Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

El-dragning av Dragkrook till Dodge Nitro 07

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
maeb
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 dec 2018, 11:32

El-dragning av Dragkrook till Dodge Nitro 07

Hej Alla kunniga
Jag har monterat en dragkrok till min Nitro 07. Sedan var det dags att koppla elen. Började med att demontera baklyktan för att upptäcka en kabelhärva som går ner till undersidan bagageutrymmet! Följde den och upptäcker en kabel förberett med en 7-pin kontakt som skyddas av en plastkåpa/lock!
Kollade sedan i säkringsdosan och manualen och där är det 3 säkringar för just släpvagn! M2: Släpvagnsbelysning; M4: Släpvagn och M14: Släpvagn (endast export).

Kollade med en kontrollampa, men ingen utslag!

Är det någon som vet mer?
Annons
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: El-dragning av Dragkrook till Dodge Nitro 07

Kan kanske vara att allt är förberett från början i de fall drag sålts som tillval när bilen var ny. Men i ditt fall så finns ju inget drag och då är inte kablaget installerat hela vägen/aktiverat i databoxen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
maeb
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 dec 2018, 11:32

Re: El-dragning av Dragkrook till Dodge Nitro 07

Hej och tack! Jag är nästan säker att denna kabelhärva är för dragkrok, då det är även nämnd i Instruktionsboken. Jag har redan installerat en likadant dragkrok till min andra bil (S swift) utan svårigheter. Men vill inte installera den kabelsatts som följde med dragkroken, när det redan finns en förinstallerad kabelsats.

i fall det finns och bara inte aktiverd i datasystemet, borde det finnas möjlighet att göra det, eller? Jag har en dignosdosa som jag aldig tidigare vågat/behövt koppla till bilen och undrar om jag kan hitta denna aktiviering i den eller måste en mer avancerad utrustning finnas till det? På mekonomenverkstad har de enklare dataprogram för dodge, som egentligen kan släcka olje lampan och inte mer.

Undrar om du som svarade här ovan har mer råd och info om det ämnet?
Tack
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: El-dragning av Dragkrook till Dodge Nitro 07

Hej,

Ja det är original, det brukar finnas färdigdragen el till dessa, särskilt då de är "export" (dvs. svensksålda).

Kolla så att säkringarna är riktiga, och inga "tomma" säkringar.

Mig veterligen så ska man inte behöva aktivera någonting i styrboxen.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: El-dragning av Dragkrook till Dodge Nitro 07

Vad Avenger skrev.

Aktivering var väl fel ordval av mig. De bilar jag har erfarenhet av har haft PDC utan on/off knapp i bilen och då har det behövts ingrepp för att komma runt detta när släp är påkopplat för att bilen inte ska skrika hål i huvudet på en när man backar. Vet inte exakt hur det fungerar dock.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
maeb
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 dec 2018, 11:32

Re: El-dragning av Dragkrook till Dodge Nitro 07

Hej och tack för svaren.'
Har försökt i flera dagar och hitta en lösning/ hitta fel och kollat runt. Tyvärr ingen framgång.
1. Det är bara 6 ledningar i den kontakten som finns under bilen. Till dragkroks kontakten finns det 7. (även bara 6 ledningar till bakljusen.
2. Kollat ALLA säkringar och ingen av de trasigt.
3. Kollat under instrumentpanel i fall någon säkring skulle finnas där eller om någon ledning skulle vara trasigt. Även i motorutrymmet har jag kollat.
4. kontrollampa ger ingen utslag fr denne kontakt , men lyser fr bakljus kontakten.

Skickar några bilder i fall någon kan ha mer upplysning/råd. det är bild på kontakten under bilen och jämförelse med kontakten i bakljus-huset.
Gott Nytt År
Bilagor
Färdig installerad kontakt A.png
Färdig installerad kontakt B.png
Färdig installerad kontakt C.png
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: El-dragning av Dragkrook till Dodge Nitro 07

Hej,

Du har säkert redan löst det men kolla annars om det finns en dosa längs kablaget som saknar relän.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: El-dragning av Dragkrook till Dodge Nitro 07

P.S. Dosan kommer man åt inifrån bilen tror jag, man behöver plocka bort plasten på passagerarsidan längst bak, sedan är dosan i en påse.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: El-dragning av Dragkrook till Dodge Nitro 07

Kollade lite hur kopplingen ser ut och i säkringsdosan i motorrummet är det som du säger M2, M4 och M14 som hör dit, sedan sitter det en säkring längs kablaget framme vid batteriet i motorrummet (alltså utanför säkringsboxen).

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
maeb
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 dec 2018, 11:32

Re: El-dragning av Dragkrook till Dodge Nitro 07

Hej!
Tack! Jag har inte kommit vidare. Ca en gång i veckan tittar jag till bilen i fall jag kommer på något. Har funderat varför det finns bara 6st kablar där? Kanske behövs en styrenhet som ger den sista kabeln dit? Har frågat den mekaniker som bytte kamrem på bilen men inte kommit närmare en lösning. Men fortfarande vägrat att koppla in den kabelsystem som jag köpte ihop med dragkroken, i hopp om att kunna komma på en lösning som inkluderar den kontakt som finns redan.

Kablaget i bilen är dragen på förarsidan och där har jag tagit bort och kollat, men inte på passagerarsidan. Kollar gärna det kommande vecka. Tack för tipset.
Har kollat i motorutrymmet i fall jag hittar extra behållare för säkring, men inte hittat något.

Har funderat i fall jag kan vända mig till själva företaget som tillverkat bilen. Jag vet inte om någon har erfarenhet av sådan korrespondens och vet om var man vända sig och om det är någon idé överhuvud taget.

Jag har en lös dosa till bakom plasten i bagageutrymmet där alla dessa kabelhärvor finns. Bifogar bild på det. Om den har med saken att göra!?
Användarens profilbild
maeb
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 dec 2018, 11:32

Re: El-dragning av Dragkrook till Dodge Nitro 07

Kontakt Nitro 1.gif
Användarens profilbild
maeb
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 dec 2018, 11:32

Re: El-dragning av Dragkrook till Dodge Nitro 07

Undrar om Dosan kan finnas bakom plasten i passagerarsidan i bagageutrymmet eller framme vid konsolen? Tack
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: El-dragning av Dragkrook till Dodge Nitro 07

Hej,

Kan vara så att det är olika mellan olika årsmodeller.

Sitter det ingen säkringshållare med säkring på kablarna som går till batteriet?

Tror det är passagerarsidan i bagageutrymmet längre bak.

Ska se om jag kan kontrollera hur det ser ut på en 2007:a.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
maeb
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 dec 2018, 11:32

Re: El-dragning av Dragkrook till Dodge Nitro 07

Hej!
Tack!
Har hunnit och kolla längst kablarna på höger sida (nästan lika mycket kablar som på förarsidan), fram till bagage utrymmer. Längst bak verkar vara mycket svårare att ta bort plasten på högersida, men försökte titta med ficklampa om jag kunde se något, utan att hitta. Som sagt har inte tagit bort plasten. Hittar du (Avenger) någon lösning, så ta gärna en bild, tack!
Skriv svar