Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Voyager 05 baklucka

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Thomasp
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 04 sep 2017, 10:06

Voyager 05 baklucka

Hej..
Jag har precis köpt mig en Voyager stown&go från-05
Allt fungerar förutom öppningen till bakluckan.

Jag har en knapp på fjärrkontrollen (nyckeln) där de står att man ska trycka x2 för att öppna den. Dörrarna fungerar fint men inget händer på baklucka knappen.

Jag kan inte heller öppna genom att "Ta i handtaget" utan den måste öppnas med nyckel.

Någon som har en idé om vart jag ska börja felsöka?

Ha de gott
Thomas
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager 05 baklucka

Hej!

Grattis till nya bilen!

Menar du att den inte låser upp bakluckan? Låser den däremot luckan om du trycker på låsknappen, antingen centrallåsknappen i bilen eller fjärrdosan?

Om inget av det fungerar så gissar jag på att centrallåsmotorn i luckan är defekt eller glappar, du kan dock prova att återställa BCM:n först för att se om det gör någon skillnad, ryck då IOD-säkringen i cirka 1 minut (kom ihåg att ha ev. radiokod tillhands om detta skulle behövas efteråt!).

Förresten, vad har du för "lucklås" på bakluckan, har du el-öppning av luckan samt en knapp utanpå? Eller enbart ett handtag?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Thomasp
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 04 sep 2017, 10:06

Re: Voyager 05 baklucka

Nej de händer ingenting när jag trycker på knappen på dosan.

Vad de gäller öppningen så har jag bara ett "vanligt" handtag (Tror jag, vart sitter knappen om de finns någon?)
Och nyckelhålet som alltså är de enda sättet att löp a lucka på.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager 05 baklucka

Hej igen!

Men handtaget funkar så länge luckan är upplåst så att säga?

Prova gärna förslaget om IOD-säkringen till att börja med, annars får man mäta upp vid låssolenoiden om det överhuvudtaget kommer fram ström när man trycker på knapparna, och kommer det fram ström så är det centrallåsmotorn/solenoiden som behöver bytas (prova att tillsätta ström direkt till solenoiden för att se om den fungerar).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Thomasp
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 04 sep 2017, 10:06

Re: Voyager 05 baklucka

Hej. Och tusen tack för svaren.

Men när jag tar i handtaget, som alltså inte är ett vanligt handtag som man drar i utan snarare någon form av knapp (gick just upp ett ljus för mig Ang knappen du skrev om förut, är de den?) Så händer absolut ingenting.

Vart sitter IOD säkringen?
Användarens profilbild
Daniel_B
SUV
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 09:08
Ort: Sundbyberg

Re: Voyager 05 baklucka

IOD säkringen sitter vid de andra säkringar på vänster sida i motorrummet.
Mvh Daniel

Chrysler Voyager -04 3,3L V6 Executive
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager 05 baklucka

Oj, ursäkta, jag blandade ihop handtaget med en annan bil!

Det låter snarare som att handtaget/"touch-knappen" är defekt i så fall, varav man kan prova koppla dit en enklare knapp för att se om det övriga fungerar. Är bilen utrustad med funktionen att kunna öppna luckan litegrann (eller helt och hållet med el-motor) via fjärrdosan?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
traktormats
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 20 maj 2015, 20:36

Re: Voyager 05 baklucka

Hej.
det fungerar troligtvis inte att prova med en "universal knapp" Sitter ett motstånd i originalknappen.
Dom lever nog ett hårt liv dom där knapparna.. :shock:
Hittade o köpte en ny till min bil hos Grufman bil. 5080529AD är numret på den. 705 kr. Har för mig att det var original mopar.
Finns på ebay också som allt annat. :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager 05 baklucka

Lite missformulerat av mig =)

Ev. så kan man plocka isär knappen (gjort det på en del bilar) och se om det funkar, bara för att kontrollera att det övriga är okej och fungerar som det ska.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Brorsan
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 09:30

Re: Voyager 05 baklucka

Jag tolkar första inlägget som att bakluckan inte går att öppna, varken med fjärrkontroll eller genom att trycka på knappen på handtaget.
Det är alltså troligen inte knappen som är problemet utan snarare motor eller BCM som Avenger var inne på redan i inlägg 2.
-----------------------------------------------------------------
Chrysler Grand Voyager 3.3 Limited Executive -06
Chrysler Town & Country 3.8 LXi AWD -97 (R.I.P)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager 05 baklucka

Oj, nu glömde jag av mig igen när jag svarade i ett senare inlägg, då är det troligtvis inte knappen heller utan man får plocka ned allting och se om motorn funkar.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar