Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Oljelampan lyser och låter på min Vouager 97 3.3 V6

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 24 jun 2012, 13:24

Oljelampan lyser och låter på min Vouager 97 3.3 V6

Oljan är på rätt nivå,detta till trots lyser lampan samt larmar...?? vad händer ?
Plus att servicelampan började lysa i samma veva.
Tacksam för hjälp...

Turboturbo :?:
Senast redigerad av Avenger den tis 19 feb 2013, 16:57, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Motorstorlek saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljelampan lyser och låter på min Vouager 97

Hej!

Oljelampan varnar inte för låg oljenivå, den varnar för lågt eller högt oljetryck.

Det kan vara givaren som är dålig, alternativt dåligt oljetryck, då måste det kontrolleras snarast, t ex. med en ny givare eller separat inkopplat.

Har du felsökt vilka koder du får ut genom Serivce Engine Soon, så att du vet vad som är fel?

Är det när motorn är kall, varm, både och?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 24 jun 2012, 13:24

Re: Oljelampan lyser och låter på min Vouager 97

Hej..Avenger..nej jag har inga koder,,den börjar låta när man börjar åka och sen kan den göra ett uppehåll en period för att sedan låta igen..Vh Turboturbo
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljelampan lyser och låter på min Vouager 97

Låter som något fel på givaren, kanske prova att byta ut den, kostar inte så mycket om man handlar via ebay.com =)

Om det nu inte är något annat knasigt med t ex. igensatta oljekanaler, dålig pumo etc.., men det är inte så troligt på en 3.3, en solid motor det där!

Om Service Engine Soon lyser så finns det lagrade felkoder, har du provat att hålla inne TRIP/RESET medans du vrider nyckeln framåt två steg och sedan trycker på TRIP igen, då borde felkoderna visas som t ex. 21, 55 osv. (tvåsiffriga).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 24 jun 2012, 13:24

Re: Oljelampan lyser och låter på min Vouager 97

Okay..Avenger..bra att du finns..det ska jag testa..jag tror oxå att det är fel på givaren,var ute o körde nu på morgonen,efter 5 min körning började den,,pep några minuter för att sedan lägga av,,lampan däremot lyser på heltid.Vet du på rak arm vart givaren sitter ? Vh Turboturbo
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljelampan lyser och låter på min Vouager 97

Ursäkta om jag är lite seg, men lyser oljelampan hela tiden eller menar du Service Engine Soon? :oops:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 24 jun 2012, 13:24

Re: Oljelampan lyser och låter på min Vouager 97

Båda lyser... :geek: :geek:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljelampan lyser och låter på min Vouager 97

Jag hade kollat upp oljelampan snarast, antingen byta ut oljetrycksgivaren eller mäta manuellt med instrument (om du åker till en verkstad exempelvis).

Service Engine Soon måste gå att få ur felkoder, prova som tidigare skrivet samt den andra metoden, vrid tändningen mellan On-Off-On-Off-On inom 5 sek (avsluta i On-läge), räkna hur många gånger motorlampan blinkar). Service Engine Soon behöver inte vara något allvarligt, kolla först oljelampan, Motorlampan lyser främst vid fel på någon sensor som ger högre utsläpp av avgaser, har du märkt om bilen drar mer bränsle mot tidigare, ryckig gång, misständer?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
avitone
SUV
Inlägg: 211
Blev medlem: lör 10 sep 2011, 13:08
Ort: Gävle

Re: Oljelampan lyser och låter på min Vouager 97

Du kan börja med att lyfta av minuspolen en stund. Sen prova igen.
Kommer det tillbaka skulla jag satsa på givaren
Anders fd. Sebring - 05
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 24 jun 2012, 13:24

Re: Oljelampan lyser och låter på min Vouager 97

Ursäkta har varit sjuk här..jag skall testa o lätta på minuskabeln..vet du vart oljetrycksgivaren sitter på en sån där Chrysler ?
Den går ju fint o så..inget konstigt bara att lampan lyser efter ett tag o sen slocknar den o sen börjar den igen o så håller den på av o på av o på.
Det enda jag lagt märke till utöver är att han är törstig på soppa just nu...normalfallet drar den cirka 1 l milen..nu sörplar han i sig 2 l milen...???
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljelampan lyser och låter på min Vouager 97 3.3 V6

Förbrukningen har nog med service engine soon att göra, du måste få ur felkoderna som den ger, men det lyckades inte visa något i mätarhuset när du provade? Det kan vara lite knepigt, i värsta fall får man felsöka med OBD2 om man inte får till rätt "rytm" med bilens inbyggda diagnostik.

Lånade en bild ifrån google, här sitter "Oil Pressure Switch":

[bilder]http://cdn.2carpros.com/automotive_pict ... itch_6.jpg[/bilder]

..dvs. ganska lättåtkomlig om man lägger sig under bilen vid fronten.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 24 jun 2012, 13:24

Re: Oljelampan lyser och låter på min Vouager 97 3.3 V6

Hej Averenge..
Tusen tack..nu blir det att ratta in i ett varmt garage och kolla..ska kolla luftfiltret osså...vet du om dåliga tändstift kan öka på bensinförbrukningen..?

Vh Turbo turbo
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljelampan lyser och låter på min Vouager 97 3.3 V6

Ja absolut, dåliga tändstift ökar förbrukningen och orsakar misständningar om dom rullat alltför långt. Det kenpiga är som sagt de tre innersta, men det går, lossa plastkåpan vid torkarmotorn så slipper du lossa insuget och köpa nya insugspackningar osv. 1-1,5 timme bör det gå på. Kom ihåg det viktigaste av allt, stiften ska inte skruvas åt stenhårt, bara så dom sitter fast! Man vill inte dra en gänga i motorn, det värsta som finns :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 24 jun 2012, 13:24

Re: Oljelampan lyser och låter på min Vouager 97 3.3 V6

Jag får inga felkoder..men du nämnde något om några bokstäver i en av de övre trådarna.?
Vh Turbo
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljelampan lyser och låter på min Vouager 97 3.3 V6

Lyser fortfarande motorlampan?

Det kan vara knepigt med felkoderna, prova flera gånger och flera olika metoder, t ex. On-Off-On-Off-On inom 5 sek och avsluta i ON-läge men starta INTE bilen, räkna hur många gånger motorlampan blinkar (kan ta ett par sekunder innan det händer något). Den bör alltid blinka ett par gånger så att den visar "avsut på koder", annars har man gjort något fel. OBS, alla dörrar och parkeringsbromens ska vara ilagd. Koderna kan även visa sig som t ex. P1640 osv. i displayen.

Om det inte fungera med ovanstående så kan du följa instruktionerna i denna tråden:

http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=24&t=1585" onclick="window.open(this.href);return false;

Som sagt, prova flera gånger, det ska helt enkelt fungera men det kan vara lite knepigt ibland.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar