Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Intyg till Chevrolet c20 75

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Noxxen
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 19 maj 2015, 15:14

Intyg till Chevrolet c20 75

Har stora problem. Butter besiktnings ingiörer som ville typa bilen till LB men tyvärr har jag inget c kort. Ville ha den som lätt lastbil men fick den som tung. Han babblade om att jag behövde intyg för att få den som lätt men vad för intyg jag behöver vet jag inte. Har bromsintyg till personbil på bilen men det räckte visst inte.

Någon som har en aning om hur jag ska göra om den från tung till lätt?
Senast redigerad av Avenger den tis 19 maj 2015, 15:53, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till en mer beskrivande rubrik / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet c20 75

Hör med Chevrolet om intyg, t ex. KW Parts, dock kanske det är helt fel ang. ditt ärende men de kan förmodligen hänvisa dig rätt annars.

Annars är väl de vanligaste företagen beckab.se och dekra-bilbesiktning.se som du kan beställa intyg ifrån.

Jag hade dock först försökt med Chevrolet, för att ev. få det kostnadsfritt.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Noxxen
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 19 maj 2015, 15:14

Re: Intyg till Chevrolet c20 75

Chevrolet generalagent kan inte ta fram något

Beckab säger bara att jag ska göra en teknisk förändring som mindre bärighet på däck , fjädring eller dragkrok.

Men problemet är att det sitter 235/85 16 som tål 1360kg. Så förstår inte hur mycket jag måste gå ner eller om jag måste ändra storleken på däcken för att gör en teknisk förändring

Om jag ska gå ner mer på bärigheten på däcken så måste jag gå ner så rullomkretsen blir mer än 5%

Bilens vikt är 2345 och totalvikten är 3725
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Intyg till Chevrolet c20 75

Hej igen,

Jag missuppfattade kanske, ville besiktningen ändra uppgifterna eller har du importerat bilen nyligen?

Kolla även med Chevrolet USA, det kan krävas många mejl eller telefonsamtal att hamna rätt.

Kunde inte besiktningen justera till lätt lastbil/justera vikten?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Noxxen
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 19 maj 2015, 15:14

Re: Intyg till Chevrolet c20 75

Bilen är importerad för ett år sen och då vart det något galet och den vart som tung lastbil.

Har broms stöld o bullerintyg för personbil men vart tung :@. Och nu säger besiktningshen att jag måste göra en teknisk förändring för att typa om den till 3 500 kg i totalvikt.

Har varit i kontakt med beckab och dom sa att man behövde däck med lägre bärighet

Men när jag kollade ang däck så tyckte däckfirman att det lät lustigt och avrådde mig att köpa däck innan jag tog reda på vad jag verkligen ska göra. Men man får ju inte speciellt vettigt svar på vad man ska göra

Enda jag kan tänka mig är att jag måste byta däck med lägre belastningindex än dom som sitter på men som sagt svårt att hitta lägre för då måste jag ändra storlek på däcket och då frångår jag det som står på regbeviset

Mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Intyg till Chevrolet c20 75

Aha, då förstår jag, trodde först att dom ville ändra till tung lastbil från lätt lastbil.

Ja precis, mer än 5% skillnad på rullomkretsen är ju inte att föredra då hastighetsmätaren och miltalsmätaren inte kommer stämma, men även i övrigt så vill man helst inte gå ner så mycket på en sådan bil, eller vilken bil som helst för den delen.

Du kan även kolla med besiktningen exakt vad som behövs göras, ifall du inte redan pratat med en importansvarig vill säga.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Intyg till Chevrolet c20 75

Det är väl typ 10 år eller något sedan de slutade tillåta att man sätter ner totalvikten administrativt, därav att man behöver göra en teknisk förändring som sänker den möjliga lastkapaciteten.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Intyg till Chevrolet c20 75

Ja det är synd, antagligen varit för många som gått över 3500 kg under praktiska förhållanden.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Intyg till Chevrolet c20 75

Det var ju en del som hade så lite lastvikt på en stor pickup att man var tvungen att pissa innan avfärd för att det inte skulle bli överlass...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Intyg till Chevrolet c20 75

Kan tänka mig det =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Noxxen
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 19 maj 2015, 15:14

Re: Intyg till Chevrolet c20 75

Har varit och pratat öga mot öga med en besiktning I.

Bromsintyget var godkänt men behöver ytligare ett intyg som säger att jag har gjort en teknisk förändring så jag inte får lasta mer än 1ton på flaket

Måste ha ett papper som typ säger, att tar jag bort ett blad från bladfjädringen så får jag inte lasta mer 1000kg, eller mindre bärighet på däcken

Chevrolet kan tyvärr inte skriva något sånt utan skickar mig vidare till KW, Beckab, Birf för sådant intyg

som jag förstår så ska typ en auktoriserad verkstad skriva ett sådant papper att min kärra inte får lasta över 1 ton
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Intyg till Chevrolet c20 75

Ja, om du måste ändra lastvikten så behöver en verkstad skriva intyg, dock tror jag att det är svårt för många verkstäder att kontrollera detta på ett bra sätt, de skriver nog intyget utan någon större genomgång av bilen gissar jag på.

Hoppas det går bra.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ChevyGuy
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 17 sep 2019, 18:09

Re: Intyg till Chevrolet c20 75

Det här blir ju ett skapligt trådlyft.... men så här är det:

Det är så att jag råkar ha en Cheva C20 1975 som är reggad som tung lastbil
och jag håller på att undersöka möjligheterna att regga om den till lätt
lastbil. Googlade runt lite angående detta ämne och då hittade jag denna gamla
forumtråd.

När jag läser i tråden så är det så mycket som stämmer med min bil att jag
börjar fundera på om det möjligtvis kan vara samma bil?
Det handlar alltså om en C20 av 1975 års modell. Du skrev inlägget 2015 och
där skrev du att den var importerad för ett år sedan. Min är importerad
2014.
Du skrev även tjänstevikt 2345 kg och totalvikt 3720 kg och däckdimension
235/85 16, allt det är precis som på min pickup.
Råkade den vara ljusgrön (typ päronglass) och vit med grön inredning?

Om det nu inte är så att du har kvar din pickup, då är det ju inte samma
bil :-)

Har även skickat detta meddelande som ett mejl till dig Noxxen.
Skriv svar