Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpråd Dodge Journey

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Thobbie
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 12 okt 2015, 08:29

Köpråd Dodge Journey

Jag och min fru går i bilbytar tankar och båda har fastnat för Dodge Journey.
Jag undrar hur den är?vilken motor är bäst m.m.
Har sett att Dieselmotorn är vanligast i Sverige.
Senast redigerad av Avenger den mån 12 okt 2015, 11:38, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Flyttade tråden till Dodge-kategorin / Mvh
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Köpråd Dodge Journey

Fiat Freemont är ett bättre val. Samma bil men rejält uppgraderad, 4-hjulsdrift, diesel på 170 hk med rejält vridmoment eller 3,6 l V6 på 283 hk (rena nöjesmaskinen).
Bilen är tillverkad i Mexiko men italienarna har haft större krav på kvalitén än jänkarna.

Den är förstås dyrare men sålt mycket och behåller nog andrahandsvärdet betydligt bättre än den gamla Jurneyn. Är ekonomin styrande så är min uppfattning att en Journey inte är något dåligt val. Men du kommer nog att snegla på Fremonten varje gång du ser en.

Annars finns det ju bara en bil som är outstanding - Voyagern.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd Dodge Journey

Gjorde en liten undersökning vad de olika motorerna hos Journey kostar i skatt per år (dagens datum, 2015-10-12), samt om de har kamrem eller kamkedja:

Dodge Journey 2.0 fyrcylindrig diesel (kamrem) -2009 = Cirka 5000 kr i skatt.

Dodge Journey 2.0 fyrcylindrig diesel (kamrem) -2010 = Cirka 4500 kr i skatt.

Dodge Journey 2.4 fyrcylindrig bensin (kamkedja) -2009 = Cirka 2500 kr i skatt.

Dodge Journey 2.7 V6 bensin/etanol (kamkedja) -2009 = Cirka 1800 kr i skatt.

Dodge Journey 2.7 V6 bensin (kamkedja) -2009 = Cirka 3300 kr i skatt.

Dodge Journey 3.5 V6 bensin (kamrem) -2009 = ???

Kanske är intressant att veta om.. det är alltid bra att kolla upp just den bilen man ska köpa också, då skatten ibland kan skilja sig.

Det skiljer sig en del i pris på Journey och "nya" Journey/Freemont, cirka 100 tusen när jag kollade snabbt. Om jag utgår ifrån att ni kikar på Journey av de tidigare årsmodellerna, 2009 och 2010, så hade jag nog försökt hitta en 2.7 flexfuel automat. Både motor och låda är väl beprövade sedan många år tillbaka (särskilt automatlådan, dock är det en 4-stegad kopplade till dessa 2.7:or) så barnsjukdomarna är sedan länge borta. Skatten är väldigt låg också, vilket är ett plus. Mitt andrahandsval hade varit en 2.4 med manuell låda.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar