Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Trögt att lägga in P-läget

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Krokko
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 27 jan 2016, 22:56
Ort: Umeå

Trögt att lägga in P-läget

Hej!

Jag köpte en Grand Voyager -07 3.3L i vintras. Är mycket nöjd med bilen, som småbarnsfamilj kan jag inte tänka mig en mer praktisk bil och Stow’n’Go är ju hel lysande. Såhär i efterhand ångrar jag att jag inte köpte en Grand Voyager för flera år sedan :)

Den har gått jättebra under vintern men nu får jag ibland problem att få in P.
Om man beskriver problemet kronologiskt.
1. Startar bilen, lägger i D/R. Inga problem, växelspaken går lätt att flytta från läge till läge.
2. Bilen växlar bra medan man kör och läget är D.
3. Man är framme, stannar bilen. Rattväxeln går trögt, mycket motstånd, man får nästan ta i lite när man trycker den mot P. Man känner inte av ”hacken” när man byter lägen mellan D/N/P utan det känns odistinkt. Man får ”trixa” in den för att få in P-läget. P lyser inte heller på instrumenteringen om den inte går i rätt, ändå är det att man ibland kan dra ut nyckeln även om inte P lyser, alltså är inte är riktigt i.

Det känns som om problemet beror på värme/sträcka. Kör jag 10 mil när det är 20+ ute så beter den sig som jag beskriver. Korta sträckor, inga problem. Medan det varit kallt ute så har jag inte märkt av problemet, iaf inte lika tydligt.

Är tacksam för hjälp om någon på forumet vet eller har någon teori vad det kan röra sig om? Jag har tänkt göra ett växellådsoljebyte men innan jag ger mig på det tänkte jag det var bäst att kolla med det erfarna folket på usabilsforumet :)
Cadillac SRX 3.6L AWD 7-sits

Chrysler Grand Voyager 2007 3.3L
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Trögt att lägga in P-läget

Då får man gratta till köpet! :)

Det låter som att det har med ventilpaketet att göra, dvs. det som spaken kopplas ihop med (via en stålvajer) i automatlådan.

Är det samma sak när motorn är avstängd? Försök att utesluta vajern genom att lossa den från staget som går till ventilpaketet (sitter på lådan) och se om det fortfarande går lika trögt att "växla" mellan PRND... (med motorn avstängd givetvis, och bilen säkert parkerad så att den inte kan rulla).

Skulle det vara ventilpaketet (ej att förväxla med solenoiden) så kommer man åt det genom att lossa tråget och oljefiltret. Lite bökigt att byta, en lift är helt klart att föredra.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Krokko
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 27 jan 2016, 22:56
Ort: Umeå

Re: Trögt att lägga in P-läget

Tackar för bra svar! :D Jag ska kolla nästa gång om det fortfarande går lika trögt efter att bilen är avstängd. Min känsla är att motståndet att lägga i PNRD ökar ju längre tid man kört.
Cadillac SRX 3.6L AWD 7-sits

Chrysler Grand Voyager 2007 3.3L
Skriv svar