Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet trans sport 2000

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Frejjan
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 08 aug 2018, 18:29

Chevrolet trans sport 2000

Hallå!

Är ny på forumet men har kollat igenom flera trådar och ni verkar ha bra koll på trans sport :)

Vi köpte nyligen en trans sport och blev såklart rätt blåsta men men häromnatten blev vi ståendes på motorvägen.

Vi var på bröllopsfest och när vi skulle lämna festen så var batteriet dött, fick då starta med hjälpstart så då kom vi iväg men efter ca 1 km så upptäckte vi att motortempen var uppe vid 125 grader samt att dej varnade, det var då vi fick köra till kanten och vänta glatt på bärgaren.

Vad skulle det kunna vara för fel? Kan det vara så att generatorn är kass så batteriet inte laddas? Och med för lite kräm så får inte kylfläktarna tillräckligt med spinn för att kyla?
En bekant misstänkte tidigare att kylarpumpen skulle ge upp eftersom vattnet var rostfärgat, kan den ha gett med sig nu?

Vi köpte nytt batteri för 1 mån sedan.
Kylarvätskan/behållaren är lite missfärgad av rost.
Ac'n funkar inte, samt att fläktarna i kupén är lite halvkassa.

Just ni står bilen på verkstad och de vill ha 3000kr för endast felsökning och det känns lite väl surt.

Bilen finns för övrigt i Stockholm, all hjälp uppskattas

Mvh Anders
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Chevrolet trans sport 2000

Hej,
det är vanligare att batteriet helt enkelt är slut än att generatorn lägger av men visst kan det vara båda.

Motortemperatur är ett vanligt problem på de här ofta beroende på att topplockspackningarna läcker. Det är tyvärr ett ganska stort arbete att byta dem, men det behöver ju inte vara så med lite tur. Det händer t.ex. att skovelhjulet på vattenpumpen nöts ner men inte så vanligt, dock en ganska enkel sak att byta.

Original kylvätska på de här är röd, ungefär i nyans av rost, så det behöver inte vara fel. Om AC'n inte fungerar så startar inte kylfläktarna förrän vid 110 grader, med AC vid 95 grader. I motorvägsfart så ska fartvinden räcka till för att kyla.

Jag kan göra den grundläggande felsökningen och finns i Stockholm. Det man behöver göra är ett gastest i kylsystemet för att konstatera eller utesluta att det är läckande topplockspacking. Var finns du och bilen?
Användarens profilbild
Frejjan
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 08 aug 2018, 18:29

Re: Chevrolet trans sport 2000

Tack för snabb respons Sverker, skickar ett pm till dig
Användarens profilbild
Frejjan
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 08 aug 2018, 18:29

Re: Chevrolet trans sport 2000

Vi hade inte kört så långt innan tempen gick upp till 125, sen lät vi den stå i ca 1H och startade igen, då ökade den raskt från 70 till 95 grader av att bara vara på tomgång.
Är det något som kräver bra med batteri för att motverka värmeökning? Tex om kylaren kräver mer energi än vad batteriet ger vid nästan urladdat.
Går fläktarna igång vid 110 grader även fast batteriet är urladdat?

Tänkte om jag skulle kunna åka dit med ett fulladdat batteri, skulle det vara möjligt att det fungerat dugligt då?

Jag kan inte så mycket om bilar, har inte ens körkort utan det är sambon som kör :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet trans sport 2000

Hej,

Nej tyvärr, batteriet påverkar inte kylaren i sig, utan det bästa är att först kontrollera topplockspackningen via ett gastest som Sverker skriver (kylarvätskan kontrolleras med ett särskilt verktyg).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Frejjan
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 08 aug 2018, 18:29

Re: Chevrolet trans sport 2000

Tack avenger, får hoppas att det går att ordna relativt smärtfritt då :) börjar bli kämpigt utan bil.

Angående ac'n, är det värt att fixa den eller blir det för kostsamt? Kanske lika bra att köpa en ny bil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet trans sport 2000

Hej igen,

Alla verkstäder bör ha utrustning för att kunna göra ett gastest, och det ska inte kosta några 3 tusen kronor. Fråga verkstaden vad de ska ha för att felsöka just detta, så att du får svar på om det är topplockspackningen eller ej.

Är det topplockspackningen så hade jag letat efter en annan bil... Blir alldeles för dyrt att åtgärda om man inte gör jobbet själv.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Frejjan
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 08 aug 2018, 18:29

Re: Chevrolet trans sport 2000

Hallå igen.

De ville ha 3000kr för 2 timmars felsökning, vet inte det möjligen är minsta debitering de tar, det är en rätt stor firma så priset beror väl på det.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet trans sport 2000

Synd att dom inte kunde felsöka just den punkten till att börja med, men gissar på att det hade blivit svindyrt också :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar