Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Kylarfläkt

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
MatKa
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 27 nov 2019, 17:58

Kylarfläkt

Hej, undrar om nån kan hjälpa en nykomling på forumet?

Har en Grand Voyager -08 diesel där kylarfläkten går konstant. På maxvarv. Enda sättet att stoppa den är att koppla ur fläkten eller batteriet...

Tempmätaren verkar OK, visar lågt när bilen är kall och klättrar uppåt när den blir varm. Det skumma tycker jag är att jag kan plocka ur både säkring och relä ur TIPMn/säkringsboxen och den går ändå. Jag kan koppla ur hela boxen utan att fläktskrället tystnar... Hittar ingen resistor som på äldre modeller eller bensinaren, och ett samtal till reservdelsavdelningen på Hedin Bil gav inte heller nån vägledning (de hittar ingen resistor eller relä utanför TIPMn i sina system).

Idéer? Tips? Kunskap?
Annons
Användarens profilbild
MatKa
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 27 nov 2019, 17:58

Re: Kylarfläkt

Bumpar denna fråga.

I vintras tystnade fläkten efter att jag rotat runt lite varstans. Jag var nöjd för det betydde att jag slapp meja ute i kylan... Men nu var det dags att kolla upp ACn, och meken konstaterade att fläkten inte startar. Kopplar ur fläkten och mäter 12V över de två huvudledarna (även när jag rycker säkringen).

Tips på felsökning? Vad ska den tredje, tunnare, ledaren (fläktstyrning?) visa vid funktion? Kan nån vänlig själ mäta på sin egen bil tex?
Skriv svar