Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Rostskydd

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Rostskydd

Funderade på om min Lancia Voyager 2012 i mitt fall, behövde rostskyddas, framförallt nedtill i vårt kärva nordiska klimat med starkt inslag av salt på vägarna? Tog kontakt med en rostskyddarfirma som aldrig behandlat någon sådan bil tidigare och heller inte hittade några anvisningar på nätet. Deras förslag var att borra upp i hålrum och spruta och sedan underredet till ett ganska högt pris. Kändes inte bra att borra i bilen.

Det här hände i höstas och jag ringde då upp supportnumret 020 där en kvinna på lite bruten svenska svarade och ställde frågan om vilket rostskydd bilen hade vid leverans och vilka garantier som fanns. En trevlig tjej i Milano som efter uppgivande av regnummer (inte sitt privata telefonnummer!) visste det mesta om bilen (mindre om Sverige men ville resa hit).
Det visade sig att Lancia Voyager hade 12 års! rostskyddsgaranti och var helbehandlad från fabrik. (tidigare Vojjar jag haft var ju helgalvade, vet inte hur det är med den här - glömde fråga). Däremot frågade jag om villkoren och motprestation för att garantin skulle gälla? De enda krav Lancia hade var att bilen skulle skötas på vanligt sätt med tvätt och underhåll o s v. D v s inga kompletterande behandlingar, vilket jag varit för vid andra märken.

(Min -98 klarade sig bättre än -05 ur den här synpunkten då kantpressningen på motorhuven, trots allt började bli lite brun någon cm.)

Vi som har en Lancia Voyager kan nog känna oss lugna vad avser rost. Vet inte hur det är med motsv. USA importer?
Annons
Användarens profilbild
affe76
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 22 jun 2015, 07:44

Re: Rostskydd

Det var skönt att höra=)
Pratade med en god vän igår som haft en Grand Voyager från andra halvan av 90-talet som firmabil (elektriker) i många år och han hade rostskyddat sin direkt då rosten tog dem enligt honom. Han sa till mig att kolla upp det men då slipper jag nu=)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rostskydd

Bra info!

Var det enbart från fabrik eller även extra rostskyddsbehandling när bilarna ankom till Sverige? Vet att många fick en extra behandling av Ditec (om jag minns rätt), men detta rostskydd måste hållas up to date så att säga.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Rostskydd

Avenger skrev:Bra info!

Var det enbart från fabrik eller även extra rostskyddsbehandling när bilarna ankom till Sverige? Vet att många fick en extra behandling av Ditec (om jag minns rätt), men detta rostskydd måste hållas up to date så att säga.
  • Tack. Fick uppfattningen att de var från fabrik, d v s inga hål uppborrade utan rostskyddet integrerat från början. Men visst kan jag ha fattat fel.
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Rostskydd

affe76 skrev:Det var skönt att höra=)
Pratade med en god vän igår som haft en Grand Voyager från andra halvan av 90-talet som firmabil (elektriker) i många år och han hade rostskyddat sin direkt då rosten tog dem enligt honom. Han sa till mig att kolla upp det men då slipper jag nu=)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Min -98 var helgalvad med ett tjockt lager vilket jag upptäckte (tjockleken) när jag repade upp bilen efter en närkontakt med ett rådjur.
      • rvojjen700.jpg
Användarens profilbild
affe76
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 22 jun 2015, 07:44

Re: Rostskydd

Snygg bil[emoji4]
Okej, vet inte vad han fått det ifrån. Men det verkar gå en massa dåliga rykten om Voyagers över lag från okunniga människor.
De vet inte vad de missar när de köper sina kombibilar.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Rostskydd

affe76 skrev:Snygg bil[emoji4]
Okej, vet inte vad han fått det ifrån. Men det verkar gå en massa dåliga rykten om Voyagers över lag från okunniga människor.
De vet inte vad de missar när de köper sina kombibilar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Ren avundsjuka! :mrgreen:
Skriv svar