Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Hög tomgång(Chevrolet transport)

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Niklas
Station Wagon

Hög tomgång(Chevrolet transport)

Hej,har en chevrolet transport 01.Jag har haft den i två veckor och idag märkte jag att den höll en konstant fart vid 70-80km/h utan att jag rörde gaspedalen,varvtal 1500, stannade då på en parkering och la i P.Då åkte tomgången upp till 2500 varv. Stängde då av bilen i några minuter och då blev den normal igen, körde vidare igen och gick det gick bra en stund men sen började det om igen. Har bara kört kortare sträckor tidigare och inte märkt nåt då.

Nån som vet vad det kan va för knas???
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Hög tomgång(Chevrolet transport)

Spontant skulle jag gissa på Idle Air Control Vent eller Trottle Position Sensor. Det kan också vara så att spjället kärvar lite så att det inte stänger helt eller att det är något fel på cruise control så att den drar lite.

Den senare är enklast att testa, haka av vajern till cruise control-motorn bara. Du kan ta av luftslangen och titta om spjället stänger som det ska, om det är smutsigt så rengör du med t.ex. CRC Carborator Cleaner.

Se upp med en slang som går från luftslangen till den bakre ventilkåpan, om den lossnar där nere så är det lite besvärligt att få dit den igen så lossa den från luftslangen först. IAC och TPS sitter på baksidan av spjällhuset.
Skriv svar