Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Miles till km

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
BamseHagman
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 07 aug 2018, 08:48

Miles till km

Tjenare. Är ny här på Forumet!
Har köpt en Town & country 3.8L från 2009 som är en USA import.
Tänkte kolla om någon vet hur man kan gå till väga för att får bilen att räkna i km istället för miles?
Finns det någon hemlig knapp som är gömd eller något man behöver byta? (tex. mätarhus)
Eller kan det räcka med något diagnosverktyg?

Tackar för all hjälp!
Annons
Användarens profilbild
Targamannen
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 17 maj 2018, 17:44

Re: Miles till km

BamseHagman skrev:Tjenare. Är ny här på Forumet!
Har köpt en Town & country 3.8L från 2009 som är en USA import.
Tänkte kolla om någon vet hur man kan gå till väga för att får bilen att räkna i km istället för miles?
Finns det någon hemlig knapp som är gömd eller något man behöver byta? (tex. mätarhus)
Eller kan det räcka med något diagnosverktyg?

Tackar för all hjälp!
Har du digitala instrument kan det finnas en knapp för att ställa om. Har så på min Corvette -86. Annars får du nog byta mätarhus/mätartavla eller sätta små klisterlappar mätarglaset med km/h.

/Benny

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk

Användarens profilbild
BamseHagman
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 07 aug 2018, 08:48

Re: Miles till km

Targamannen skrev: tis 07 aug 2018, 16:26
BamseHagman skrev:Tjenare. Är ny här på Forumet!
Har köpt en Town & country 3.8L från 2009 som är en USA import.
Tänkte kolla om någon vet hur man kan gå till väga för att får bilen att räkna i km istället för miles?
Finns det någon hemlig knapp som är gömd eller något man behöver byta? (tex. mätarhus)
Eller kan det räcka med något diagnosverktyg?

Tackar för all hjälp!
Har du digitala instrument kan det finnas en knapp för att ställa om. Har så på min Corvette -86. Annars får du nog byta mätarhus/mätartavla eller sätta små klisterlappar mätarglaset med km/h.

/Benny

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk
Tjenare!
Det som är digitalt är det som är under tavlorna. Enda jag kan få till km är hur långt jag kan köra till nästa tankning, men vill ha själva mätarställningen. Räcker det alltså med att byta instrumenthus? Trodde jag var tvungen att byta växelhus och en massa?
Så här ser det ut (lånad bild från Google)

http://www.autocraftautos.com/media/com ... 05b7a8.jpg
Användarens profilbild
Targamannen
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 17 maj 2018, 17:44

Re: Miles till km

BamseHagman skrev:
Targamannen skrev: tis 07 aug 2018, 16:26
BamseHagman skrev:Tjenare. Är ny här på Forumet!
Har köpt en Town & country 3.8L från 2009 som är en USA import.
Tänkte kolla om någon vet hur man kan gå till väga för att får bilen att räkna i km istället för miles?
Finns det någon hemlig knapp som är gömd eller något man behöver byta? (tex. mätarhus)
Eller kan det räcka med något diagnosverktyg?

Tackar för all hjälp!
Har du digitala instrument kan det finnas en knapp för att ställa om. Har så på min Corvette -86. Annars får du nog byta mätarhus/mätartavla eller sätta små klisterlappar mätarglaset med km/h.

/Benny

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk
Tjenare!
Det som är digitalt är det som är under tavlorna. Enda jag kan få till km är hur långt jag kan köra till nästa tankning, men vill ha själva mätarställningen. Räcker det alltså med att byta instrumenthus? Trodde jag var tvungen att byta växelhus och en massa?
Så här ser det ut (lånad bild från Google)

http://www.autocraftautos.com/media/com ... 05b7a8.jpg
Trodde du menade hastighetsmätaren.

/Benny

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Miles till km

Hej,

Antar att du har mätarhuset utan km-skala överhuvudtaget? På en del modeller finns det en inre skala som även visar kilometer.

Har du en bild på mätarhuset?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Targamannen
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 17 maj 2018, 17:44

Re: Miles till km

Avenger skrev:Hej,

Antar att du har mätarhuset utan km-skala överhuvudtaget? På en del modeller finns det en inre skala som även visar kilometer.

Har du en bild på mätarhuset?

mvh
Se #3.

/Benny

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk

Användarens profilbild
BamseHagman
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 07 aug 2018, 08:48

Re: Miles till km

Avenger skrev: ons 08 aug 2018, 15:40 Hej,

Antar att du har mätarhuset utan km-skala överhuvudtaget? På en del modeller finns det en inre skala som även visar kilometer.

