Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Omregistrera dragvikt

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Stefan N
SUV
Inlägg: 346
Blev medlem: sön 29 nov 2015, 13:34

Re: Omregistrera dragvikt

Piston_head skrev:Hur gick det, blev det något köp och omregistrering?
Jag går i samma tankar att shoppa en Ram -10: https://www.blocket.se/lulea/Dodge_RAM_ ... .htm?ca=11

Men den har samma problem med max 1500kg dragvikt, känns lite surt när man köper en i övrigt fantastisk dragbil.

Vad tycker ni i övrigt, känns som ett helt ok pris eller?
Hade helst velat ha flaklock som man kan vika ihop eller skjuta undan, men man kan inte få allt...
www.beckab.se fixar nog de papper som behövs för att öka dragvikten

Jag hade lagt på lite pengar så jag fick en 2013-14 ist. Finns ju en för 310.000kr i Kiruna

Flaklock är väl bara handla ett, finns folk som inte gör annat än säljer tillbehör till dessa bilar 8-)
RAM Sport 1500 4x4
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omregistrera dragvikt

Man behöver inte köpa några intyg då Dodge har detta kostnadsfritt på sina olika hemsidor. Finns info om det här i tråden samt andra trådar på forumet.

Ha det gott.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
slaskbalten
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 09 apr 2018, 20:07

Re: Omregistrera dragvikt

Tjenare. Jag fick precis skapat mig ett konto här på forumet så ha lite överseende ifall jag skriver på fel ställe.

Det är så att jag också som så många andra har problem med SBP.
Jag köpte mig en brukspickup för att inte slita sönder k10an i onödan vare sig privat eller inom jobbet.

Jag tog BE och det naturliga var att få upp dragvikten på bilen från 2000kg till 3400kg

Detta gäller en Cheva k1500 -97.

Jag gör en väldigt lång historia kort nu.
Jag har nu lagt 3 veckors tid på att ringa runt till diverse instanster gällande att få upp just dragvikten.
Ena dagen går det utmärkt, nästa person slår ned det direkt och så har det varit fram och tillbaka i 3 veckors tid.
Dekra ger mig ett intyg för 2300:- och då får jag en dragvikt på 3175kg
SBP gav mig en dragvikt på 3400kg utan någon annan kostnad än regbesiktningen som låg på 1095:-

Först behövde jag intyg på draget vilket jag har på 3500kg, bilens dragvikt var ok till 3400kg. Inga problem där.
Sen behövde jag ett specifikt intyg på att draget jag monterat var godkänt på en Chevrolet k1500 97a och detta var väldigt viktigt tydligen. 2" dragbalk som så många andra.

Problemet jag fick idag på bilprovningen TROTS upprepad telefonkontakt med 2 olika besiktningsingenjörer var att de saknades intyg på just dragbalken. Intyget på att kroken just var till min bil var inte längre nödvändig efter en stunds dialog.
Besiktningsmannen "trodde" på telefon att jag hade bytt "allt" och var därför säker på att jag skulle kunna genomföra besiktningen. Vadå allt?! Ska jag jag leta upp en gammal dually på skroten och kapa ramen från den och svetsa på min?

Jag kan verkligen inte beskriva alla turer jag har haft fram och tillbaka just för att SLIPPA krångel vid besiktningen.
ALLA bollar mig vidare och ingen vågar skriva på något.
Dragbalken ska vara fabriksmonterad, javisst. vem kan svara på det på en 20år gammal bil?
Då jag konstaterade att då var det ju lika bra att lägga ned hela jävla projektet så kunde jag tydligen köpa en annan dragbalk och montera den. Nu jobbar jag inte på produktionsbandet på GM så jag kommer ha svårt att själv "fabriksmontera" fanskapet.

Jag har sökt med lykta efter någon form av typskylt på just dragbalken men utan lyckat resultat. Imorgon får jag sätta mig igen och börja ringa runt men kände att folket här har betydligt mer kunskap inom ämnet så jag provar slänga ut frågan här.

Ha det gott!
/Anders
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omregistrera dragvikt

Tjena!

Det där lät inget roligt!

Köpte du något intyg ifrån Dekra?

Är det fortarande fastslaget att bilen i sig får dra 3400 kr? Balken behöver du intyg på att den hör till bilmodellen i fråga och kroken behöver inget särskilt intyg utöver dragvikten?

