Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Servoolja Voyager -00

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Servoolja Voyager -00

Hej Usabilsforumet!

Har ett litet problem med mitt gammla åk. Misstänker att den läcker servoolja, först trodde jag att det var kyllarvatten, men det är liksom i det närmsta pissgult. Det är ytterst lite, nån droppe då och då och endast när den stått kall länge. Har inte lokaliserat läckaget, men i vilket fall som helst så har det nu börjat låta när man rattar åkdonet, väser lite eller hur man nu ska beskriva det. Kollar nivån i servooljeburken, enligt instruktionsboken så ska det vara en mätsticka fastsatt i locket, men någon sådan finns inte, och det kan aldrig suttit någon i det locket heller.

Hur mycket olja ska det vara i burken, det är ca 1 kanske 1,5 cm nu, från botten sett. Förmodar att det är för lite, men om det verkligen orsakar oljudet vette tusan?

Sedan inställer sig frågan om man törs blanda denna Mopar "servo-hit-och-dit-oil" (vad den nu hette) med någon annan servoolja? Mopars olja finns inte bakom huskröken direkt...
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Servoolja Voyager -00

Hej,

Hmm, gul olja? :P Torkade du av på ett vitt papper för att se den exakta färgen? Hur luktade den, sött?

Uppstår "oljudet" vid stillastående eller vid körning, eller kanske både och?

Kan du ta en bild på locket som sitter där nu, det kanske inte är tätt eller ens original?

Hur kollade du mängden olja i behållaren, varm eller kall motor? På tomgång?

Att blanda oljan är ingen fara, går bra med atf-olja också som finns i automatlådorna.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Servoolja Voyager -00

Hej!

Njae, jag har skickat under en plaslåda som det får droppa i, och det är gulaktigt. Har faktiskt för mig att Mopars servoolja är gul? Har inte luktat på det... Kanske ska provsmaka också :D :(

Oljudet, eller det låter mer som en rem som inte riktigt orkar med. Iofs går det väl inte att utesluta remmen, men jag tror inte det är den.

Låter när man rattar oavsett om det är vid stillastående eller under körning, visserligen är det småsvårt att avgöra under körning i högre fart...

Kollade oljan med kall motor, förmodar att den stiger vid varm. Ska se om jag kan fiska upp lite mer olja på en sked eller nått. Ska fixa bild på locket och burken.

Står i instruktionsboken att man inte ska ha i automatolja i alla fall. Jag tänkte hälla någon redline från mekonomen, det är i alla fall den som kommer upp som rekomendation när man slår in bilen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Servoolja Voyager -00

Hej,

Yepp det stämmer (trodde faktiskt inte någon hade original i sin bil :oops: :D hehe), Mopar Original servoolja är gul/brun-aktig till färgen (det är egentligen ATF-olja men med originalfärgen, automatoljan har pigment som gör den röd).

Men det ska gå använda och blanda med ATF-olja, vilket är lite billigare vid service/byte av servooljan, men då kan man likväl köpa original om man vill, men att blanda "lite smått" är ingen fara ;)

Anledningen till att din bok säger att automatoljan inte ska användas beror på att ATF+4 inte fanns det årtalet, i alla fall inte på marknaden ;)

Ingen slang/slangar som ligger i kläm från/till servobehållaren? (tror du ser bäst underifrån kanske).

Hur känns remmen? Går den vrida skevt ett varv?

Inga glapp i hjulet eller liknande? Någon led som "knakar"? Svårt att avgöra kanske :/? Försök rycka på framhjulen så mycket du kan..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Servoolja Voyager -00

Mysteriet närmar sig lösningen tror jag... :geek:

Burken med lock är med all sannolikhet orginal, skalan sitter på utsidan av burken.. :D Har dock tutor som sitter ivägen så jag aldrig såg den... :oops:

ATF+4 borde rimligen funnits, för det är vad som ska vara i lådan om jag inte mins fel.

Det vinande ljudet hörs även utan motorn igång, troligen alltså ratten som behöver smörj.... :|

Droppet kommer under vattenpumpen, ser ut att komma mellan pumpen och blocket, någon som vet vad skvallerhållet sitter? Skumt dock att det är gulaktigt...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Servoolja Voyager -00

Nej ATF+4 fanns inte, du har 3:e generationens Voyager/Caravan/Town & Country och i dem är det ATF+3 olja original (men om du servar lådan så ska givetvis ATF+4 användas ändå) ;)

Om du ringer upp t ex. Hedin Bil som är aukt. Chrysler-verkstad så ser du att även dom rekommenderar ATF+4-olja i servon faktiskt ;)

Är du säker på att det inte dropper vid "sidan av" vattenpumpen vid styrservopumpen? Båda sitter ju i linje längs med remmen så servooljan kanske rinner dit? Om nu det saknades olja?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Servoolja Voyager -00

Jag är tämligen säker på att det står ATF+4 för lådan i instruktionsboken, den är nämligen nybytt. Jag har desutom förmig att Chrysler bytte lådor 98-99 så 3:e generationen kan kanske ha olika beroende på årsmod.

finns som sagt någon centimeter olja i servoburken. Om vattenpumpen läcker ur axeln så borde det rimligen komma på utsidan av pumpen,alltså på skivsidan, men vätskan kommer längs med motorblocket, typ mellan blocket och pumpen. Kan omöjligen rinna servoolja dit. Kan ju iofs vara så jävligt att det läcker både vatten och servoolja...

Ska palla upp den och lossa den fula plastkåpan så man kommer åt att se, åla under utan att lyfta bilen är inte helt optimalt... :?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Servoolja Voyager -00

:P

Det är möjligt att det kan stå ATF+4 på din bil eftersom det är "Millenium-edition"-liknande, nästkommande år, dvs. 2001 så var det en helt ny period för Chrysler och då byttes alla automatlådor ut till mekaniskt uppgraderade versioner av modellen 41TE.

Under år -98/99 genomfördes mindre mjukvaruuppgraderingar i automatlådans dator (TCM), vilket optimerade styrningen av det elektriska ventilspelet (solenoiden).

:( Hoppas inte den läcker både olja och glykol :( Men om du stoppar ned en bomullspinne i servobehållaren, vilken färg får du? Gulaktig? Och det är enbart gulaktig färg som rinner ut? Förlorar den kylarvätska också? Har servobehållaren rätt mängd olja i förhållande till lockets instruktioner?

Var försiktig när du pallar upp bilen, dessa bilar är ganska tunga :( man läser så "ofta" på nyheterna om olyckor relaterade till uppallade bilar osv. :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Servoolja Voyager -00

Nu har jag krypit under åbäket. Ogillar skarpt att ligga under upp-pallade bilar. Dubbla pallbockar bredvid varandra. :ugeek:

Servosystemet verkar inte läcka, utan det är kylarvatten som tycks rinna utmed motorblocket, sannolikt från oljekylaren (till motoroljan alltså, den som sitter mellan filtret och blocket), eller nån temperaturgivare. Förmodligen även en skvätt mellan vattenpumpen och blocket.

Den har naturligtvis dragit kylarvatten i bra många år, men jag har inte riktigt brytt mig, tittar man på en ameriaksnk "slangklamma" så behöver man ju inte förvånas över att det inte håller tätt. Det är inga mängder,utan kanske på sin höjd 3 dl /mån. Droppet kommer bara när den stått kall länge, förmodligen expanderar metallen av värmen också slutar det droppa när den är varm. Det är först när den stått kall i 7-8 timmar som det kommer en blygsam droppe typ var 10-20 minut.

Vattenpumpen är bytt någon gång i historien att döma av utseendet samt utbytta slangklammor. Så det verkar inte vara den som "skvallrar". Det var väl mest det jag ville konstatera, samt att det inte är servoläckage. Förmodligen gulnar vattnet för att det rinner utmed motorn, och vattnet i sig är säkerligen inte det fräschaste innvändigt heller.

Lämmnar nog det hela utan åtgärd så länge det inte tilltar, eventuellt slår jag i något "hokus-pokus-kylsystem-tätning"

Gnisslet/ojudet/vinandet kommer nog från rattstången eftersom det låter även när motorn inte är igång. Typiskt bara att det börjar just som man har korn på något annat fel, trodde ju direkt att det hade samband.. :roll:

Är dock sugen på att byta servoolja, undrar om det går att pumpa upp lite med en hävertpump och slå i lite nytt? Lär väl kanske inte göra så mycket när man inte lyckas byta allt. Finns ju ingen returslang på burken heller. Annars hade det bara varit att lossa den och slå på nytt tills det rinner ut nytt i returen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Servoolja Voyager -00

Jag gillar heller inte att ligga under bilar, en pelarlift är ett måste känns det som, men det har man inte råd med xD :P

Gött att du hittade orsaken till läckaget, hoppas det ordnar sig med lite kylartätning :P

Tror du kan använda en oljepump/hävertpump :P Jag har använt det en hel del, finns en del på Biltema :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Servoolja Voyager -00

Slog i en skvätt servoolja, men det gjorde inte nämnvärt mycket. Kände på remmen och den är misstänkt! Tvingade ner remspännaren och den verkar "fjånga" upp i maxläge när man släpper så remmen är väl uttjänt. Smått irreterande för den är bytt för en ca 4000 mil sedan. Borde ju hålla längre tycker man.

Är det möjligt at byta eländet utan att lyfta bilen? Känns som att det kan bli problem med den återfjädrande remmspännaren dock... Hur fan kommer man åt? Det är ju ruskigt trångt!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Servoolja Voyager -00

:(

Man måste hissa upp bilen, sedan skruva dän kåpan för drivremmen och därefter spännrullen till remmen, den skruvar man dän medsols, dvs. TVÄRTOM mot vad brukar skruva loss skruvar :P

Kanske finns någon gör-det-själv mack i närheten? :roll: Känns lite farligt att ligga under bilen :oops:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar