Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet S10 4,3l går som en håsa

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
HugoSandberg
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 14 dec 2018, 11:28

Chevrolet S10 4,3l går som en håsa

Hej! Råkade ut för lite tråkigheter med min S10 Vortec för ett tag sedan och jag behöver er hjälp att rikta mina misstankar. Ska försöka att beskriva i enkelhet vad som har hänt och vad som har gjorts, sen får vi se om ni kan hjälpa mig att avgränsa problemen.

Var ute och körde för några månader sedan och bilen bara tvärdog och luktade bränt. Startade inte överhuvudtaget ens med startkablar och startgas utan en kompis fick bogsera hem bilen några dagar senare.
Jag plockade loss fördelarlocket, rengjorde polerna och vips så gick den igång utan problem, förutom att den gick lite ojämnt. Sen köpte jag ett nytt lock och rotor som jag monterade, frid och fröjd men bilen går fortfarande ojämnt. Jag misstänkte att tändsystemet fått sig en törn när bilen tvärdog så jag började byta delar. Hittills har jag bytt fördelarlock+rotor, ECU, tändkablar, tändstift, tändspole, MAP-sensor, lagat ett hål på avgasröret precis efter katalysatorn, mätt på tempgivaren, haft i insprutningsrengöring, provat avgasvent.solenoiden, kollat säkringar och säkert en massa saker till som jag glömt nu.

Problemet är att bilen har blivit svårstartad(gick igång mycket lättare i början av felsökningen)
När bilen väl är igång går den fint till en början men efter ett tag (några sekunder-någon minut) börjar den hacka. Precis som att den misständer lite då och då. Gasar jag upp så låter det ibland som att den baktänder(eller så är det något som slår i ljuddämparen)

Eftersom att nästan helt tändsystemet är bytt så vill jag kunna utesluta det, även om jag just nu misstänker allt.

Googlat runt som en galning men symptomen pekar på så fruktansvärt många saker så jag hoppas på er expertis!
Några tankar?
Annons
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Chevrolet S10 4,3l går som en håsa

Hur beter den sig efter att du gasat upp så den misständer?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
HugoSandberg
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 14 dec 2018, 11:28

Re: Chevrolet S10 4,3l går som en håsa

Testade precis och den återgår direkt till att gå ojämnt på tomgång efter att jag gasat upp.
Bytte förövrigt bränslefilter idag, ingen skillnad.
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Chevrolet S10 4,3l går som en håsa

Jag vet att det är svårt, men om du gasar upp och sen kör iväg då? Så att den jobbar hela tiden så att säga och inte bara står på tomgång?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
HugoSandberg
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 14 dec 2018, 11:28

Re: Chevrolet S10 4,3l går som en håsa

Jo jag fattar. Den går dåligt även under körning och när motorn är påväg ner i varv. Oavsett om man belastar bilen med växel stillastående, rullandes eller i neutral. Sen upplevs det inte lika illa när man gasar upp i neutral men lyssnar man noga och tittar på varvmätaren så ser man att där är smådippar titt som tätt.
Användarens profilbild
HugoSandberg
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 14 dec 2018, 11:28

Re: Chevrolet S10 4,3l går som en håsa

Köpte mig en felkodsläsare på Feltema häromdan. Några felkoder fanns inte för tillfället, check engine har lyst vid tidigare tillfälle men det har troligtvis inte med detta att göra.
Kollar man live vad som händer så kan man se minusvärde på både SHRTFT1 och 2, nästan hela tiden och vid något enstaka tillfälle blinkade SHRTFT2 till på -46, och det känns ju sådär bra.

Bilen är inte längre svårstartad, det jag har börjat göra nu till skilland från tidigare är att jag vrider om tändningen ett par-tre gånger innan jag startar så att bränslepumpen får bygga upp innan jag sparkar igång den.

Mina misstankar går just nu mot insprutningen, vad tror ni om den gissningen?
Skriv svar