Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Däck till en Dodge Mb 300 Sportsman RV -74

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Lassefo
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 29 jul 2015, 16:55

Däck till en Dodge Mb 300 Sportsman RV -74

Var hittar jag däck till min "nya" husbil ? Storlek 8,75 R 16,5
Håller på att söka mig galen....
Är jag tvungen att leta efter 16" fälgar istället ? (Med tvilling-montage bak)....
Hittade en firma i Finland, men dom vill ha 320 euro/st, typ 18.000:- Skr för 6 däck :shock:

Tack på förhand för tips
Bilagor
Dodge Sportsman -74.jpg
Dodge Sportsman -74.jpg (64.43 KiB) Visad 2612 gånger
Senast redigerad av Avenger den ons 29 jul 2015, 19:12, redigerad totalt 2 gång.
Anledning: La till en mer beskrivande rubrik samt flyttade tråden till Dodge-kategorin / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Däck till en Dodge Mb 300 Sportsman RV -74

Hej och välkommen till forumet!

Jag har ingen erfarenhet av den däckstorleken, men ja, det verkar vara väldigt dyrt, jag hittar liknande priser också =(

Det kan nog vara värt att kolla runt vad 16-tums hjul kostar istället, men se till så att det passar vad gäller bromsarna, så att det inte tar emot på insidan fastän det bara är en liten skillnad.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Däck till en Dodge Mb 300 Sportsman RV -74

Förresten, riktigt grym och snygg husbil! Du får gärna posta fler bilder, både exteriört och interiört, kul och intressant att se sådana husbilar byggda på Dodge.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Lassefo
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 29 jul 2015, 16:55

Re: Däck till en Dodge Mb 300 Sportsman RV -74

Hej
Ja lite rolig husbil, den vann på att den är rymlig, luktade fräscht, och förstås på att det är en v8 ;)
Det kommer mer bilder, ska se om jag kan klura ut hur man lägger upp dom direkt från mobilen.
Känns jobbigt att det var så svårt med däck.
Ska kolla ikväll vad det kostar att få hem från Amason.com, om dom skickar förstås.

Med vänlig hälsning,
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Däck till en Dodge Mb 300 Sportsman RV -74

Tror inte att det blir så bra att beställa därifrån, om de överhuvudtaget skickar däcken så kommer fraktkostnaden att bli skyhög då de troligen väljer Fedex, DHL eller liknande, det funkar helt enkelt inte med så stora saker rent ekonomiskt.

Var det inklusive frakt på det stället du hittade i Finland? Annars blir det en del där också, säkert närmare 19 tusen.

Jag hittade ett par däck på ebay (finns även hos flera butiker i USA), de heter Firestone Transforce HT och kostar cirka 1400: kr styck inkl. frakt inom USA, här är en länk: http://www.ebay.com/itm/NEW-Firestone-T ... 76&vxp=mtr

Eftersom det är gratis frakt inom USA för de däcken ovan så hade man kunnat anlita en frakttjänst såsom ShopUSA eller liknande, enligt deras kalkyl hamnar slutpriset på strax under 15 tusen kronor med däcken, deras avgifter samt tull och moms. Då får man en "egen adress" i USA och därifrån skickas sedan sakerna till Sverige, men eftersom det i ditt fall troligen överstiger 0,5 kubikmeter volym för allting så kommer dom att lägga paketet på ett fraktfartyg istället för flyg = 1,5-2 månaders leveranstid gissar jag på.

Men prova att kontakta så många däckfirmor du kan här i Sverige, någon borde ha eller kunna ordna fram till ett lägre pris tycker man, runt 2000:- kronor styck hade ju varit kanon om det funnits. Jag hade försökt att fråga om någon av de större butikerna som Däckonline osv. kan hjälpa till, även om det inte finns upplagt på hemsidorna.

Ska bli kul att se fler bilder på bilen!

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar