Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Parkeringsljus till Ford Torino 72 - Reg.besiktning.

Alla Ford-bilar, även europeiska
Användarens profilbild
Mad
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 20 dec 2013, 12:09

Parkeringsljus till Ford Torino 72 - Reg.besiktning.

Jag importerade en Ford Gran Torino 1972 för några år sedan, av olika anledningar så har den inte blivit registreringsbesiktigad ännu, detta är något som jag nu har tänkt att ändra på!

Bilens p-ljus använder sig av blinkern som är orange, d.v.s. inte godkänt. Jag har letat på nätet efter "vita" glas, dock utan framgång.

Detta problem borde många ha råkat ut för och det borde då finnas några bra lösningar på problemet! Någon som vill dela med sig av dessa!? :)

M.v.h.

Jens Jäger
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Parkeringsljus till Ford Torino 72 - Reg.besiktning.

Tror jag såg vita glas på ebay, sedan kan du köra switchback-lampor som lyser fast vitt sken vid p-ljus och orange/gul vid blinkers. Bör fungera bra då bilen inte har någon varning då den saknar mer avancerad elektrisk utrustning =) Annars kan du ju eftermontera p-ljusen och dra framblinkersen från sidoblinkersen.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
etanol
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 24 jan 2012, 17:52
Ort: Tierp
Kontakt:

Re: Parkeringsljus till Ford Torino 72 - Reg.besiktning.

Jo dessa switchback-lampor bör vara en smidigaste lösningen och som många med klarat sig genom registrerings besiktning med trots dessa inte är "E"-märkta.

Om man bara får tag på sådana vita glas, annars duger i stort vilka "E"-märkta universal lampenheter som helst för ändamålet. Men sedan ska det se klokt ut på bilen med...

Ebay har som vanligt lite godsaker att välja på: http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=For ... e&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.etanolexperten.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Parkeringsljus till Ford Torino 72 - Reg.besiktning.

Om du inte hittar vita glas så kanske det finns några mått universal som passar snyggt :)

Släng gärna upp en bild på pärlan! God Jul!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
rs2600
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 31 dec 2015, 09:46

Re: Parkeringsljus till Ford Torino 72 - Reg.besiktning.

Finns ett enklare och bättre sätt att lösa detta. Skaffa nya 5 3/4 H4 ljusinsatset med inbyggt parkeringsljus och dra en ny tråd från
gamla parkering/blinkersljuset. Du har antagligen sealed beam lampor på bilen och H4 lampor ger betydligt bättre ljus. Sätter du
en "fin" kontakt på tråden kan du koppla tillbaka efter bes om du vill ha orange parkeringsljus igen.
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Parkeringsljus till Ford Torino 72 - Reg.besiktning.

Halloj !
Hur gick det här ? Fick du pli på det eller fastnade du igen ?
Trodde det var andra regler när det gäller äldre bilar ....
Mvh
~W
Skriv svar