Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Frode
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 21:01

Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte

Hejsan. Min kamrem rök förra dagen på min kära Voyager . Vill inte skrota, och har fått höra att det är en Mitsubishimotor med s.k. free wheeling,. så att resten av motoren borde ha klarat sig. Men till frågan: Hur är det att byta kamremmen på en sådan? Plocka åt sidan och gå inn via hjulhuset, el. är det lättare att lyfta ur motoren. ?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte

Det var inget roligt att höra =/

Om du haft otur så kan motorn ändå ha råkat illa ut, men som du säger så är den "non-interference" så den bör dock ha klarat sig, om du nu inte körde i runt 100 km/h eller liknande?

Jepp det är en Mitsubishi-motor, 3,3 och 3,8 litern är Chryslers egna, dom lånade faktiskt från Mitsubishi de första åren de hade V6:or =)

Lite ovanligt med en 3,0 i Sverige :P

Varifrån ska du köpa kamremmen? Ebay? HansenRacing via Mekonomen,Autoexperten osv?

För att byta kamremmen (om det är samma som på generation 2 Voyagers) så behöver du "helt enkelt" demontera allt som är ivägen och sedan höja motorn än aning från motorfästet så att du får igenom skyddskåpan osv., markera sedan kammarna och börja byta remmen :(

Har inte hört talas om att det är lättare att demontera hela motorn, tror det medför en hel del "merjobb".

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte

Jag höll nästan på att glömma, denna länken beskriver en hel guide om hur man byter remmen:

http://www.emprepcourse.com/mitsubishi/id10.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Den kanske hjälper en hel del? :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Frode
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 21:01

Re: Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte

Tack för snabbt och bra svar. Som tur va, körde jag över et farthinder när det hände , så hastigheten va ganska nära 0....
Blev lite osäker när du skrev att det va lite ovanligt med 3,0 i sverige , så kollade, och det va en 3,0 ja.
Ok, sedan vi hade tänkt att ta en service påå den ändå nu, så är det väl bara att ställa den i garaget och börja plocka. Men ska nog få en kunnig en till att sätta dit den.
Återkommer med resultater.

MVH Frode
Användarens profilbild
Frode
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 21:01

Re: Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte

Ok, är det nån större skillnad varifrån jag köper ?
Är det bara motorfästene som behöver lossas för att häva motoren ?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte

Nej spelar ingen roll varifrån du köper, bara jag som var lite nyfiken =)

Tror det är främre motorfästena som måste lossas, kolla gärna denna guiden som sagt, väldigt bra och beskrivande text och bilder :P

Guide: http://www.emprepcourse.com/mitsubishi/id10.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Frode
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 21:01

Re: Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte

Ja jag tittade genom den länken och den va riktig bra. Tackar tackar, nu skall nog bilen snart vara på vägen igen. ( och pojkens studentåk räddad )

MVH Frode
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte

Här verkade det finnas ett kit till din bil:

http://www.hansenkatalogen.se/sv-SE/Han ... 33/FL3190/" onclick="window.open(this.href);return false;["25120"]#/car/code/dd0/7/879/61/533

Men det var lite dyrt :( Cirka 1 300:- om du beställer hos Hansen Racing via antingen Mekonomen, Autoexperten, Meca osv.

Om du beställer från ebay så tar det betydligt längre tid att få hem grejerna, uppemot 2 veckor från USA, är dock osäker på om det ens finns på ebay.com utan du kanske måste gå in på någon amerikansk reservdelssida och fråga om dom kan skicka till Sverige i sådana fall, men allt som allt så kanske totalsumman blir lika mycket som i Sverige :(

Aha, ska ni åka bilen på studenten? Hoppas ni hinner få ordning på den, inte många dagar kvar nu :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Frode
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 21:01

Re: Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte

Tack, får kolla med mekonomen imorgon.

Ja det var meningen att användas som studenbil. Äldsta pojken hade den som studenbil för 2 år sedan och i år va det den yngstes tur, och jag har använd den som bruksbil hela tiden och den har aldrig svikit mig. Inte ens en rejäl älgkrock tog livet av den.Så denna bilen har en helt speciell betydelse för oss. Ska lägga upp et par bilder på den senare. Är inte snygg, men besiktad o godkänd som den är :D :D :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte

:P Du bör kunna få hem delarna på 1 dags leveranstid :P

Det förstår jag att man vill spara på en sådan bil :P, vi hade vår Town & Country -93 tills den slog över till 36 000 mil, den svek oss aldrig och då kan jag säga att den verkligen fick slita som en häst, och då kan jag även nämna att den krockade med 4 rådjur en gång :( stackars rådjuren men bilen fick inte en skråma :roll:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar