Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bränsleförbrukning Dodge 05 vs Dodge 07

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Bike
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 09 nov 2018, 20:16

Bränsleförbrukning Dodge 05 vs Dodge 07

Hej!

Håller på att kolla på två Dodge Ram 1500, en från 05 och 07. Båda med V8 5.7L Hemi motor.

Är det stor skillnad i utvecklingen av motorerna? Skiljer sig dessa mkt från 2010 modellerna?
Det här med att stänga 4 cylindrar m.m

Vet att det är svårt att svara på hur mkt den drar pga av körstil, däck, fälgstorleken m.m.

Men vad kan man uppskatta förbrukningen under landsvägskörning i 90km/h och blandad körning.

Står i valet och kvalet nu om vilken jag ska köpa!

Med vänlig hälsning,

Niklas
Annons
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Bränsleförbrukning Dodge 05 vs Dodge 07

MDSen gjorde debut på Hemin på bilar av årsmodell 05(såldes från senare delen av 04). Om det fanns några ”barnsjukdomar” i början som gjorde att det fungerade sämre början vet jag inte, men det kalibrerades 06 antagligen för att förbättras och för att erbjudas på just Ramens 1500 modell. Med andra ord så finns det på 07an men inte på 05an.

Chevans AFM system vilket fungerar på samma vis är iaf från den tiden väldigt känsligt, minsta uppförs lut eller tom kraftigare motvind gör att systemet deaktiveras. Har dock aldrig gjort några tester med Ram, heller inte om systemen förändrats nämnvärt runt 2010.

Jag skulle nog gissa på ett snitt runt 1.3-1.5 landsväg i 90, lägg på 2-3 dl i stan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Stefan N
SUV
Inlägg: 346
Blev medlem: sön 29 nov 2015, 13:34

Re: Bränsleförbrukning Dodge 05 vs Dodge 07

Jag hade gått på bilen skick när de är sådär gamla framför vad motorn drar.

Sen så är Chevans AFM-system satt så att de endast är aktivt upp till 11% av motorkraften/gaspådrag, vet ej vad RAMens parametrar är
RAM Sport 1500 4x4
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Bränsleförbrukning Dodge 05 vs Dodge 07

Håller med Stefan att gå mer på bilens skick. Hur många mil tänker du dog att du kör per år?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Bike
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 09 nov 2018, 20:16

Re: Bränsleförbrukning Dodge 05 vs Dodge 07

Hej,

Tack för svar. Jag kör runt 1000-1500mil per år. Till vardagskörning har jag min Volvo 240 😊
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Bränsleförbrukning Dodge 05 vs Dodge 07

Då kommer nog inte MDSn göra så mycket varken till eller från. Sikta på att hitta en fräsch, har den så har den, inget att hänga upp sig på för så mycket skillnad i soppa gör det inte på de milen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar