Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte
Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte
Hejsan. Min kamrem rök förra dagen på min kära Voyager . Vill inte skrota, och har fått höra att det är en Mitsubishimotor med s.k. free wheeling,. så att resten av motoren borde ha klarat sig. Men till frågan: Hur är det att byta kamremmen på en sådan? Plocka åt sidan och gå inn via hjulhuset, el. är det lättare att lyfta ur motoren. ?
Annons
Re: Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte
Det var inget roligt att höra =/
Om du haft otur så kan motorn ändå ha råkat illa ut, men som du säger så är den "non-interference" så den bör dock ha klarat sig, om du nu inte körde i runt 100 km/h eller liknande?
Jepp det är en Mitsubishi-motor, 3,3 och 3,8 litern är Chryslers egna, dom lånade faktiskt från Mitsubishi de första åren de hade V6:or =)
Lite ovanligt med en 3,0 i Sverige
Varifrån ska du köpa kamremmen? Ebay? HansenRacing via Mekonomen,Autoexperten osv?
För att byta kamremmen (om det är samma som på generation 2 Voyagers) så behöver du "helt enkelt" demontera allt som är ivägen och sedan höja motorn än aning från motorfästet så att du får igenom skyddskåpan osv., markera sedan kammarna och börja byta remmen
Har inte hört talas om att det är lättare att demontera hela motorn, tror det medför en hel del "merjobb".
Mvh
Jonathan
Om du haft otur så kan motorn ändå ha råkat illa ut, men som du säger så är den "non-interference" så den bör dock ha klarat sig, om du nu inte körde i runt 100 km/h eller liknande?
Jepp det är en Mitsubishi-motor, 3,3 och 3,8 litern är Chryslers egna, dom lånade faktiskt från Mitsubishi de första åren de hade V6:or =)
Lite ovanligt med en 3,0 i Sverige
Varifrån ska du köpa kamremmen? Ebay? HansenRacing via Mekonomen,Autoexperten osv?
För att byta kamremmen (om det är samma som på generation 2 Voyagers) så behöver du "helt enkelt" demontera allt som är ivägen och sedan höja motorn än aning från motorfästet så att du får igenom skyddskåpan osv., markera sedan kammarna och börja byta remmen
Har inte hört talas om att det är lättare att demontera hela motorn, tror det medför en hel del "merjobb".
Mvh
Jonathan
Re: Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte
Jag höll nästan på att glömma, denna länken beskriver en hel guide om hur man byter remmen:
http://www.emprepcourse.com/mitsubishi/id10.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Den kanske hjälper en hel del?
http://www.emprepcourse.com/mitsubishi/id10.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Den kanske hjälper en hel del?
Re: Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte
Tack för snabbt och bra svar. Som tur va, körde jag över et farthinder när det hände , så hastigheten va ganska nära 0....
Blev lite osäker när du skrev att det va lite ovanligt med 3,0 i sverige , så kollade, och det va en 3,0 ja.
Ok, sedan vi hade tänkt att ta en service påå den ändå nu, så är det väl bara att ställa den i garaget och börja plocka. Men ska nog få en kunnig en till att sätta dit den.
Återkommer med resultater.
MVH Frode
Blev lite osäker när du skrev att det va lite ovanligt med 3,0 i sverige , så kollade, och det va en 3,0 ja.
Ok, sedan vi hade tänkt att ta en service påå den ändå nu, så är det väl bara att ställa den i garaget och börja plocka. Men ska nog få en kunnig en till att sätta dit den.
Återkommer med resultater.
MVH Frode
Re: Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte
Ok, är det nån större skillnad varifrån jag köper ?
Är det bara motorfästene som behöver lossas för att häva motoren ?
Är det bara motorfästene som behöver lossas för att häva motoren ?
Re: Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte
Nej spelar ingen roll varifrån du köper, bara jag som var lite nyfiken =)
Tror det är främre motorfästena som måste lossas, kolla gärna denna guiden som sagt, väldigt bra och beskrivande text och bilder
Guide: http://www.emprepcourse.com/mitsubishi/id10.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror det är främre motorfästena som måste lossas, kolla gärna denna guiden som sagt, väldigt bra och beskrivande text och bilder
Guide: http://www.emprepcourse.com/mitsubishi/id10.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte
Ja jag tittade genom den länken och den va riktig bra. Tackar tackar, nu skall nog bilen snart vara på vägen igen. ( och pojkens studentåk räddad )
MVH Frode
MVH Frode
Re: Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte
Här verkade det finnas ett kit till din bil:
http://www.hansenkatalogen.se/sv-SE/Han ... 33/FL3190/" onclick="window.open(this.href);return false;["25120"]#/car/code/dd0/7/879/61/533
Men det var lite dyrt Cirka 1 300:- om du beställer hos Hansen Racing via antingen Mekonomen, Autoexperten, Meca osv.
Om du beställer från ebay så tar det betydligt längre tid att få hem grejerna, uppemot 2 veckor från USA, är dock osäker på om det ens finns på ebay.com utan du kanske måste gå in på någon amerikansk reservdelssida och fråga om dom kan skicka till Sverige i sådana fall, men allt som allt så kanske totalsumman blir lika mycket som i Sverige
Aha, ska ni åka bilen på studenten? Hoppas ni hinner få ordning på den, inte många dagar kvar nu
http://www.hansenkatalogen.se/sv-SE/Han ... 33/FL3190/" onclick="window.open(this.href);return false;["25120"]#/car/code/dd0/7/879/61/533
Men det var lite dyrt Cirka 1 300:- om du beställer hos Hansen Racing via antingen Mekonomen, Autoexperten, Meca osv.
Om du beställer från ebay så tar det betydligt längre tid att få hem grejerna, uppemot 2 veckor från USA, är dock osäker på om det ens finns på ebay.com utan du kanske måste gå in på någon amerikansk reservdelssida och fråga om dom kan skicka till Sverige i sådana fall, men allt som allt så kanske totalsumman blir lika mycket som i Sverige
Aha, ska ni åka bilen på studenten? Hoppas ni hinner få ordning på den, inte många dagar kvar nu
Re: Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte
Tack, får kolla med mekonomen imorgon.
Ja det var meningen att användas som studenbil. Äldsta pojken hade den som studenbil för 2 år sedan och i år va det den yngstes tur, och jag har använd den som bruksbil hela tiden och den har aldrig svikit mig. Inte ens en rejäl älgkrock tog livet av den.Så denna bilen har en helt speciell betydelse för oss. Ska lägga upp et par bilder på den senare. Är inte snygg, men besiktad o godkänd som den är
Ja det var meningen att användas som studenbil. Äldsta pojken hade den som studenbil för 2 år sedan och i år va det den yngstes tur, och jag har använd den som bruksbil hela tiden och den har aldrig svikit mig. Inte ens en rejäl älgkrock tog livet av den.Så denna bilen har en helt speciell betydelse för oss. Ska lägga upp et par bilder på den senare. Är inte snygg, men besiktad o godkänd som den är
Re: Chrysler Voyager-90,3,0 Kamrembyte
Du bör kunna få hem delarna på 1 dags leveranstid
Det förstår jag att man vill spara på en sådan bil , vi hade vår Town & Country -93 tills den slog över till 36 000 mil, den svek oss aldrig och då kan jag säga att den verkligen fick slita som en häst, och då kan jag även nämna att den krockade med 4 rådjur en gång stackars rådjuren men bilen fick inte en skråma
Det förstår jag att man vill spara på en sådan bil , vi hade vår Town & Country -93 tills den slog över till 36 000 mil, den svek oss aldrig och då kan jag säga att den verkligen fick slita som en häst, och då kan jag även nämna att den krockade med 4 rådjur en gång stackars rådjuren men bilen fick inte en skråma