Välkommen till USAbilforum, ett inofficiellt forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller och märken, här kan du diskutera om din USA-bil och annat inom ämnet. Trevlig vistelse.

Behöver idéer - S10 -97 4.3L 6:a 4x4 automat

GM's mest populära bilmärke
Användarvisningsbild

Trådskapare
andreash
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 12 jul 2018, 12:33

tor 12 jul 2018, 12:48

Ni vet det där känslan när man på allvar funderar på att "råka" sparka omkull en bensindunk för att sedan råka snubbla med tändaren. Har haft den känslan ett tag nu. Förhoppningsvins har någon ytterligare saker för mig att prova innan det blir verklighet. ;)

Min S10 gick bra för att sedan totalt dö. Stod vid en trafikerad väg och kunde inte göra mycket. Bytte allt enkelt jag kunde för att se till att spänning och annat var ok. Tändkablar, stift, batteri etc. Det hjälpe inte. Dagen efter startade den dock oväntat och tog min ca 2 mil innan den dog igen. Hade då ca 35 mil hem. Fick bli släp hem. Det visade sig att bensinpumpen var stendöd. Bytte den och den gick som en klocka. Några dagar. Samma sak igen. Gick plötsligt några dagar och sen inte, Där är vi nu.

Att det verkar komma ibland gör mig lite förvirrad. Den tänder på gas så förutsätter att tändningen är ok. Har inte haft möjlighet att mäta bensintrycket under huven då jag inte har rätt adapter men får rätt värden vid pumpen.

Har även bytt bensinfiltret. Spridarna är väl nästa sak. Kollade på hansen men det verkar inte ha vad jag letar efter. Vart handlar man annars?

Det är ström på säkringen till spridarna. Men hur kan jag mäta pulsen på ett .. enkelt sätt? Läst mig till att man ska kunna göra det vid ECU'n. Men hittar inget vettigt schema. Och inte är jag direkt kunnig på el heller så skulle nog knappt kunna tyda det ändå.

Tips på hur jag kollar spridarna mottages tacksamt. Även idéer på vad mer som kan vara problemet.

-97, S10, 4x4, 4.3L, 6:a Vortec


Annons
Användarvisningsbild

Avenger
Administratör
Inlägg: 14556
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

tor 12 jul 2018, 17:43

Tjena!

Detta behöver inte stämma på din bil, men hade ett nästan exakt likadant problem på samma årsmodell och motor och då var det tändmodulen, som är ett mycket vanligt fel. Jag vill minnas att den även ger signal till spridarna.

Tändmodulerna (Ignition Module) hos Chevy har länge varit ett känt problem men det kan givetvis vara något annat också.

Lyser motorlampan? Kollat av ev. felkoder?

Vilken bensinpump bytte du till förresten?

Det verkar alltså ha varit två olika fel relaterat till detta, bensinpumpen och nu något annat? Jädra trist.

mvh


Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarvisningsbild

Trådskapare
andreash
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 12 jul 2018, 12:33

tor 12 jul 2018, 20:08

Hejsan Avenger,

Tack för ditt svar.
Den tänder på gas. Så uteslöt den delen men det kanske jag inte ska göra?
Om den nu även styr spridarna så är det ju högst relevant. Vet du om det är det från den pulserna kommer?

Motorlampan lyser inte. Kunde göra någon gång då och då tidigare.

Tittade snabbt på Hansen. Vilken av dem bytte du till om du minns?
STMLX381
DELD579


Tack på förhand
Andreas


Användarvisningsbild

Avenger
Administratör
Inlägg: 14556
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

tis 17 jul 2018, 00:57

Minns tyvärr inte så mycket om vilken felsökning som gjordes :( Det enda jag kommer ihåg var att modulen felade och att vi hade uteslutit en mängd andra punkter. Ja, den signalerar spridarna om jag kommer ihåg korrekt, har dock inget schema framför mig nu.

Köpte Standard Motor Products (Standard LX381) från USA, tror jag.

Finns här på ebay för cirka 700 kr inkl. frakt, men det tillkommer även en slant i moms via Global Shipping Program (betalas direkt när man checkar ut).

mvh


Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarvisningsbild

Trådskapare
andreash
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 12 jul 2018, 12:33

ons 18 jul 2018, 08:02

Tack igen för ditt svar. Hade missat det.
Får bli att byta den. Är det inte där felet ligger så skadar det ju inte direkt att byta i förebyggande syfte. Tänker att jag byter fördelarlock och rotor när jag ändå är igång.

Till tändmodulen ska det vara något fett va? Aldrig gjort det innan. Du råkar inte veta vad det är för fett man ska ha? Är det för att slippa fukt och kondens eller vad fyller det för funktion?


Användarvisningsbild

Avenger
Administratör
Inlägg: 14556
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

tor 19 jul 2018, 13:09

Gissar att du tänker på kylpasta? :) Man kan använda samma som i datorer, den pasta som sitter mellan processorn och fläkten exempelvis :)

Fettet/pastan/limmet är till för att bättre "kyla" tändmodulen.

Tror att det ska ingå en liten "tub" vid köp av modulen (bästa är dock att fråga för säkerhets skull, annars finns det att köpa på nätet eller i någon datorbutik osv.).

mvh


Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarvisningsbild

Avenger
Administratör
Inlägg: 14556
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

tor 19 jul 2018, 13:11

Kontaktfett kan man också använda i kontakten om man vill, för att få bästa möjliga kontakt så att säga :) Dock ska det inte behövas egentligen.


Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar