Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Omregistrera dragvikt

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Omregistrera dragvikt

Funderade ang den 2010 sporten som kom ut härom dagen, med endast 1500kg dragvikt. Den borde väl rimligtvis vara byggd för en högre dragvikt? Vad krävs för att kunna regga en högre dragvikt? Kommer skatten öka vid en sådan åtgärd? Nu var den ju fruktansvärt överprisad men tänker över lag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Annons
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Omregistrera dragvikt

Länk till bilen

https://www.blocket.se/malmo/Dodge_Ram_ ... ?ca=11&w=3


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omregistrera dragvikt

Man behöver ta fram "intyg" på vad bilen, balken och kroken klarar av, sen ska det bara vara att göra en förenklad registreringsbesiktning vad gäller dragvikten.

Intygen kan vara i form av bilens instruktionsbok, build sheet (utrustningslistan), papper på dragkroken, utskrift från Ram's hemsida, utskrift från Mopar's hemsida, osv.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Omregistrera dragvikt

Det låter ju inte superkrångligt, antar att det som med allt annat är lättare/svårare beroende på vem som tar emot på besiktningen. Kan ju inte vara möjligt att en 2010a skulle byggas med bara 1500kg som max, måste ju vara här det blivit knas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omregistrera dragvikt

Dom hade nog inte alla intyg som behövdes varav 1500 kg blev max, något sådant måste det ha varit..

Det borde gå rätt enkelt att höja dragvikten, bilen ska klara en hel del mer än så.

Det jag hade gjort är att skriva ut sidorna från bilens instruktionsbok som hör till dragvikter osv. (finns på www.ramtrucks.com under Owners-menyn), eller så kopierar man sidorna från boken som följer med bilen. Sedan hade jag skrivit ut build sheet'n (http://www.ramtrucks.com/webselfservice ... T5AS235266) och därefter skaffat en krok som klarar det balken gör (följer med antingen en instruktionsbok till kroken där viktuppgifterna står och/eller en etikett/stansning eller dylikt. I build sheet'n så står det bland annat "Class IV Receiver Hitch" vilket man då matchar mot uppgifterna i boken, osv., så får man fram vikterna.

Notera att det kan vara bra att ha med sig en omräknare från pounds till kg också, ifall det skulle behövas.

Såg även i utrustningslistan att bilen står skriven i regionsgruppen central/östeuropa, detta kan dock bara vara pga. hur den är beställd då det är en "export" till Europa, troligtvis är den intagen via Tyskland (www.autoglobaltrade.com ??), har dock inte kollat CARFAX så jag vet inte säkert. Vet inte om jag skrev detta vad gäller den tidigare bilen du nämnde om samma landskod, kan ha glömt det.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Omregistrera dragvikt

Lika bra att ha med sig så mycket som bara går! Nu hoppas jag ju slippa detta, men om man skulle hitta en jättefin så vore det ju trist att det faller på dragvikten, för 1500kg då kan jag lika gärna ha kvar BMWn liksom.

Tänker du på den vi såg som det stod Kazakstan i pappren? Jag vet att han själv köpt den i Tyskland, men han verkade ha dålig koll och visste inget om historik innan det, det gjorde mig lite avig.

En gammal kompis är föreståndare på en besiktning i Norrköping, ska fråga honom också vad han tror, men jag tror han har samma svar som du :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Omregistrera dragvikt

Via carfax kan man väl se var en bil har varit och hur länge? Så även om det står Östeuropa i pappren kanske den inte ens rullar där? Men är ändå nåt som tar emot när det står konstiga länder för mig :/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Omregistrera dragvikt

Enligt carfax är det en månad från att bilen första gången raggas utanför Sverige tills den tas i trafik i Sverige, så troligtvis har den inte gått något innan fen kom hit via Tyskland, ska hålla koll på denna i hopp om att få ner priset tror jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Omregistrera dragvikt

Enligt carfax är det en månad från att bilen första gången raggas utanför Sverige tills den tas i trafik i Sverige, så troligtvis har den inte gått något innan fen kom hit via Tyskland, ska hålla koll på denna i hopp om att få ner priset tror jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omregistrera dragvikt

Ja precis, de uppgifterna finns även hos Transportstyrelsen. Är nog bara på papperet det gäller i så fall varav den är intagen via Auto Global Trade och därmed fått den landskoden.. Notera dock att ibland kan ibruktagandedatumet vara uppskattat, fast det gäller främst äldre bilar tror jag.

Att regga om till en högre vikt ska inte vara något problem som sagt, då bilarna är konstruerade för mer än 1500 kg. Man måste dock vara uppmärksam på att det inte bara är balken som avgör då denna oftast brukar klara en hel del över bilens kapacitet, men när det gäller en bil som Ram så är skillnaderna inte "så jättestora", värre med exempelvis en minivan som har en balk på ett par ton men bilen är inte godkänd för mer än "några hundra kilo" pga. diverse regler, särskilt om den är typad inom EU.

Kolla exempelvis i instruktionsboken: https://www.mopar.com/moparsvc/tweddle/ ... ons?id=743, på sidan 446 och framåt (bland annat) står det en del om vikterna osv., då hamnar man till slut på denna sida: http://www.rambodybuilder.com/2010/docs ... up1500.pdf

MEN, om man skriver in chassinumret på: http://www.ramtrucks.com/en/towing_guide/ (via knappen LOOK UP MY VEHICLE) så är den endast registrerad för 4250 lbs vilket blir cirka 1927 kg! Detta beror nog i detta fall (delvis) på 20-tummarna från fabrik gissar jag på, så det kan bli en del att kolla upp om det ska till en högre vikt än så. Vissa Ram 1500 börjar på runt 1800 kg och uppåt tror jag, mycket tack vara fälgar osv., vilket man kan byta ut.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Omregistrera dragvikt

Tack så mycket :) mycket att ta in nu, en höjning kanske också kan ha bidragit?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omregistrera dragvikt

Tror att bilen är höjd i efterhand, så det känns som att dragvikten inte var någon prioritet vid registreringen då bilen ändå är klassad för "låga" 1927 kg från fabrik, verkar det som enligt Ramtrucks.com när man skriver in VIN-nr, varav de "gjorde det enkelt för sig" genom att regga den för 1500 kg.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Omregistrera dragvikt

Låter som att just den bilen kommer kunna va krånglig att höja vikten på, iaf till något vettigt och användbart. Pratade med kompisen på bilprovningen, och precis som du sa så ansåg han att så länge man har papper så skulle det inte vara några problem, han skulle även höra med en kille som sysslar speciellt med just import och olika registreringar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omregistrera dragvikt

Man kommer lätt upp i runt 3000 kg, egentligen över 4000 kg rättare sagt, om man utgår ifrån det som instruktionsboken säger, dvs. "Rambodybuilder", länken jag tidigare postade. Men tittar man på just den specifika bilen (skriver in VIN-nr på Ramtrucks.com) så är den från fabrik klassad för 1927 kg som sagt, vilket man i så fall kan höja till med den utrustning som bilen var utrustad med från början. Min gissning är att fälgarna (som står med i build sheet'n) drar ner vikten en hel del, men även lite annat som kanske saknas. Bilen har bland annat "severe duty" kylarsystem, vet inte om det är bättre än heavy duty när det gäller dragvikten eller om severe duty i detta fall hör till stadskörning kanske, i så fall kan det vara där som skon klämmer. Ser även att den saknar "trailer brake control", dvs. elektronisk bromskontroll för släp, vilket i så fall kan vara en punkt som sänker vikten ytterligare och därmed förklarar den låga dragvikten 4250 lbs. Det ska gå att utrusta bilarna med rätt grejor så att dragvikten höjs till cirka 4500 kg, men lite jobb blir det.

Jag har bara kollat allting väldigt snabbt nu, men jag gissar på att man får kontrollera igenom så att kylaren uppfyller kraven, däcken och fälgarna och lite annat, då kan man höja vikten till 3500 kg eller mer om man nu vill.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omregistrera dragvikt

..särskilt då bilen har 5.7 V8 HEMI, 3.92 utväxling, osv...
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar