Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Fiat freemont..nyckelproblem

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
tomcar78
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 16:09

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Optima 12 v , 50 ah köpte jag. Helt nytt, ändå så klarar den inte att stå i mer än 1 vecka. Måste vara något fel på bilen som drar mer el.
Hoppas att någon som haft samma problem kan komma med hjälp.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Vad har du för motor i bilen?

Jag hade inriktat mig på ett 75 Ah batteri, 50 Ah känns som alldeles för lite för en sådan bil.

Här kan du se hur man mäter strömförbrukningen när bilen är avstängd (kom ihåg att vänta en stund så att alla moduler i bilen hinner lägga sig i viloläge):

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tomcar78
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 16:09

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Det satt ett sådant batteri där innan. Inte alla batterier passar bilen, storleksmässigt. Nu känns det lite jobbigt om jag ska behöva köpa ett ytterligare ett nytt batteri då jag betladade 3000kr
Användarens profilbild
tomcar78
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 16:09

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Avenger skrev:Vad har du för motor i bilen?

Jag hade inriktat mig på ett 75 Ah batteri, 50 Ah känns som alldeles för lite för en sådan bil.

Här kan du se hur man mäter strömförbrukningen när bilen är avstängd (kom ihåg att vänta en stund så att alla moduler i bilen hinner lägga sig i viloläge):

mvh
Tack för infon. Lite svårt att förstå allt, speciellt med dörren där han lägger för något. Men den känns logisk för att loakalisera felet. Då måste jag köpa en sådan där sak, multimeter heter den så? och var finns de billigt?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Hej igen!

Ja precis, en multimeter har flera funktioner varav en av dem går att använda till denna typ av mätning.

Finns att köpa rätt så billigt på de flesta ställen såsom Biltema, Jula, Clas Ohlson, Kjell o Company, m.m.

Kom bara ihåg att koppla rätt! =)

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tomcar78
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 16:09

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Avenger skrev:Hej igen!

Ja precis, en multimeter har flera funktioner varav en av dem går att använda till denna typ av mätning.

Finns att köpa rätt så billigt på de flesta ställen såsom Biltema, Jula, Clas Ohlson, Kjell o Company, m.m.

Kom bara ihåg att koppla rätt! =)

mvh
Ska jag vara uppriktig så tror jag inte att jag grejar det utan blir tvungen att lämna in på verkstad
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Ja är man osäker så är det nog bästa alternativet, borde heller inte bli särskilt dyrt alls =) Har verkstaden inte gjort detta innan förresten?

Vad hade du för motor och utrustningsnivå i bilen? Ett nytt 74-75 Ah batteri kan nog också göra susen, även om ett 50 Ah inte ska laddas ut på en vecka..

Har du kollat med Fiat om det ev. finns någon uppdatering för styrenheten i bilen, som kan åtgärda problemet?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tomcar78
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 16:09

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Avenger skrev:Ja är man osäker så är det nog bästa alternativet, borde heller inte bli särskilt dyrt alls =) Har verkstaden inte gjort detta innan förresten?

Vad hade du för motor och utrustningsnivå i bilen? Ett nytt 74-75 Ah batteri kan nog också göra susen, även om ett 50 Ah inte ska laddas ut på en vecka..

Har du kollat med Fiat om det ev. finns någon uppdatering för styrenheten i bilen, som kan åtgärda problemet?

Mvh
170 hk, 4wd , diesel, dvd i taket
Användarens profilbild
tomcar78
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 16:09

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

deristo skrev:Nu har jag äntligen fått tillbaka min fiat =)
Allt fungerar klockrent nu !
Himla skönt



Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Jag har exakt samma problem, helt död bil efter några dagar. Detta trots sprillans nytt batteri och nybytt generator.
Var lämnade du in din bil, vilken verkstad? kanske kan jag fråga dem om vad felet kan vara eller lämna in där, bor i Stockholm.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Prova att skicka ett PM till deristo, då borde det komma ett mejl i sin tur med en notifiering om PM, ifall detta inte har ändrats i inställningarna i efterhand.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tomcar78
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 16:09

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Avenger skrev:Prova att skicka ett PM till deristo, då borde det komma ett mejl i sin tur med en notifiering om PM, ifall detta inte har ändrats i inställningarna i efterhand.

mvh
Tack det ska jag, bra ide.
Användarens profilbild
fableman
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 08 jan 2015, 09:33

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Om du har en diesel tänk på att batteriet klarar inte flera korta turer, man måste åka längre för att laddningen ska hinna ladda batteriet.
Dieselbilar slukar mer ström än bensinare vid start.
Jag hade ofta problem tills jag bytte jobb och började pendla, nu har jag aldrig problem,,förutom när jag poppade på en camping lite för länge och sög ur batteriet och fick hjälp av en bensinare som tvingades varva sin bil för att min skulle starta över kablarna :)
Användarens profilbild
tomcar78
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 16:09

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Please någon?? Min freemont 2013 är helt värdelös, den suger, jävla skitbil!!!
Har bytt kamrem, turbo, generator och nu senast batteri. Ändå så laddar en ur, om den står i 4-5 dagar så måste jag ladda upp batteriet igen för att få igång den. Vad kan det vara, någon som känner igen problemet? ( dessutom så har uconnect lagt av helt och försvunnit från skärmen)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Har ni konstaterat vad det är som drar ström, vilken funktion i bilen?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tomcar78
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 16:09

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Avenger skrev:Har ni konstaterat vad det är som drar ström, vilken funktion i bilen?

mvh
Nej, men måste göra det. Tänkte mer om någon haft samma problem och vad det berodde på
Skriv svar