med tvåaxlat släp (ej med på bilden).
ScaniaR112Hsrundan.jpg
(Admin får väl säga ifrån om jag breder ut mig.)
Användarens profilbild
affe76
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 22 jun 2015, 07:44

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Ja alltid roligt med mer än en i ett sällskap[emoji4] Men det dyker nog upp fler efterhand[emoji4]

Takbelysningen är snygg. Haft på den på kvällen så barnen för en ännu högre mysfaktor där bak[emoji4]

Bra film. Stora maskiner och motorer är häftigt och man kan drömma sig bort länge.
Är du chaffis?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

affe76 skrev: ...
Är du chaffis?
  • Nej men uppvuxen i ett åkeri och körde en kort tid i början av yrkeslivet, jobbat med helt andra saker.
    Nu är veteranlastbilsintresset den stora grejen. Lastbilen på bilden är 31 år.
Skriv svar