Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Billigt tips om ni behöver byta batteri, Trans Sport

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
Ort: Stockholm

Billigt tips om ni behöver byta batteri, Trans Sport

Batteriet på min Trans Sport har varit lite dåligt ett tag men av snålhet har jag dragit ut på bytet

Ett tips om ni inte vill lägga dyra pengar på batteribyte är att köpa exempelvis artikelnr 802742 från Biltema för 999kr, det är i princip samma storlek som arginalet och passar i princip perfekt.

Det trixiga är att batteriet såklart har vanliga poler och inte de amerikanska skruvpolerna, dessutom sitter + och minus på motsatt sida som orginalbatteriet. Men allt detta är lätt att lösa till obefintlig kostnad.

Jag monterade batteriet med polerna framåt istället för bakåt, då hamnar - (minus) vid blinkersen kan man säga, sedan klippte jag av den delen som själva skruven sitter i på kablarna och använde vanlig batterikabelsko med artikelnummer 35166 för 39,90kr, orginalkablaget räckte till för detta.

Vet inte vad orginalbatteriet kostar men billigare än de 1039kr jag lade lär det inte var i alla fall
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Billigt tips om ni behöver byta batteri, Trans Sport

Gött!

Finns också batteriar på ebay.de och co.uk om man vill handla "original" så att säga.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Billigt tips om ni behöver byta batteri, Trans Sport

Ett annat tips är att köpa på skroten, visst har man otur kan man få ett dåligt batteri, men de lite mer seriösa skrotarna har testutrustning och återvinner de dåliga, säljer de som är ok.
Har köpt till min GV, i stort sett en nytt batteri a 250 kr
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Billigt tips om ni behöver byta batteri, Trans Sport

Bra tips, aldrig tänkt på det egentligen, lönar ju sig om man har en skrot i närheten som man kan åka till, så man slipper frakten =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Billigt tips om ni behöver byta batteri, Trans Sport

Jag har en skrot bara några kilometer bort:-). Tackar för tipset. Ska kollas upp men tror min skrot e bra dyr

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Goran44
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 03 jan 2014, 14:57

Re: Billigt tips om ni behöver byta batteri, Trans Sport

Hej köpte ett standard batteri på Mekonomen à ca 900, de kollade måtten, där de även hade adaptrar för kabelskorna à ca 130 så jag kunde skruva dit orginalen. Smidigt och bra. :lol:
Goran44
Cheva Trans Sport AWD -04
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Billigt tips om ni behöver byta batteri, Trans Sport

Jag tittade på biltema-batterier men de hade inget med rätt polställning och jag ville inte skarva kablarna med risken för problem. Jag köpte istället ett batteri från Batterilagret med sidopoler, ungefär 1500:- med frakten och de skickade snabbt men tyvärr med DHL som är totalt odugliga åtminstone här i träsket så jag fick hämta det på terminalen i Rosersberg.

Annars är tipset med Mekonomens adaptrar bra, har ett par sådana liggande och med ett batteri med rätt polställning så fungerar det bra.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Billigt tips om ni behöver byta batteri, Trans Sport

Kolla även på ebay.de efter batteriet, finns till mycket bra priser där! :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Billigt tips om ni behöver byta batteri, Trans Sport

Varning för Mekonomens adaptrar, de jag köpte hade fel gänga så det gick inte att få dit bultarna på kabelskon. Till slut blev jag så frustrerad så jag åkte och köpte ett batteri med sidopoler istället, på det passade bultarna direkt.
Skriv svar