Har du köpt balken i efterhand eller satt den monterad på bilen antar jag? Köpt en ny krok till balken?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
slaskbalten
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 09 apr 2018, 20:07

Re: Omregistrera dragvikt

God kväll

Nej, jag avvaktar med intyget från Dekra för tillfället. Mest för att det har blivit en principgrej för min del nu. :D
Jag har inget direkt emot att pröjsa Dekra 2300:- och köra 22mil för att regga det men jag vill helst vinna här på hemmaplan.
Dessutom fick jag 3175kg dragvikt av Dekra, SBP säger 3400 så varför inte jaga efter största pokalen.

Jajemen, bilen får fortfarande dra 3400kg om jag kan intyga att dragbalken klarar det.
Jag köpte ett nytt drag som har intyg på 3500kg och där råder det inte några konstigheter från SBP

Dragbalken satt monterad när jag köpte bilen och kroken var fastsvetsad. Den forna kroken var godkänd till 2000kg.
I pappren står det även att dragvikten har ändrats från 3180kg Februari -98
Så den har ju en gång haft 3180, åtminstone.

Besiktningsmannen ansåg personligen att det "såg" fabriksmonterat och stabilt ut men eftersom typskylten på själva dragbalken inte gick att hitta så blev det skit av allting.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omregistrera dragvikt

Ja precis, mycket roligare, och kostnadseffektivare, att göra det själv :D

Jag är nog lite trög nu, men du har alltså en ny dragbalk på bilen (helt ny eller begagnad?) samt en ny krok till balken?

Har du länkar till inköpsställena eller något dylikt, eller bild om det är begagnat?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omregistrera dragvikt

Vad finns det för intyg till den nya balken och varför godkänns den inte i sådana fall?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
slaskbalten
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 09 apr 2018, 20:07

Re: Omregistrera dragvikt

Ah, jag var kanske så upprörd så jag skrev lite otydligt :)

Dragbalken har jag inte bytt, den satt på bilen när jag köpte den.

Köpte en sådan här krok https://az666937.vo.msecnd.net/32/61db8 ... set=listX2

enligt SBP är bilen godkänd till 3400kg men jag saknar fabrikskod Z82 alternativt VR4 på utrustningsskylten som styrker att dragbalken är fabriksmonterad och ska således godkännas.

Så själva bilen är i sig godkänd för 3400kg men eftersom jag inte kan intyga att dragbalken är fabriksmonterad så skiter det sig.
Jag får däremot byta dragbalk och kan då genomföra regbesiktningen. Vilket är lite konstigt för dragbalken kan ju ALDRIG bli fabriksmonterad såvida jag inte skeppar tillbaka den till produktionsbandet...
Nåväl, jakten på en annan dragbalk/typskylt fortsätter
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omregistrera dragvikt

Nu är jag med på vad du menar :)

Synd att de uppgifterna saknades på skylten till bilen, och om balken i sig inte har något kännetecken så kan det bli svårt.

Dom tänker nog på en eftermarknads dragbalk med intyg på dragvikten, därav att det i så fall fungerar.

Har du en bild på befintlig dragbalk? Kanske går att hitta samma balk och intyga på så sätt.

P.S. PM:a gärna en bild på utrustningsskylten om du vill, eller lägg upp här i tråden...

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
slaskbalten
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 09 apr 2018, 20:07

Re: Omregistrera dragvikt

Precis, däremot var jag i kontakt med en annan besiktningsman på Besikta som gav mig lite tips som jag måste utforska.
Han menade även på att om typskylten saknas på dragbalken så ska den anses tillhöra bilen och det är upp till spb att bevisa motsatsen.. jag vet inte riktigt.

Nu glömde jag bort att fota balken och skylten.

Exakt, jag letar efter en typskylt
Dock ska jag fortsätta jaga lite uppgifter som jag fick tips på
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omregistrera dragvikt

Skicka gärna över en bild å lite mer info, kan försöka hjälpa dig så gott jag kan :D Ligger ändå hemma med influensa...

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Gregerr
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 22 okt 2019, 14:08
Ort: Sälen

Re: Omregistrera dragvikt

Hej!
Som färsk (och nyfrälst) pickupägare med oregistrerad dragkrok så har jag försökt samla på mig dokument till registrering.
Men jag har inga papper på "balken"
Är min -99 för gammal för webselfservice på www.ramtrucks.com ?
Jag hittar inte riktigt dit jag ska i alla fall. Nu är jag förvisso raka motsatsen till hacker... :-)
Har lapp och instruktion på krok och "krokhållare" men tvärbalken finns inget på.
Är en Dodge Ram1500 -99 bensin v8magnum 4x4.
Får jag till 3500kg med rätt dokument?
Och hur föreslår ni att jag går tillväga?
Triplex drag ska jag kanske också tillägga :-)

Trevlig kväll :-)
Dodge Ram 1500 4x4 V8Magnum -99
Skriv svar