Välkommen till USAbilforum, ett inofficiellt forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller och märken, här kan du diskutera om din USA-bil och annat inom ämnet. Trevlig vistelse.

Utväxlingar Silverado -05 ABS/broms lyser

GM's mest populära bilmärke
Användarvisningsbild

Trådskapare
ZimonWisjo
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 26 apr 2018, 21:06

sön 24 jun 2018, 22:53

Hej!

Jag har en Silverado 1500 Z71 från 2005.
Självklart så rasade bakaxeln en kort tid efter köp. Det visade sig vara väldigt svårt att få tag i en likadan bakaxel med rätt utväxling samt Limited slip diffen. Men jag fick tag i en grövre bakaxel från en 95ans 2500 med LS-diff som jag har modifierat för att passa på bilen. Den har setat på plats ett tag nu och funkar "bra". Nu till problemet:
Den gamla bakaxeln hade utväxling 3,42 och den nya har 4,1. Så självklart lyser ABS och bromslamporna, det blir ju galet.
MEN! Jag fick även med tillhörande framklump från 2500an som jag nu har monterat i samband med montering av höjningssats och tänkte att det borde ju vara samma utväxling så fyrhjulsdriften ska funka. Självklart orkade jag inte räkna och greja eftersom jag ändå var nere med min diff och kunde lika gärna montera den nya och hoppas på det bästa.
ABS och bromslampan tänds såklart ändå.
Hur fungerar drivlinan?
Jag har inte testat fyrhjulsdriften ännu eftersom ABS-lampan tändes igen så antog bara att 4x4 bör lämnas ifred. Jag prövade tidigare med orginal-framdiffen på grus och det kändes som att fram och bak stretade mot varandra.
Men som sagt, hur fungerar drivlinan? hur fungerar det här tror ni? Fram och bakaxel är ifrån samma bil. Kommer fyrhjulsdriften att funka? Hur löser jag problemet med ABS-lampan?
Felet blir ju i komunikationen mellan ABS-givarna ute vid framhjulen och den stackars givaren som tar baksignalen i lådan. Kan man kalibrera om någonting?

Hur löser jag problemen?!
Helst utan att behöva byta utväxling eller axlar..

Mvh
Zimon