Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Kolla på en Ram 1500, tips!

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
adrian_wallin
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 16 nov 2016, 12:53

Kolla på en Ram 1500, tips!

Hejsan!
Har nu bestämt mig för att äntligen inhandla en Dodge Ram, måste ju någon gång ha ägt en, eller hur? Hittade då detta underbara forum i jakt på information :)

Bilen jag skall kolla på är denna: https://www.blocket.se/stockholm/Dodge_ ... ?ca=13&w=3

Undrar då vad ni som är lite mer insatta i Ramar än vad jag är för tillfället har att säga utifrån denna annons? Har några frågor som ploppat upp.
1. "Allrounddäck" året runt? Bra/dåligt? Föredra separata sommar/vinter hjul?
2. När skall kamkedjan bytas? (Om det finns någon speciell tidpunkt för det)
3. Nästa stora service? Laddade ner en service-bok och som jag kunde tyda det är det bara olja+filter de kommande servicearna.
4. Något annat ni tycker verkar vara lite mysko?
5. Någon som vet något bra rostskydd(firma) att tipsa om?

Kommer givetvis kräva att de besiktigar bilen innan jag ens sätter mig och åker nästan 40mil för ett eventuellt köp, annars känns det inte som en seriös firma. Av CARFAX som finns i annonsen verkar allt grönt. Eller?

Har ett förflutet inom fordonsbiten i Försvarsmakten och nått som man lärt sig där är ju alla grundliga kontroller, så det har jag nog hyfsat på det torra. Men något tips vad man speciellt skall kolla på skadar ju inte!

Mvh Adrian
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kolla på en Ram 1500, tips!

Tjena Adrian, välkommen till forumet!

Det är fina bilar det där!

Jag kollade snabbt igenom allting och det ser väl bra ut, i alla fall det jag läste i rapporten osv., den verkar ha en bra historik. Bilen är ju en import men enbart med syfte att säljas här i Sverige, dvs. den är "typ" officiellt importerad till Tyskland varav dom (gissar på att första återförsäljaren köpt den ifrån AutoGlobalTrade.com) har ett uppbyggt återförsäljarnätverk i Europa. Detta ska dock ändras verkar det som, så att det blir 100% officiellt = FCA (Fiat Chrysler Automobiles) som står för försäljningen och importen till generalagenter istället, av just Ram.

Bra utrustningsnivå i bilen, en Laramie, samt Crew Cab om jag inte ser fel, vilket ger gott om benutrymme bak. Bilen är i princip en SUV kan man säga då det är personbilskänsla. Du kan se exakt vilken utrustning bilen har via build sheet'n/utrustningslistan, den hittar du på Ram's officiella sida i USA: http://www.ramtrucks.com/webselfservice/ram/ ...klicka på Equipment Listing i vänstermenyn, därefter skriver du in bilens VIN-nr (chassinummer, finns på Transportstyrelsens hemsida). På Transportstyrelsen kan du även hitta tidigare ägare osv. (går att få via e-post nuförtiden, så man behöver inte skicka något SMS eller fax, men det har du nog redan sett). Såg att det var ett par företag som ägt bilen innan, jag hade lätt varit "fräck"/nyfiken och kontaktat dem, bara för att höra lite om bilen, hur den har fungerat osv., det är ju allteftersom en stor affär man gör.

Serviceschemat hittar du på Ramtrucks.com, gå till menyn "Owners > Owners & Service Manual". Numera har Dodge ändrat så att man hamnar på en Mopar-sida, men det går fortfarande att läsa igenom manualerna precis som vanligt (tidigare var det lite lättare att få fram dem), man får dock klicka på att lägga till en bil (Add a vehicle) och sedan "Your Knowledge Center", då får man fram allting. Kom ihåg att 2010-årsmodell står under märket "Dodge" då Ramtrucks skapades först 2011. Du kanske redan har hittat dessa manualer dock? Kollade väldigt fort men det verkar vara som du säger, mestadels oljeservice då tändstiften redan är bytta ett par hundra mil tidigare än 15000 mils servicen. Man ska dock kontrollera oljan i fördelningslådan och fram-/bakaxel också, kanske lika bra att byta dessa då det ändå inte är särskilt dyrt (åtgår inte så stor mängd).

Kamkedjan finns det ingen intervall på, mig veterligen.

Det är ganska vanligt med allrounddäck på dessa bilar, och att de körs på det året runt (gissar jag på), men det gäller att dem är av god kvalité/bra märke. Jag hade nog föredragit ett par separata sommardäck, då allround är mycket mjukare och slits mer på ren asfalt men framförallt när det är varmt, det är min erfarenhet generellt. Kom ihåg att vägsaltet tär på alufälgarna, vaxbehandla/försegla dessa mellan varje tvätt, då blir det även lättare att få dem rena, samtidigt som kromet inte släpper.

Gött att du tänker rostskydda bilen, det gör en hel del! Jag hade kört på en underredsbehandling samt förseglat alla plåtskarvar och givetvis en lättare vaxbehandling av lacken vid varje tvätt. Har inget tips om någon firma dock, då jag hade gjort det själv.

Det jag stör mig på är väl miltalen i förhållande till priset, jag hade gärna sett att den rullat 10 tusen mil för den summan, dock vet jag att dessa bilar har ökat en hel del i och med den starka dollarn. Lite prutmån borde i alla fall finnas. Ang. miltalen så bör de inte avskräcka, då i princip samma motor och låda suttit i tidigare modeller varav de flesta problem troligtvis åtgärdats efter 7 år (9 år för automatlådan, som är 5-stegs), alla så kallade "barnsjukdomar" är nog fixade med andra ord. För övrigt så har nya generationen av Ram fått ett mycket bra betyg från sina ägare, tidningar osv., flera utmärkelser, vilket är kul.

Som du säger så ska den ju helt klar besiktigas innan försäljning, förstår inte varför detta inte redan är gjort då det bara är 1,5 månad till körförbud just nu (dock la de ut bilen 21 okt, men ändå). Kostnaden för besiktningen är ju försumbar för bilhandlaren i ett sådant här fall.

Generellt sett så är det bra och relativt felfria bilar, men visst kan man ha otur som med vilken bil som helst, att något omfattande går sönder, men mig veterligen så finns det inga modellspecifika fel som är dyra att åtgärda. För övrigt så köper man alla reservdelar osv. ifrån antingen Tyskland eller USA, och mekar man dessutom själv så kommer man undan riktigt bra i pris!

Kommer inte på något mer nu, det är i så fall att du kollar om bilen har några ej åtgärdade recalls/återkallelser (https://www.mopar.com/en-us/my-vehicle/recalls.html, slå in VIN-nr/chassinumret).

Hoppas det går bra med bilköpet, vare sig det blir denna bil eller någon annan!

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
adrian_wallin
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 16 nov 2016, 12:53

Re: Kolla på en Ram 1500, tips!

Jösses, här har vi svar som heter duga. Bockar och bugar för detta! Vet knappt vad jag ska svara på allt men det var bra och pedagogiskt skrivet!

Har kollat på allt som du tipsa om och allt verkar bra. Förutom en icke åtgärdad recall.
Jag citerar:
Safety Defect/Non Compliance Description and Safety Risk

THE REAR AXLE PINION NUT MAY HAVE BEEN BUILT WITHOUT AN ADHESIVE PATCH ON THE PINION NUT THREADS. THE LACK OF THIS ADHESIVE PATCH COULD ALLOW THE REAR AXLE PINION NUT TO LOOSEN AND/OR THE REAR DRIVESHAFT TO SEPARATE FROM THE REAR AXLE. A LOOSE PINION NUT COULD CAUSE THE REAR AXLE TO SEIZE AND A SEPARATED DRIVESHAFT COULD CAUSE A LOSS OF MOTIVE POWER. EITHER SITUATION COULD CAUSE A CRASH WITHOUT WARNING

Repair Description

THE REAR AXLE PINION NUT MUST BE CHECKED FOR LOOSENESS. REAR AXLES FOUND WITH A LOOSE PINION NUT AND/OR A SEIZED UP AXLE ASSEMBLY MUST BE RECONDITIONED. AXLES FOUND WITH A PINION NUT THAT HAS NOT LOOSENED WILL HAVE A PINION NUT RETAINER INSTALLED.

Recall Status
INCOMPLETE BUT REPAIR PARTS ARE AVAILABLE

Hur gör man för att åtgärda detta på ett korrekt sätt? Utan att själv krypa under bilen och ta ett kik.

Såg nu att bilen tyvärr försvann från blocket, om den vart såld eller bara bortplockat är oklart. Har i alla fall några andra objekt som är av intresse.
Det som fångade min uppmärksamhet var att den hade riktig parkeringsvärmare. Har det som hög prio då jag mår dåligt i själen varje gång jag kallstartar en bil och för att det är förjävla bekvämt. Du råkar inte ha koll på hur svårt det är att installera själv i efterhand?

Mvh Adrian
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kolla på en Ram 1500, tips!

Egentligen är sådana där recalls/återkallelse tillverkarens skyldighet att åtgärda, men jag vet att det har varit en del strul med det här i Sverige, att de "friskriver sig" eftersom bilarna befinner sig utanför deras upptagningsområde (typ USA osv.), dock ska det vara giltigt i hela världen så att säga. Man kan höra med FCA Sverige (Fiat Chrysler) om detta är ändrat/eventuellt gäller för vissa recalls.

Webasto parkeringsvärmare är nog det vanligaste: https://www.webasto.com/se/marknaderoch ... inibussar/, gött att inte vara i behov av ett el-uttag!

Ang. installationen av en sådan värmare så vet jag inte exakt hur man går tillväga vad gäller en Dodge Ram 1500, man kan nog göra på lite olika sätt då det inte verkar finnas någon standard att utgå ifrån för den bilmodellen/motorn.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
adrian_wallin
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 16 nov 2016, 12:53

Re: Kolla på en Ram 1500, tips!

Tack! Skall kika på det med FCA.
Kollat på den parkeringsvärmaren också. 25-30k installerat och klart.

Vad är skäliga min för en 2010 att ha gått? Är 18000 lite mycket?

Mvh Adrian

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kolla på en Ram 1500, tips!

Oj, så mycket för att installera värmaren? Vet att det är ganska vanligt med höga priser på bränsledrivna parkeringsvärmare men det där känns som en hel del.

Jag personligen tycker att 18000 mil är för mycket för vad som skulle vara intressant.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
adrian_wallin
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 16 nov 2016, 12:53

Re: Kolla på en Ram 1500, tips!

Jo det var väldigt saftigt. Får undersöka saken mer och kanske fixa till nästa vinter.

Ja känner så också. Men tackar så mycket för alla svar! Har betydligt mer kött på benen nu inför kommande bilköp :)

Mvh Adrian


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarens profilbild
adrian_wallin
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 16 nov 2016, 12:53

Re: Kolla på en Ram 1500, tips!

Har nu varit och kollat på några bilar, och fan, de ser ju ut som skit hela högen. Antar att det är så när de har varit tidigare leasingbilar. Bara att leta vidare.

Jag pratade med en försäljare via telefon nyss, hade lite frågor angående servicen på fordonet. Då sa han att det oftast inte finns någon servicebok till dessa bilar? Pga typ imoprt eller nåt.
Kändes som han försökte dra en rövare eller hur brukar de se ut?

Mvh Adrian

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kolla på en Ram 1500, tips!

Jag hade svartlistat det företaget i min egen lista som jag har.

De flesta av dessa bilar är sålda nya i Sverige, såsom tidigare beskrivet i tråden, så det finns ingen ursäkt för att servicebok saknas, förutom att något inte står rätt till, och då ska man vara ärlig och ge en anledning till detta (vilket typ ingen gör tråkigt nog).

Det är dessvärre svårt att hitta en nyare Ram som inte är använd som arbetsfordon och behandlad därefter, men visst finns det hantverkare som tar väl hand om bilen, det vanliga är dock att bilarna är välanvända vilket kanske inte är så kul för nya ägaren om denna är en privatperson.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
adrian_wallin
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 16 nov 2016, 12:53

Re: Kolla på en Ram 1500, tips!

Ja det var så jag tänkte. Är förvånad över hur dålig koll vissa försäljare har.
Var och kollade på en i Stockholm, 35mil enkel resa. Ringde och ställde kontrollfrågor innan så risken att jag åkte i onödan skulle vara så liten som möjligt. Frågor om service, skador, rost osv.
Han sa att det enda är att det finns en liten repa på ena bakskärmen.
Åker och kollar, ser direkt att det är rostangrepp på flera ställen. Gör en enklare funktionskontroll inne i hallen och upptäcker att ca 40% av alla lampor inte funkar. Och sist men inte minst saknas det bokföring för service de senaste 3500milen.
Då tappar man humöret lite.....
Tog dock en provtur trots att jag inte var intresserad, bara för att. Alltid kul att ratta lite ram ;)

Jo jag har nu förstått detta, och jag är ju ute efter ett lite mer välvårdat exemplar. Kanske får kolla efter en annan typ av bil. Är ju dock en ram jag vill ha. Har haft en nyare Audi och så, så "fin" personbil är inte så intressant...

Mvh Adrian

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kolla på en Ram 1500, tips!

Oh fy vad trist! Hade ju varit så mycket bättre om säljaren hade varit ärlig, då får man en helt annan inställning och kanske till och med kan tänka sig att titta på bilen ändå, beroende på pris osv.

Ja precis, man får ta alla tillfällen i akt att provköra så får man mer erfarenhet om hur bilarna ska uppföra sig på vägen.

Det gäller att hålla utkik varje dag på Blocket.se, det bör dyka upp ett par fina exemplar så småningom, beroende på hur länge man vill vänta.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Kolla på en Ram 1500, tips!

Säljare säljer bilar. De vet sällan särskilt mycket om bilarna. Detsamma gäller mäklare som säljer hus (jag är i husköparplaner just nu) och jag förvånas över okunskap och nonchalans.

/Trött Torbjörn

-tapa-
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kolla på en Ram 1500, tips!

Precis, så är det tyvärr! Därför ska man undvika dem och ta reda på all fakta själv, så slipper man ha med säljare å göra :)

Går jag in i en butik och någon springer fram och ger tips och idéer så sätter jag aldrig min fot där igen.

Ska det vara en bra säljare ska denna ha börjat som hantverkare, mekaniker eller dylikt så att det finns rätt grund för säljaryrket, man ska inte ha börjat direkt från universitetet, där lär man väl sig bara skitsnacket samt lagar & regler för att friskriva sig mot ev. fel.

Det enda en säljare kan är att prata, nothing more.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar