Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Kompressor eller turbo

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Didge challingor
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 05 maj 2020, 20:56

Kompressor eller turbo

Hejsan
Nyligen köpt en challenger SXT -18. J*vla schysst bil, inte ett dugg missnöjd trots liten snurra. MEN
Har fallit hårt i eftermarknadsträsket och är nu taggad på att kasta på en kompressor. Har läst en del i amerikanska forum, finns schyssta och vältestade produkter för våra 3.6 liters motorer. Däribland sprintex (kompressor), RIPP (centrifugalkompressor) och prodigy performance (Twin turbo).
Samtliga nämnda ger ordentlig effekt och närmar sig en SRT8as prestanda. Visst låter detta lockande?
Hur som helst så undrar jag om någon på detta forum vågat sig på en konvertering? Och om så är fallet, vad kostade kalaset? Vågar man köra bilen på vintern? Och är besiktningsmännen framme och rotar under huven, eller kan man klara sig?
MVH
Annons
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Kompressor eller turbo

Detta är supersvårt! Kul men svårt!
Från någon som kommer från båtsidan med allt vad det innebär så är min största erfarenhet att standard är bäst[emoji28]
Med modifiering och pulver kommer fler problem och mer skruva. Vissa kan gå som klockor medans andra motorer inte alls vill.
Har man pengarna och tiden/kunskapen, kör!

Man ska ha i åtanke att med mer pulver så ska man se till så att bromsar, upphängning, fjädrar och dyl kan hantera detta. Många gasar bara på och tänker inte på detta, det är de som sen ligger i diket.

Men alla bra prylar kostar pengar, snåla är ingen idé för det biter tillbaka med tiden. Vad kostar en SRT med motsvarande kraft kontra den du har idag?

Jag vill inte på nåt sätt avskräcka, bara man vet vad man ger sig in på. För känslan att höra kompressorn vissla när man trycker på gasen är oslagbar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar