Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Nybliven TS Awd ägare. Frågestund..

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Magnus Edlund
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 09:33

Nybliven TS Awd ägare. Frågestund..

Hej,
Jag har impulsköpt en trans sport awd 2004.
Har därmed lite frågor till er proffs.

Största kända felet just nu är att kompressorn till fjädringen låter väldigt högt. Som en liten dieselmotor. Men den tycks enligt min bedömning ha god funktion. Hur meckigt är det att byta och var får jag tag på en ny till rätt pris? (är det samma till alla års /modeller?)

I övrigt har den mest estetiska brister:

Strålkastarna & blinkers är åldersslitna. Har kollat runt lite på nätet och här verkar det klart billigast att köpa utomlands. - är det samma till alla motsvarande modeller, Opel, Pontiac etc? Eller har de skojat till det med infästningarna eller liknande? Har hittat stylingvarianter i USA som har riktigt bra priser, men är ju inte godkända och kvaliteten lär väl vara sådär eller?

Knapparna på ratten samt stereons powerknapp är nötta så de är helt transparenta.
Ena fönsterhissknappen saknas - Byter man bara "knapparna" eller hela enheten? - Var hittar jag nya eller är det skroten som gäller?

Båda bakdörrarna är eldrivna, men har bara 3-knapps fjärrkor. - Om jag skaffar en dosa med knappar för bakdörrarna går den då att para ihop med bilen så att man får öppna/stänga funktioner?

Nu till det största problemet!
Jag har askkopp istället för mugghållare!!
Oacceptabelt för en ickerökande kaffejunkie som jag. - Går det att byta som modul eller måste hela konsolen bytas?

Tackar för svar!
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Nybliven TS Awd ägare. Frågestund..

Kompressorn låter ganska mycket men ska inte gå länge att det stör om systemet är tätt, du kan köra kompressorn manuellt i panelen till vänster innanför bakluckan. Det är jättelätt att ta loss kompressorn, en skruv bara och sitter bakom vänster bakhjul. Lossa skruven och vrid hela hållaren 90 grader.

Strålkastare/blinkers köper du billigast E-märkta från tyska e-bay, det är samma för de olika märkena av samma grundmodell.

Jag har inte provat att byta bara knapparna, enheten i dörren är lätt att ta loss. Om du hittar nya knappar för ratten så säg till, mina är också nötta.

Fjärrkontroll är lite vansklig historia, det är inte samma frekvens på dosorna du kan köpa i USA. Jag har inte sett någon europeisk variant som har fjärrkontroll för dörrarna. Att programmera in en ny fjärrkontroll är trivialt, om den har rätt frekvens.

Ang askkoppen vet jag inte jag har en låda mellan stolarna med mugghållare.
Användarens profilbild
Magnus Edlund
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 09:33

Re: Nybliven TS Awd ägare. Frågestund..

Hej och tack för svar!

Ja att den hörs vet jag, men de jag har hört låter typ som en frysbox. Min går inte störande ofta heller vad jag märkt. Typ vid ibland vid start och laständring kan den starta och några sekunder. Men låter rejält mycket, på utsidan som en liten båtmotor och inne från förarplats låter det som att världens största AC-anläggning startat i skuffen.. Har ju nu sett bilder på hur den ser ut, verkar ju rätt liten. Jag är lite lur på att den kanske är lös och att det är nån slags resonans som gör ljudet.. Är den där inne i bagaget?

Hör av mig om jag hittar knappar till ratten. Närmsta nu är hela rattar från skroten. Men känns inte värt pengen.

Elhissknappen verkar dock enklast och priseffektivast att ta hela modulen från skroten.

Min mittkonsoll är uppbyggd: (uppifrån och ner)
12v bakom lucka /askkopp
Öppen förvaring med gummimatta
Lucka med förvaring innanför

De andra TS jag har kört har haft:
12v /öppen mindre förvaring /12v
Utdragbar 2x mugghållare
Lucka med förvaring innanför

Önskar ha den senare, borde finnas på nån skrot. Får kolla..
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Nybliven TS Awd ägare. Frågestund..

Kompressorn finns under golvet bakom vänster bakhjul, du kommer åt den underifrån.

Den variant på mittkonsoll du beskriver har jag inte sett. Det är ju två bitar, den övre är sarjen runt radio och värmesystemets reglagen och i den sitter 12v och askkoppen. Den nedre biten är en egen plastbit, på min förra var den lös. Det låter som att mugghållaren skulle vara i den undre biten. Om du hittar på skroten så är det nog enklast att byta hela biten.
Användarens profilbild
Magnus Edlund
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 09:33

Re: Nybliven TS Awd ägare. Frågestund..

En helt annan fråga i samma ämne;

Sitter och kollar igenom förra ägarens papper och förra året så var bilen in på reparation där de bytt "valve accurator bakaxel. Valve ASM, L/slip diff clu pump" nån pryl som kostar 9000:-. Men vad är det?
Användarens profilbild
Magnus Edlund
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 09:33

Re: Nybliven TS Awd ägare. Frågestund..

En helt annan fråga i samma ämne;

Sitter och kollar igenom förra ägarens papper och förra året så var bilen in på reparation där de bytt "valve accurator bakaxel. Valve ASM, L/slip diff clu pump" nån pryl som kostar 9000:-. Men vad är det?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Nybliven TS Awd ägare. Frågestund..

Det borde vara en sådan här:
https://www.rockauto.com/en/moreinfo.ph ... 2F%2B2BlAI

Kostar $262 på Rockauto, bör vara trivial att byta.
Användarens profilbild
Magnus Edlund
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 09:33

Re: Nybliven TS Awd ägare. Frågestund..

Ja det verkar stämma. Tur att den är nybytt då.. :)
Skriv svar