Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Temperatur Firebird

GM's sportiga märke Pontiac
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Temperatur Firebird

Jodå ska meddela hur det går, borde gå bra att göra så. Tänkte det skulle bli lite varmare innan jag börjar med det, får ju tömma kylsystemet när adaptern ska dit med tempgivare.
Ska även försöka klura ut var det ev går att montera ett kyl för växellådan.
Inte mycket utrymme framför vanliga kylet ivarjefall :?
Annons
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Temperatur Firebird

Äntligen fått lite tid över att kolla. Verkar funka bra med ovanst lösning, tempen ligger på c:a 90gr. Blev lite
extra kablar och relä. Orginal tillslaget funkar som det ska med tanke på AC mm. Det ända är att nu styr denna givaren tempen tills orginalstyrningen slår till, då den växlar till den givaren istället. Ska kanske lägga upp en skiss hur det är kopplat om någon annan är intresserad :roll: Blir i sådana fall inget mästerverk, men kanske går
se hur det kopplat :P

//wepe
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Temperatur Firebird

:P

Härligt!

Lägg jättegärna upp en exakt beskrivning med ev. bilder/illustrationer så kan den läggas till i Guider :)

Blev det en dyr summa det rör sig om? :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Temperatur Firebird

Nää inte speciellt dyrt c:a 200:- för adapter och givare från Biltema. Relä och sladd säkringshållare mm hade jag
innan. Finns en liten skiss på det här, inte vidare vackert men men :? http://web.registrera-doman.se/site/wep ... ontiac.jpg. monterade ett relä som bryter spänningen när tändningen
är avslagen, den är inte med på skissen. Annars är det dessa grejer jag satte dit som nämnts innan http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... -kylflakt/
Funkar bra nu, tycker nog att orginaltillslaget på 110gr till fläkten är lite väl högt :roll: Om du vill får du gärna flytta inlägget, om det skulle passa bättre under något annat?

//wepe
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Temperatur Firebird

Ser skitbra ut! :P

Synd att original inte slår till vid 90 grader som sagt, men nu har du ju fixat det bättre än vad General Motors gjorde! :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Trans Am SE
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 14 mar 2013, 07:59
Ort: Skara

Re: Temperatur Firebird

Det stämmer som verkstaden säger att dessa bilar går på en högre temp men det är bara när AC vredet är på off, är AC n på så ligger dom på ca 90 grader. (Fläkten startar tidigare)
Såg att det är en gammal tråd men det kanske finns nån mer som undrar.
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Temperatur Firebird

Funkar bra med denna lösning, går inte över 95 gr. Spelar ingen roll om jag kör med Ac eller inte. Varför fläkten startar tidigare med Ac på beror väl på att den kondenserar, alltså den jobbar efter Ac inte efter
motor temp. Tycker nog att det är för hög temp tillslag för kylfläkten original, varför vet jag inte :roll:
Kanske inte händer något, men känns lite obehagligt att tempen ligger så högt. Funkar inte Ac,n så startar
nog inte fläkten där heller. Plus att i min bil finns det ingen knapp för bara Ac, är alltså tvungen att sänka
tempen till kyla för att den ska slå till. Men som sagt det funkar bra nu med både motor temp och inne i bilen :)
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Temperatur Firebird

Fel av mig, går att köra med ac + värme :oops: . Men har inte så många möjligheter att ställa luftflödet. Tycker nog inte att det ska behövas köras med Ac för att få lägre motortemp :roll: Men det är bara vad jag tycker. Försökte ändra inlägget ovan men det gick inte.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Temperatur Firebird

Precis, håller med dig, i min Sebring så går det bara ställa luftflödet åt tre olika håll, men INTE mot framrutan som jag vill ha det :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar