Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ac plus kylarfläktar.

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Familjefar
Minivan
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 16:37

Ac plus kylarfläktar.

Då va det dags för nästa äventyr.

När jag tuffar fram på motorvägen i 110 kmh en stund så märker jag att motortemperaturen börjar närma sig den röda markeringen.
Kör man sedan i ca 80 kmh så stabiliserar sig temperaturen där den ska vara.

Kylvatten finns.

Sen har jag dålig eller rättare sagt ingen ac-funktion.

Jag felsökte lite idag och alla säkringar är hela.
Kylkompressorn kopplar inte in när jag startar ac systemet.
Kylfläktarna startar inte heller när jag slår igång acn.

Så jag tror såhär.
Motortemperaturen blir hög pga fläktarna inte startar och ac systemet kanske inte kan starta om fläktarna inte går igång.

Men jag kan ha fel för jag tror att fläktarna ska gå på lågfart så fort ac systemet startas.

Jag ska kolla så att jag har gas i acn också så inte lågtrycksgivaren hindrar starten.

Relän är en sak jag funderat på med men jag finner inga på amazon eller mekonomen eller biltema när jag söker på siffrorna som står på reläerna.

Tacksam för tips och idéer :)
Chrysler grand voyager 2007 crd 2,8
Annons
Användarens profilbild
Familjefar
Minivan
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 16:37

Re: Ac plus kylarfläktar.

Uppdatering.

Tomt ac system, får beställa nån flaska med spårmedel å se om jag har nån läcka nånstans.

Läste i ett annat forum att mobila ac anläggningar tex i bil får läcka med 30 gram per år eller nåt sånt, så jag slänger i en burk å ser om det hoppar igång.

Det kommer ta några dagar innan jag får köldmediumet men jag tar emot tips om reläerna sålänge :)
Chrysler grand voyager 2007 crd 2,8
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ac plus kylarfläktar.

Hej,

Har du lokaliserat reläna? De sitter vid den övre kylarslangen, 3 st (dieselmotorn).

På bensinmodellen sitter 1 st större slags "relä" (modul) med inbyggda kylflänsar, dock en annan placering i motorrummet.

Ja precis, fläktarna ska gå igång i AC-läget när motorn kommer upp i temperatur.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Familjefar
Minivan
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 16:37

Re: Ac plus kylarfläktar.

Ja jag har 4 stycken reläer i framkanten på motorutrymmet så 1 eller 2 går nog till fläktarna.
Ska läsa igenom elschemat imorgon.

Jag tänkte på reläerna som sitter i säkringsboxen, dom har jag svårt att hitta om man inte bara kan ta generic reläer med samma ampere och funkrion.
Chrysler grand voyager 2007 crd 2,8
Användarens profilbild
Familjefar
Minivan
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 16:37

Re: Ac plus kylarfläktar.

Okej så fläktarna ska inte gå på lågfart när motorn är kall och ac slås igång?
Isåfall ska jag varmköra den imorgon och kolla om fläktarna går, för gör dom det så kanske det bara är en termostat som gett upp.
Chrysler grand voyager 2007 crd 2,8
Användarens profilbild
Familjefar
Minivan
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 16:37

Re: Ac plus kylarfläktar.

Jag släpper fläktarna nu för dom snurrar på fint.
Tror mer på att en termostat är på g att gå sönder.
Ska göra en systemflush för att rensa ut lite skit för skitigt ser det ut att vara.
Chrysler grand voyager 2007 crd 2,8
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ac plus kylarfläktar.

Tre av reläna där framme i motorrummet är till fläktarna, åtminstone på 2005 diesel.

Ang. reläna i säkringsboxen så kan du kolla part-nr/artikel-nr och sedan på Hansen Racing, Åbergs VTC, eller utomlands på Ebay.com, Rockauto.com osv. (sistnämnda lönar sig dock bara om man beställer ett flertal delar samtidigt).

Vad är det mer för felsökning du har gjort? =) Testade du fläktarna med direkt 12 volt eller fungerar dem vid en viss temperatur? Vad står tempen på i bilen? Har du kontrollerat tempen med en OBD2-läsare eller på annat sätt?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Familjefar
Minivan
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 16:37

Re: Ac plus kylarfläktar.

Jag har inte fått min billiga obd2 dongel att funka i chryslern.

Fläktarna startade vid temperatur men vet inte exakt temp.

Ingen annan felsökning gjord på fläktarna.
Chrysler grand voyager 2007 crd 2,8
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ac plus kylarfläktar.

Vad är det för OBD2-läsare? Någon kopia av ELM327?

Bör ändå fungera om inte chippet är skadat eller appen/mjukvaran är dålig. Vad använder du för program, är det Bluetooth eller kör du via USB till datorn?

Hade varit bra att veta vid vilken temp fläktarna går igång på din bil, så kan man jämföra om det skiljer något mot den temperatur som de ska köra igång om allt funkar korrekt.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar