Fick höra på besiktningen att de tyckte jag skulle pumpa i lite fett i nipplarna på lederna fram.
-Vilket sorts fett ska jag ha i, duger vanligt universalfett eller kulagerfett eller vad?
Bil: Voyager -06
Vilket fett i spindelleder? Voyager -06
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Vilket fett i spindelleder? Voyager -06
Senast redigerad av Avenger den fre 26 apr 2013, 10:12, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Årsmodell saknades.
Anledning: Årsmodell saknades.
Annons
Re: Vilket fett i spindelleder?
Jag hade tagit det som fanns tillgängligt hemma, i mitt fall Universalfett ..ska fungera kanoners!
Re: Vilket fett i spindelleder? Voyager -06
Var sitter nippeln för att fetta in lederna?
Chrysler Grand Voyager -05
Re: Vilket fett i spindelleder? Voyager -06
Ja, det glömde jag ju att nämna, det finns faktiskt inga servicepunkter på denna årsmodell, inte heller mellan 96-00, endast på 91-95 om jag minns rätt. Därför lämpar sig mitt svar ovan till andra bilmodeller som har en sådan nippel
STANDARD PROCEDURE - LUBRICATION
There are no serviceable lubrication points on the
front suspension. The ball joints are sealed-for-life
and require no maintenance. The lower ball joints
have special grease fitting caps that prevent normal
grease gun attachment. This has been done to eliminate
the possibility of over-filling, damaging the nonvented
seal. Do not attempt to remove the special
grease fitting cap and replace it with a normal grease
zirc fitting.
- Anders Ason
- Pickup Truck
- Inlägg: 549
- Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56
Re: Vilket fett i spindelleder? Voyager -06
Om någon styrled eller annat ledat ersatts med pirat så är det ofta smörjnippel på dessa (och ofta klenare dimensionerade!) enl. min erfarenhet. Om man byter en styrled mot en sådan så har man en enda nippel att smörja och det blir då sannolikt inte gjort. Anser att besiktningsmannen (eller kvinnan) skulle vid det påståendet ha förvissat sig om att där fanns en nippel och även informerat om det.
Re: Vilket fett i spindelleder? Voyager -06
Bra info! Tackar!
Har aldrig tänkt på om det sitter på de länkarmar jag köpt till min Sebring och Dodge, värt att ta en titt.
Har aldrig tänkt på om det sitter på de länkarmar jag köpt till min Sebring och Dodge, värt att ta en titt.
Re: Vilket fett i spindelleder? Voyager -06
i mitt fall där besiktningsmannen påpekade detta så förefaller det sig så att båda mina yttre styrleder är utbytta mot förstärkta UTAN fettnippel.
När bes.mannen tittade fram ut gropen och påpekade att jag gott kunde fylla på lite i nipplarna så antar jag att han hittat andra leder där under med nipplar på....
Jag har ej tittat själv dock..
När bes.mannen tittade fram ut gropen och påpekade att jag gott kunde fylla på lite i nipplarna så antar jag att han hittat andra leder där under med nipplar på....
Jag har ej tittat själv dock..
- Anders Ason
- Pickup Truck
- Inlägg: 549
- Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56
Re: Vilket fett i spindelleder? Voyager -06
Lite utveckling av pirat visavi original.
Rekommenderas att köpa original styrled på ex. vis Hedins eller motsv. Den styrled som säljs av tillbehörsfirmor kommer ofta via Hansen Racing och som dessvärre inte är jämförbar enligt mig. Den passar, men är mycket klenare. På piraten finns heller ingen sexkant på bulten att hålla mot med. Original kan vara upp till dubbelt så dyr, men det är den värd (notera även skillnaden på diametern och dammkåpans utformning). Jag har köpt pirat och lämnat tillbaka när jag konstaterat att det inte stämmer överens med originalet.
Har i flera fall, både IRL och på nätet, noterat skruvande bilägare som uttryckt missnöje med de billigare piratdelarna. Säkerhetsdetaljer som bromsar och styrning är jag själv ganska petig med. Men det är klart att står det ex. vis Brembo på en bromsskiva så är det OK. Köpte (till ett annat märke och för flera år sedan) också ett framhjulslager hos vår största reservdelsleverantör och det visade sig att det spår och o-ring som fanns utvändigt på yttre ringen på det jag tog bort saknades helt på det jag köpte. Tyvärr måste man se upp.
(Du kan byta den själv det är enkelt, största jobbet är att ta av och på hjulet. Slå aldrig på bulten för att få ut den utan ge ett kraftigt slag på överfallet så sprätter den ut själv. Var noga med att kolla rattläget så du kan efterjustera "tå in".)
Från vänster till höger: Ny från tillbehörsfirman, den gamla och original: Det här gäller även krängningshämmarstag m m.
I ditt fall så tror jag med en viss säkerhet att du inte alls har några "förstärkta" spindelleder (tror inte det ens finns!) utan faktiskt original. Besiktningsmännen har nog sett många piratdelar och vet nog inte alltid hur det ska vara.
Rekommenderas att köpa original styrled på ex. vis Hedins eller motsv. Den styrled som säljs av tillbehörsfirmor kommer ofta via Hansen Racing och som dessvärre inte är jämförbar enligt mig. Den passar, men är mycket klenare. På piraten finns heller ingen sexkant på bulten att hålla mot med. Original kan vara upp till dubbelt så dyr, men det är den värd (notera även skillnaden på diametern och dammkåpans utformning). Jag har köpt pirat och lämnat tillbaka när jag konstaterat att det inte stämmer överens med originalet.
Har i flera fall, både IRL och på nätet, noterat skruvande bilägare som uttryckt missnöje med de billigare piratdelarna. Säkerhetsdetaljer som bromsar och styrning är jag själv ganska petig med. Men det är klart att står det ex. vis Brembo på en bromsskiva så är det OK. Köpte (till ett annat märke och för flera år sedan) också ett framhjulslager hos vår största reservdelsleverantör och det visade sig att det spår och o-ring som fanns utvändigt på yttre ringen på det jag tog bort saknades helt på det jag köpte. Tyvärr måste man se upp.
(Du kan byta den själv det är enkelt, största jobbet är att ta av och på hjulet. Slå aldrig på bulten för att få ut den utan ge ett kraftigt slag på överfallet så sprätter den ut själv. Var noga med att kolla rattläget så du kan efterjustera "tå in".)
Från vänster till höger: Ny från tillbehörsfirman, den gamla och original: Det här gäller även krängningshämmarstag m m.
I ditt fall så tror jag med en viss säkerhet att du inte alls har några "förstärkta" spindelleder (tror inte det ens finns!) utan faktiskt original. Besiktningsmännen har nog sett många piratdelar och vet nog inte alltid hur det ska vara.
Re: Vilket fett i spindelleder? Voyager -06
Förstärkt eller ej så sitter det i alla fall där en ny som inte glappar...
Tiden får utvisa om jag måste byta snart igen, inte så avancerat dock som tur är..
Tiden får utvisa om jag måste byta snart igen, inte så avancerat dock som tur är..
Re: Vilket fett i spindelleder? Voyager -06
Jag hade spinderlleder med nipplar på en 99:a. De var inte mindre än original. Bara bättre. Monterades vid 10000mil och satt kvar 30000mil senare. När man gör servicen själv är det inte speciellt svårt att lägga till en punkt på serviceschemat. Fast jag tyckte det var kul att rundsmörja, så jag passade på när jag roterade hjulen ett par gånger om året.Jim skrev:Förstärkt eller ej så sitter det i alla fall där en ny som inte glappar...
Tiden får utvisa om jag måste byta snart igen, inte så avancerat dock som tur är..
Dvs kolla spindellederna!
Re: Vilket fett i spindelleder? Voyager -06
Kommer man ihåg att smörja dem (och om de i övrigt är av bra kvalité) så kan de hålla bra länge, men det ska ju helst inte vara en så klen variant som den Hansen Racing hade till salu (vet inte om den finns kvar, verkar vara slutsåld eller borttagen från sortimentet), men smörjnippel får det gärna vara tycker jag.
Mvh
Mvh