Har du en bild på mätarhuset?

mvh
Det som är, han som importerade bilen har klistrat ”nya” tavlor över dom gammal med enbart svenska km så jag antar att det var bara med miles innan?

Det jag kan få till km i det digitala är hur långt jag kan köra tills jag måste tanka (vänstra huset) där det står hur långt bilen har gått i miles (trippel och mätarställningen) där vill jag ha i svenska km.

Bild kan jag ta lite senare
Användarens profilbild
BamseHagman
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 07 aug 2018, 08:48

Re: Miles till km

Targamannen skrev: ons 08 aug 2018, 16:51
Avenger skrev:Hej,

Antar att du har mätarhuset utan km-skala överhuvudtaget? På en del modeller finns det en inre skala som även visar kilometer.

Har du en bild på mätarhuset?

mvh
Se #3.

/Benny

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk

Här är mitt mätarhus
Användarens profilbild
Targamannen
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 17 maj 2018, 17:44

Re: Miles till km

BamseHagman skrev:
Targamannen skrev: ons 08 aug 2018, 16:51
Avenger skrev:Hej,

Antar att du har mätarhuset utan km-skala överhuvudtaget? På en del modeller finns det en inre skala som även visar kilometer.

Har du en bild på mätarhuset?

mvh
Se #3.

/Benny

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk

Här är mitt mätarhus
Varför skickade du den där länken till ett annat mätarhus som ser annorlunda ut?

/Benny

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Miles till km

Hej igen!

Min teori är att hela mätarhuset är utbytt till ett annat, men på dessa nyare årsmodeller så hämtar mätarhuset mätarställningen och trip-infon från bilens andra moduler, varav det fortfarande står i miles.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
BamseHagman
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 07 aug 2018, 08:48

Re: Miles till km

Avenger skrev: tor 09 aug 2018, 00:40 Hej igen!

Min teori är att hela mätarhuset är utbytt till ett annat, men på dessa nyare årsmodeller så hämtar mätarhuset mätarställningen och trip-infon från bilens andra moduler, varav det fortfarande står i miles.

mvh
Ah okej... så om jag skulle byta mätarhus till en som är riktig så får jag upp samma mätarställning som står idag?

Men hur kan jag få fram till km om det hämtar från bilens dator? Är det bara en kodläsare som kan ordna det eller är det helt kört?

Om det inte skulle gå med det datan dom nu är från USA. Skulle det funka om man bytte ut den till en som är från Sverige? :|
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Miles till km

Hej igen,

Jag tror redan att mätarhuset är utbytt till ett "europeiskt", det ser inte ut som att mätartavlorna är klistrade i efterhand.

Det som inte går att ändra, utan avancerade instrument från Chrysler, är i så fall mätarställningen och trippmätaren, dessa förblir i miles istället för km.

För att omvandla från miles till km så multiplicerar man med 1,61 (ungefär). Säg till besiktningen att göra detta ifall du vill ha km-mätarställningen i papperna istället för miles.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
BamseHagman
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 07 aug 2018, 08:48

Re: Miles till km

Avenger skrev: fre 10 aug 2018, 00:40 Hej igen,

Jag tror redan att mätarhuset är utbytt till ett "europeiskt", det ser inte ut som att mätartavlorna är klistrade i efterhand.

Det som inte går att ändra, utan avancerade instrument från Chrysler, är i så fall mätarställningen och trippmätaren, dessa förblir i miles istället för km.

För att omvandla från miles till km så multiplicerar man med 1,61 (ungefär). Säg till besiktningen att göra detta ifall du vill ha km-mätarställningen i papperna istället för miles.

mvh
Önskade att det var så.. Tavlorna är klistrade över originalet, man kan se bubblor runt mätarnålen. Samt att det finns ett kvitto på mätartavlor från någon sida :/

Så om jag vill ha i km så är det ett intstrument eller hos Chrysler?
Är detta hos så kallade V8 shoppen?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Miles till km

Aha, det trodde jag faktiskt inte :) Såg original ut på bilden.

Men oavsett så hade det inte hjälpt med ett europeiskt mätarhus för att ändra just mätarställningen och trippmätaren, tror jag i alla fall inte.

Kolla med närmsta aukt. återförsäljare (FCA/Fiat Chrysler) om de kan hjälpa dig, då det är långt ifrån lönt att köpa ett sådant verktyg själv.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar