Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Hej igen,

Nivån ska ligga strax under "HOT" när bilen är varm. Man ska endast kontrollera nivån med motorn på tomgång, ej avstängd.

Jag hade kontrollerat kablaget/kontakterna till bägge hastighetsgivare (särskilt den utgående givaren som du har bytt) samt till lägesgivaren (den sitter ungefär där vajern kopplas till lådan). Lossa dessa kontakter och spraya rent.

Vidare så kan du kontrollera säkringarna OverDrive samt EATX, minns jag rätt så sitter de i säkringsboxen i motorrummet, byt ut dessa fastän de inte är defekta. Prova även att skifta plats på reläna av liknande namn (med andra relä av samma specifikationer).

Har motorlampan aldrig lyst i samband med dessa fel?

Har du även kontrollerat batterispänningen med en multimeter, vad ligger volten på när motorn är igång?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
traktormats
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 20 maj 2015, 20:36

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Hej.
Hade ett liknande problem på våran 2.8 crd. den började växla ned helt plötslig när man låg o körde, o sen växla upp igen.
Började också byta en del givare, å det blev bra ett tag. Sen kom felet tillbaka. Det sista var att den fungerade bra över förra vintern, sen när det började tina o blev slask på vägarna kom felet tillbaka. Då började alla fyrkanter i displayen att lysa.
tog iaf loss o tittade in i styrboxen till lådan, det var ingen vacker syn.. All elektronik sitter ingjuten i nån form av silikon/gummimassa den hade blivit rätt hård o börjat släppa runt kanterna. Hittade en exakt lika box på en skrot, såg ännu värre ut än min box på utsidan men priset var rätt så jag köpte den på vinst o förlust. Tänkte att man ser ju iaf om det blir nån skillnad.
Det blev det, Fungerar klockrent nu ! Dessutom var boxen renoverad och som ny på insidan... :)
Så det där med att det fungerade ett tag efter att man bytt nån pryl hade nog mest att göra med att då han boxen torka upp lite, sen kröp fukten in o problemen kom. :?
Med vänlig hälsning.
Mats.
Användarens profilbild
Bratchelor
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:08

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Tack för ditt svar. Har misstänkt den jag med om du menar boxen som sitter i vänster framskärmar under innerskärmen? Tror du det går att plocka lös den och öppna den samt ta in den och låta den torka upp sen sätta tillbaka den och pröva. Funkar det då så är det bara pröva få tag i en från ngn skrot. Men fungerade inte din hastighetsmätare heller? För den boxen har ju inget med hastighetsmätaren att göra. Men på min kan ju hastighetsmätar problemet sitta i instrument lr så var Speed sensor utgående jag köpte trasig för vad jag läst är dom ömtåliga. Lr så är Speed sensor ingående trasig och det påverkar hastighetsmätaren.
Användarens profilbild
traktormats
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 20 maj 2015, 20:36

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Hej.
Ja precis den boxen.
Allt går ju att ta loss :D Men det kan säkert vara lite lurigt få loss skruvarna utan att dom går av.
Stor risk att dom ärgat fast i boxen. Samma med dom som håller locket på boxen, där fick jag borra ur dom flesta skruvarna o sätta i helicoil gängor. Men det borde väl sitta en plastplugg i locket på din box också, går ju peta ur den o se hur det ser ut innanför. Inte för att man kan göra nåt där inne själv.. Men titta kan man alltid göra. Å prova låta boxen torka.

Hade aldrig nåt problem med hastighetsmätaren, men om det är fuktproblem i boxen kanske det kan yttra sig lite hur som helst. :?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Har du kollat det jag skrev?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bratchelor
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:08

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Jag har fått tag i en styrenhet till växellåda på blocket men siffrorna på den streckkoden är P/n P04686707A1
efter det 04686 stora siffror 707A1

Och min står det P/n P04727532AA

Kommer det att fungera lr måste det stämma?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Tjena!

Nu har jag visserligen inte kollat upp de olika artikel-nr så noga, men är inte den du köpt till tidigare generation av Voyager, dvs. 96-00, mer specifikt årsmodellerna 98-00 tror jag.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bratchelor
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:08

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Blir fan tokig på min Chrysler. Om ni läser första inlägget i tråden har Jag beskrivit symptomen.
Men nu har Jag bytt båda Speed sensor som sitter på lådan. Alltså ingående och utgående. Fick tag i en begagnad styrenhet på blocket som var från en lika bil med skiljde sig några siffror på numret som står på den. Satte dit den men det blir ingen skillnad. Chrysler ska ha 5000 kr för att felsöka så är bilen värd 15-20 tusen. Men vad fan kan va fel. Varför funkar inte hastighetsmätaren tex då båda givare är bytt? Samt varför går den i limp mode då ingen motor lampa lyser. Sen beter den sig precis lika med styrenhet till lådan inkopplad som urkopplad.

VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR.
Användarens profilbild
Bratchelor
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:08

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Jag kan köpa om växelläges sensorn är paj och då lyser alla fyrkanterna. Men varför funkar inte hastighetsmätaren?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Hej igen,

Har du kollat det jag tidigare skrev?

Köpte du en till TCM/växellådsdator från en likadan årsmodell, vad har den för part-nr?

Synd att det inte har gått få ut några felkoder, tycker att det borde finnas lagrat, och fastän batteriet kopplats från så bör de dyka upp fort igen. Finns det ingen verkstad i närheten som kan läsa av koderna för någon hundring? Det ska inte behövas något Chrysler-specifikt instrument för felkoderna, men ändå en avancerad felkodsläsare, ingen vanlig OBD2.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bratchelor
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:08

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Tja chansade och lånade en som inte hade samma nummer men blev samma sak som jag misstänkte m fick tag i en kille som felsökte idag. Bilen kommunicerar inte med växellåda. Så misstänker TCM. Någon som kan skicka ett elschema så jag kan mäta mig fram? Han som fel sökte har jobbat åt Chrysler och sa att min box var rostig och dö brukar fukt krypa in. Men tyckte jag skulle mäta mig fram innan jag köpte ny för att säkra ev kabelbrott ej finns. Men om någon kan få fram ett el schema på just det är jag väldigt tacksam.

Tack på förhand Och tack Avenger för mkt kunskap som du hjälp mig med
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Hej igen,

Jag skickar ett PM till dig senare ikväll eller imorgon.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bratchelor
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:08

Re: Växellåde problem Chrysle vir grand Voyager-02

Inget pm från dig än Avenger.
Användarens profilbild
MulleMeck
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 18 mar 2018, 00:08

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Har lite annat typ av problem med min låda. Det finns beskrivet i en tråd jag gjorde här: http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=29&t=5367
Det skiljer sig från den här, därför skapade jag en egen tråd på det. Hoppas det är okej.
Mojänger och megafixer. Det finns inget skrot...
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 19:13

Re: Växellåde problem Chrysler grand Voyager-02

Hej, hade ett liknande problem med min -07... den gick i limp mode helt plötsligt. Bytte TCm, solenoidpaket etc.. inget hjälpte. Mitt råd när det gäller chrysler, kolla kablarna (kabelstam) under (i) hjulhuset vänster fram. Har haft ett par uppärgade kablar där. Speciellt kanske där kablaget går in till motorrummet från TCM.
Prova även att jorda tcm mot minuspol på batteriet.
/Ted
Skriv svar