Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Voyager 3.3 00:a Byta värmepaket

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Bjorne-82
Minivan
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 03 aug 2018, 18:32

Voyager 3.3 00:a Byta värmepaket

Hoj.

Försökte söka innan men hitta inget så då startar ja en tråd å hoppas på massa bra svar =)

Upptäckte för nån dag sen när ja stanna å tanka att de ryker upp från instrumentbrädan luktar inge speciellt men även mattan på förarplatsen är blött å de försvinner vatten.

Hur sitter värme paketet på dessa? Svårt att komma åt? Antingen är de nån slang eller paketet. Men ja kan typ inget om dessa =/

Nybes i fredags så lär ju hålla liv i han iaf ett år te =)
Annons
Användarens profilbild
Bjorne-82
Minivan
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 03 aug 2018, 18:32

Re: Voyager 3.3 00:a Byta värmepaket

Uppdaterar lite själv då.

Efter att rivit lite plast osv men ja får inte bort elementet då de tar i rattstången. Hur gör man på dessa?
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Voyager 3.3 00:a Byta värmepaket

Hej o hå! Sånt där är inget roligt, minns en gammal Mustang där jag plötsligt blev plaskblöt om fötterna när jag satt på passagerarsidan! Då var det ett rör som spruckit. Glad att det var tidigt på turen så att vätskan inte hunnit bli varm...
Röken du ser är med största sannolikhet vattenånga. Jag vet inte alls hur det sitter på dessa bilar, men testa att googla om du kan hitta någon form a blueprint på den?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Bjorne-82
Minivan
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 03 aug 2018, 18:32

Re: Voyager 3.3 00:a Byta värmepaket

Tack för svar =) ja har googlat till ja ser kors. Hittar inget alls om värmepaket på dessa =/ därför ja starta en tråd här.

Ångan kom först, upptäckte efter nån dag att golvet är blött å rutan imma igen.

La mig å titta å såg då att de droppa vatten vid plasten vid pedalerna.

Rev då bort halva instrumentbrädan (under till)

Va bra blött där under oxå. De läcker i slutet av elementen mot passagerar sidan ej i rör anslutningarna.

Damma iväg te skroten för att med tur få me ett bättre beg hem samt lära sig lite mer om hur man får bort det.

Rev en massa mer än va ja gjort på min fick ut elementet kanske strax över halv vägs ut sen tog skiten i rattstången å himlen öppna sig värdens skyfall så ja å ungarna lessna ur å åkte hem.

Måste rattstången demonteras?

Är de så jäkla knöligt å få ur de hur funkar ingefära annars? Har ju inget jätte hål men visst droppar de.
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Voyager 3.3 00:a Byta värmepaket

Ingen aning om hur man får bort de, eller hur det ser ut :/ jag vet heller inte hur känsligt det är, och om det går att laga hålet bara. Det finns ju div ”svets på burk” som jag tror ska vara värme resistent. Men jag skulle avvakta ett inlägg från någon mer så jag inte säger nåt som är helt tokigt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Bjorne-82
Minivan
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 03 aug 2018, 18:32

Re: Voyager 3.3 00:a Byta värmepaket

Förr (när ja va yngre) använde ja lös snus i kylan på folkrace biln när de va hål i kylan de funka ju iaf ett par heat ;) kanel använde ja på mantan då vatten pumpen va kass funka nåra veckor innan ja fick hem nya pumpen.

Vet att folk pratar om ingefära oxå men allt handlar ju om kylare/pump, aldrig om liten läcka i elementet.

Head gasket har ja testat på en av mina bmw men de funka inte alls mer än 400 fattigare.

Men vi återgår till rätt bil nu ;)

Bondlösning för att täta en stund vore ju bra iaf fram tills nån vet hur man får ut elementet utan att riva hela biln.

Biln är inte direkt ful nån repa å nåt dörr uppslag finns men ingen rost =) han hade gått 20k mil när ja fick den i slutet av maj. Nu står mätarn på 24k mil. Fått ett nytt hjullager nya fjäderben fram nya skivor å belägg runt om å ny bes för en dryg vecka sen =) men så spana elementet läck å fram rutan har fått ett par sprickor. Känns ju dumt å låta han stå bara för elementets skull =/

Men måste rattstången bort för elementet? Då vette 17 om den inte får stå =/

Less på bil problem då ja redan har 3 bilar som står som ska igång dock. Nångång när orken kommer tebax =/
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager 3.3 00:a Byta värmepaket

Hej,

Missade denna tråden.

Ja tyvärr, rattstången måste demonteras för att detta jobb ska göras korrekt. Tar några timmar, ganska långtråkigt jobb men absolut inte omöjligt, bara tidskrävande.

Man får vara noga med krockkudden i ratten så att denna hanteras rätt, de har en jäkla kraft.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bjorne-82
Minivan
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 03 aug 2018, 18:32

Re: Voyager 3.3 00:a Byta värmepaket

Inga problem hellre ett sent svar än inget alls =)

Just nu försvann faktiskt orken att riva =/ dock är ju all plast redan riven så de e ju bara plåt som måste bort? Sen rattstången.

De pissar ju inte än men droppar å blir blött likförbannat =/
Sen all imma som blir.

Får väl planera in en bra dag å riva då de enda biln ja har som går trots 2st bmw:n som inte går å en manta som startar å går men åkte på en flygande me den så en reg bes behövs =/
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager 3.3 00:a Byta värmepaket

Förstår det, inte så jätteroligt att meka med just detta felet.

Ska det vara kul att meka så är det när man uppdaterar något på bilen :D , exempelvis en ny stereo, nya däck o fälgar, sänkningskit eller höjningskit, osv... :)

Vad är det för fel på BMW:na? Nyfiken nu, vad hittade de för något på Mantan?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bjorne-82
Minivan
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 03 aug 2018, 18:32

Re: Voyager 3.3 00:a Byta värmepaket

Aldrig bytt värmepaket eller topp på nån bil ändå har ja skruvat bil i runt iaf 18 år =/
Även jobbat 6 år på bil verkstad :/

Båda bmw:na är E39:or en 530D som vi haft som familje bil men även pendel bil då ja jobba som resemontör. Gått drygt 50k mil men påkostad nämner inte vilken summa för då blir jag idiot förklarad på riktigt ;) men äckligt påkostad är hoo fast hoo börjar bli rostig å ful nu.
Hur som helst förra vintern börja hoo läcka diesel under förar stoln (precis innan pumpen)
Laga de provisoriskt på jobbet så ja kom hem. Stanna vid qstar i söderbärke och tanka för runt 200 eller nåt sånt. För ja skulle ju bara hem typ. Till garage med smörjgrop så ja kunde byta röret mot en slang bit. Kom ut till garaget å de va ju allt annat än tomt så ja lämna na på tomgång å börja plocka ut allt så ja kom in. Tog väl ca 30 min innan ja fick upp porten å skulle hämta biln märkte då att hoo hade lagt av. Tänkte mest att han ja hade me ut te garaget att han hade stängt av na, nu va hoo fruktansvärt seg på att starta aldrig hänt förr men men. Fick igång na å hoo gick som hoo alltid har gjort in stängde av å tänkte provstarta igen. Lika seg igen att få igång. Stängde av tänkte att de beror väl på diesel läckan? Bytte ut det rör som de såg ut att va. Gick upp å skulle starta igen. Denna gång vela hoo inte igång utan fick batteri torsk. Ladda skiten en stund å prova igen. Jodå lika seg än men starta iaf men de läckte fortfarande så ner i gropen igen medans hoo gick å ja hitta läckan. De va ett litet tunt rör brevid matningen å returen såg ut som ett Bromsrören. Aha diesel värman; ) klippte av röret å plugga de. Nu är diesel läckan fixad. Åkte hem men fortfarande seg å starta å hoo kan inte lämnas på tomgång då la hoo av.

På väg te jobbet morron efter runt 5 snåret så stannar ja igen för att tanka (åkt 8 mil nu) gör som ja alltid gör biln får stå å gå medans ja tankar inga problem tankar 40l sätter mig i biln å kommer drygt 160m då hoo dör inte ett liv. Kul då de va 15-16 minus å så där tidigt hem ifrån vem ringer man? Försökte allt möjligt innan batteri va slut igen. Fick tag på chefen iaf å nämnde att ja inte kommer. Ja satt ju fast 6mil från jobbe.
Nu börja ja spåna i att de va vatten i dieseln från qstar så ja fick ett nytt diesel filter på eftermiddan som min tants bror kom upp med. Bytte filtret på plats å försökte kavla igång skiten inte ett slag. Testa startas trots att de e en diesel å de tände hoo te på alltså de kommer inte fram nå diesel =/ alla pumpar surrar minst 40l i tanken men hoo är död å här står jag än med denna.

Bmw nr 2 ;)
En 528 manuell. Kombi.
Den är köpt trasig för första tanken va en reservdels bil.
Denna går varm efter 2 mils körning.
Men då den inte alls va i så dåligt skick som säljarn fick de att låta så vela ja inte plocka nå delar. Enda rosten som finns är skuffen 5 ägare å drygt 20k mil. Denna gav ja 2000 för med 28 par däck på fälg.

Bytte vattenpump, termostat å termostat hus men efter 2 mil oavsett körstil eller vilken väg ja åker så sticker tempen stannar man då på tomgång så sjunker tempen men ökar igen när man åker. Så de e nog nåt med toppen. Men riva kan ja nog värre å få ihop med vanosen?

Men nu mantan ;)

Efter vinterns uppehåll så va de dags att ta ut lekbiln igen. Hoo starta efter sitt kvartsvarv som vanligt märkte att iaf en position lampa va trasig. Jaja vi skulle ju ändå te biltema.

Kom väl ca 300m hem ifrån innan vi mötte stora farbror blå bussen. Dom glodde så dom höll på att trilla ur. Dom vände ju såklart.

Ja stanna väl å vänta på dom för ja antog ju att de va mig dom vela åt.

Först en massa skäll för att ja stanna. Ja förklara att dom är lika kassa som alla andra när dom ska smyga eller stoppa nån. Att de syns direkt.

Me detta sagt så kom de ju fram att dom ska göra en flygande. Ja tacka för den å lät dom börja.
Punkt 1 ingen spolning te fram rutan (slut)
Punkt 2 ingen reg plåt fram åkt utan i 2 år.
Punkt 3 trasig position lampa.
Punkt 4 för bred bård i framrutan trots att den bara är till märkningen på framrutan =/
Punkt 5 svarta bakljus men ej tonade.
Punkt 6 chassi numret i golvet finns inte kvar. Men chassi nr under huven å i skuffen finns men de dög inte måste finnas på alla ställen.
Punkt 7 ett Bromsrör som går efter torpedväggen (alltså original monterat) de kan ju trassla in sig i styrsnäckan å då blir de ju farligt.
Försökte yttra mig om att de e ju original fn sett ut sådär sen dom byggde denna modell. De gick ingen av dom med på så åkte på de oxå.
Punkt 8 kupé värmar kabeln går in i biln utan gummi genomföring ajja bajja så får de inte vara.
Punkt 9. värsta punkten, motor utbytt.
Ja har en 2.4l snurra i original 125hk 110hk orginal i denna sport bil ;) mantan är godkänd för 150hk nm minns ja inte nu.

Dom påstod iaf att min ska ha förgasare original å inte ett sprut.

Här börja ja tappa tålamodet på riktigt å sur ät bara förnamnet. Tyckte helt enkelt att dom kunde kolla upp modellen å komma med sitt svar om en förknasare efter de. Fick svaret. Glöm det vi är poliser så de blir som vi sagt.

Mitt argument på maskin va att den är fullt orginal alltså en 2l på 110hk men att dom är godkända med motor byte till 150hk å nm.

Att dom ser skillnad på en cih maskin är knappast troligt. då de bara syns på insidan.

Blev en massa text detta ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager 3.3 00:a Byta värmepaket

Trist med BMW-bilarna och ännu mer trist med Mantan :(

528:an är nog garanterat topplockspackningen/toppen som du skriver, ett vanligt fel då det har viskofläkt (de flesta e46:or har el-fläkt och där är problemet inte alls lika utspritt).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bjorne-82
Minivan
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 03 aug 2018, 18:32

Re: Voyager 3.3 00:a Byta värmepaket

Jag har aldrig haft bil problem förr klarat mig bra :)

Men nu är de riktigt illa.
Må vara bmw men man åker bra i dom lite dyr skatt på dieseln bara men men.

528:an vill ja ha igång som andra bil för voyagern är jag nöjd med inte bara för att ja fick den å inte så påkostad än egentligen om ja jämnför mot dom andra ja har ;) är ju värmepakete "bara"

Mantan är ju i stort sett bara en lekbil fast den ska bara användas sommar tid. Ska byta skärmkanter bak å koppling sen ska den reggas igen å användas =) kör man som folk så går den billigt men de e en bil som sällan varvas under 7000 varv men drar 2l milen då oxå men allt för att åka ifrån nån merca/bmw å nån Porsche ibland haha.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager 3.3 00:a Byta värmepaket

:D

Hoppas det går bra att byta värmepaketet, se bara till att vara försiktig med krockkudden fram :)

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bjorne-82
Minivan
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 03 aug 2018, 18:32

Re: Voyager 3.3 00:a Byta värmepaket

Har iaf beställt ett nytt paket.
Försöker göra nåt med 530D oxå ifall om ja klantar te nåt så har ja iaf en reserv bil å åka med. Om inte så är de nog lättare å sälja den om den startar.

Knackar på ett visst vis oxå men tror att de e en luftar som hängt sig. Åkt länge me de ljudet å hoo blir inte sämre å går lika. Men låter som ett vevlager ras eller liknande =/
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager 3.3 00:a Byta värmepaket

Blev det ett sprillans nytt från ebay eller dylikt? :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar