Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
affe76
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 22 jun 2015, 07:44

Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Hej.
Köpte en Voyager 3.6 -13 i veckan. En riktigt härlig bil. Läste på rätt mkt om modellen innan köp men har det här med växellådsras i bakhuvudet. Är den nya växellådan bättre än den gamla? Eller rasade de gamla lådorna pga av misskötsel och de fick dåligt rykte pga av det kanske. Min bil har gått 4.800 mil och jag vill hellre förekomma än förekommande med oljebyte i lådan. Finns det rekommendationer på oljor som är bra? Tillsatser i oljan kanske? Ska dra lite husvagn i sommar, fram och tillbaka Skåne och Öland en gång och kommer givetvis att köra lugnt och försiktigt men tänker på det här med lådan.
Tar gärna emot tips och tricks från vana Voyager ägare[emoji4]

Affe


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Hej!

Det finns en del att läsa om automatlådorna på forumet, men rent generellt så hör problemen ofta till de mycket äldre lådorna (fram till 95/97) men då är det även felaktigt utförd service som spelar stor roll.

Det ska absolut inte vara några typiska problem med den låda som sitter i din bil, så det hade jag inte oroat mig över. För övrigt så sitter det en 6-växlad låda i den bilen (en vidareutveckling av 4-stegslådorna).

Är bilen utrustad med dragkrokspaket från början? I så fall har den förhoppningsvis tillräcklig kylning till lådan, annars kan man fundera lite på hur tungt man ska köra och hur länge samt under vilka temperaturer, osv., varav det eventuellt kan vara bra med extra kylning (man måste dock vara försiktig med att montera detta, så att det inte blir en omvänd effekt varav den inte uppnår drifttemp, vilket kan gå att lösa med en termostat).

Som extra försiktighet när man drar husvagn eller annat tungt släp så skulle man kunna checka av oljetemperaturen i lådan då och då, så att man vet att den inte är för hög, exempelvis med en digital termometer eller dylikt, eller om man monterar en separat tempgivare med mätare inne i bilen (alternativt om man kommer åt värdena från originalsensorn, men då krävs oftast Chryslers diagnostikverktyg).

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Häll inte i några som helst tillsatser, och kör enbart med en olja som är ATF+4 certifierad, ingenting annat! Jag hade valt Mopar original ATF+4 från exempelvis ato24.de, kostar cirka 700 kr för runt 5 liter (frakt medräknat): https://www.ato24.de/de/mopar-atf-4.html

Men tänk på att lådan egentligen inte behöver servas inom det närmsta, då serviceboken anger 6 år eller 9600 mil om bilen används som exempelvis taxi, polisbil, dragbil eller liknande, annars är det dubbla tiden/sträckan = 12 år eller 19200 mil (vilket som kommer först). Jag hade nog väntat minst 1 år till =)

Notera! Lådan i den bilen har ingen oljesticka, så för att kontrollera nivån så kan man antingen tillverka en egen sticka (finns instruktioner på nätet) eller köpa en från ebay eller liknande ställe. En bra och rekommenderad grej att ha för att kontrollera nivån med jämna mellanrum, även om detta inte ska behövas.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
affe76
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 22 jun 2015, 07:44

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Hej.

Ett stort tack för bra och snabbt svar. Ska kolla upp om bilen är utrustad med dragpaket, hade ju varit kalas om den var det. Oljestickan ska jag in på nätet och beställa redan idag, bra tips.
Är det en speciell tempgivare som behövs? Det är en anläggningsgivare man ska ha då va? Många frågor men vill göra detta rätt så att inget händer med lådan. Ska dra en 1600 kilos vagn vilket är maxvikt att framför bilen. Ska kolla i papperna nu direkt för att se om jag kan hitta om den är utrustad med dragpaket.
Måste tillägga att det är världens härligaste och bekvämaste familjekärra, och jag har haft en del bilar[emoji4] Sålde min Mitsubishi Outlander -16 som med var sjusits med mindre säten bak för jag kunde inte släppa tanken på en Voyager[emoji4]
Tittade inte ens bakåt när jag körde från handlaren med denna bilen.

Ett diagnostikverktyg verkar praktiskt att ha.

Med vänlig hälsning,
Affe


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Gratulerar till ett bra bilval, själv förstår jag inte varför inte alla vill ha en sådan bil. I USA är den otroligt populär och det går knappast inte att se ennda amerikansk film utan att Voyager dyker upp (Dodge eller Crysler). Det är en riktig bil och med en riktig motor och står sig mycket gott även prismässigt mot sina motorundervecklade kollegor/kopior från Asien. Tråkigt att Fiats marknadsanalytiker begick det stora misstaget att inte behålla det amerikanska namnet och nu slutar man att sälja den bil som varit en av de populäraste familjebilarna i Sverige. Voyagern som Dodge kommer att finnas kvar i USA där den är en storsäljare och parallellt med den nya Pacifican (Chrysler som inte heller tas in här).
Fiats serviceanda är suverän och är själv mycket nöjd. Du slår ett svenskt nummer och hamnar i Milano (kanske även i Turin) där det pratas riktigt hygglig svenska av itailenare eller en svensk person och de har tillgång till alla uppgifter om din bil och känner Sverige väl.
      • Pacifica
        Pacifica
Min bil är en Lancia Voyager, 3,6l årsmodell 2012 har gått lite mer än det dubbla som din och även med tung husvagn förra sommaren. Detta är min tredje Vojje i sviten -98. -05. Bränsleförbrukningen är inte särskilt hög, bekantas Volvo drar mer.
      • Min Vojje
        Min Vojje
Först växellådan på Vojjar: De första som tillverkades hade japansk motor och de blev populära som taxi här men lådorna höll inte. Ett visst problem hängde med upp t o m -98 men sedan fick man ordning på det. En för klent dimensionerad låstapp har sagts vara orsaken, dock har jag aldrig haft några sådana problem. Växelådsfrågan hänger med fortfarande som en skröna för det finns nog inga belägg för att det längre är ett problem.
På samtliga mina Vojjar har oljekylare för lådan varit fabriksmonterade även 12:an. (Finns med i bl a Haynes vstböcker.)

Nu till 2012-2013 Vojje: Den nya motorn Pentastar 3, 6 l, 283 hk kom 2012 och tror även att sexväxlade automaten kom samtidigt. Självklart är lådan anpassad för den höga effekten och vridmomentet, så i stort sett är det nog en helt ny låda.

Dra tungt boggisläp visade sig vara lite tungt om man körde lagligt, d v s ganska ofta växlade lådan mellan de två högsta. Körde man llte fortare gick det bättre. Lärde mig att det är oerhört viktigt att följa de rekommendationer som står i serviceboken om olje- och filterbyte i lådan (finns två olika filter och det verkstaden beställde hem blev förstå fel först.) Oljan sades vara ganska svart enl. vst så det rekommenderas att byta vid något tätare intervall än det som krävs om du ska dra tungt. Det finns ju annars pulver i motorn vilket lockar till att köra om andra husvagnsekipage i uppförsbackarna :-)

Min Vojje har inte CAN-bus (vad jag känner till) vilket man skulle kunna tro då Dodge var tidigt ute med det. Underlättar ju installationen av drag och när du monterat det så är backvarnaren känslig för det kulskydd du sätter på. Du måste använda det tunnaste och kanske även prova olika lutningar på plats så att det inte larmar. Har inget problem med det. När draget är monterat behövs ingen som helst åtgärd mot Transportstyrelsen längre, det är bara att åka med vagnen direkt.

Roligt att det blir fler på forumet med likadan bil, är lite tunt kanske för att priset fortfarande är högt. Min står i ungefär samma pris som när jag köpte den och det är ett tag sedan.
Användarens profilbild
affe76
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 22 jun 2015, 07:44

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Hej Anders.

Tack så mycket. Det känns rent ut sagt skitbra. Har gillat Voyager bilarna ända sedan jag var 16 och min dåvarande flickväns farsa köpte en ny. Detta var -92.
Har du numret som man kan ringa? Sitter ett avtagbart drag på bilen och verkar vara monterat vid leverans som ny.
Kommer inte Voyager att tas in i Sverige mer? Är -16 sista årsmodellen i Sverige då?
Synd på en sådan bra och praktisk bil i så fall. Blir en import nästa gång i så fall.
Sitter med boken och ska leta upp vart jag kan öppna och kolla oljan i växellådan. Sitter samtidigt och letar efter en oljestickan på nätet, inte så lätt.
Vet verkstaden om vad det är för filter? Tänkte på att det blev fel första gången de beställde till din bil. Var det du som kom på att det var fel? Vill ju inte att de ska montera fel filter på ens bil. Var ser jag om det är monterat oljekylare? Många frågor nu men är taggad att kolla upp allt och få rätt på det som behövs inför semestern[emoji4]
Bensinförbrukningen tycker jag är helt ok för en så stor bil. Kört en del motorväg och satte farthållaren på 115. Drog 0.87 då enligt färddatorn. Sen lite stadskörning och lite rödljus bus på det så hamnade det på ganska prick en liter på första tanken. Uträknat då samt koll mot färddator. Enbart stad och blandad körning räknar jag med högre förbrukning såklart men ändå, helt ok.
Ska lämna in den och få bytt växellådsolja efter sommaren tänkte jag. Ska hitta en bra verkstad runt Malmö/Lund området först.

Med vänlig hälsning,
Affe


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Det som drar mest soppa är när unga grabbar i keps står bredvid vid rödljuset och det slår om till grönt!
Användarens profilbild
affe76
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 22 jun 2015, 07:44

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Haha, precis.
Ingen som förväntar sig en familjesläde med lite pulver i.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

De flesta om inte samtliga har en standard oljekylare men vissa kan även ha en extra kylare som är mer kraftfull, om de är utrustade med dragpaket.

Dock tror jag att det bara finns en typ av kylare på den bilen du har och att serviceintervallerna istället blir olika beroende på hur man använder bilen.

Angående röret till oljestickan så sitter det ett täcklock för, vilket man endast tart bort vid inspektion med en extern oljesticka.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
affe76
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 22 jun 2015, 07:44

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Hej Avenger.

Tack för infon. Har letat runt bland medföljande papper mm men inte hittat någon info om den är utrustad med dragpaket så det du skriver stämmer säkert. Blir att göra ett oljebyte efter sommaren för säkerhets skull. Ska kolla upp numret som Anders skrev om och ringa Italien och kolla lite uppgifter på bilen.
Varit ute en långgrunda med den idag och är så jäkla imponerad över komforten och den låga ljudnivån från väg och vindbrus.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Avenger skrev:De flesta om inte samtliga har en standard oljekylare men vissa kan även ha en extra kylare som är mer kraftfull, om de är utrustade med dragpaket.

Dock tror jag att det bara finns en typ av kylare på den bilen du har och att serviceintervallerna istället blir olika beroende på hur man använder bilen.

Angående röret till oljestickan så sitter det ett täcklock för, vilket man endast tart bort vid inspektion med en extern oljesticka.

Mvh
  • Precis, glömde nämna det, men det finns ingen oljesticka på växellådan på den bilen.
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Lancia hade en egen bra och snygg hemsida tidigare men den är nedlagd nu när Fiat enbart säljer Fiat i Sverige. Både Voyager och Freemont som var hyfsat populära bilar (Voyagern relativt poppis i England) har Fiat strukit i EU-programmet. Likaså alla övriga Lancia modeller i Sverige. Var på releasen när de introducerades så lite snopet är det.

Här är numret till Lancia service och troligen hamnar du i Italien och när jag pratat med de trevliga människorna har jag uttryckt min besvikelse över förändringen.

020 10 05 05

Här är det som är kvar av Lancias hemsida:
http://lancia.mopar.eu/se/sv/kundtjanst/kundservice

Har haft USA -bilar som bruksfordon i många år och även andra i familjen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Precis, oljestickan får man tyvärr köpa separat =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

affe76 skrev:Haha, precis.
Ingen som förväntar sig en familjesläde med lite pulver i.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Definitivt inte och inte minst när de ser föraren (jag som nog varit tre ggr så gamla som kepskillarna - ränderna går inte ur. Körde Hayabusa i flera år. Lite förvånad att jag lever.) Tyvärr finns det ju nu pluttbilar som Golf med 300 hk.

    Roligast var en gång ett "race" med husvagnen efter som kepskillen förlorade! Andra i bilen tyckte inte alls att det var roligt. En del saker förstår man inte :lol:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljebyte växellåda Lancia Voyager -13

Det är sjukt mycket kraft för en minivan faktiskt, 218 hk var ju mycket bara det (hos de äldre 3.8:orna) :D

4.0 V6:an rör på sig väldigt bra också med sina 250 hk, men den var kortlivad i minivanarna mellan årsmodell 2008-2010 (samma motor som i Dodge Nitro osv., baserad på 3.5:orna från 300M, 300C, osv. = kamrem).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar