durango oljeförbrukning
durango oljeförbrukning
Hej på er alla. Jag har en durango 5.9l -99 som gått ca 19000 mil.den tar ca 1l olja på 70 mil.det är väl inte normalt eller ? har ingen direkt koll på denna motor men tycker det låter mycket. och blåryker gör den inte. tänkte någon här kanske har något tips!
Annons
Re: durango oljeförbrukning
Hej,
Vet att insugspackningen kan orsaka detta på denna motorkonstruktionen, det är samma som på 3,9 liters V6:an, och 5,2 och 5,9 liters V8:an, kolla gärna den packningen
(kan se om jag har något dokument som hanterar detta).
Går bilen bra i övrigt? Ryckigt? Kanske läcker olja in till någon cylinder genom ventilkåpspackningen?
Men som sagt så blåryker den inte någonting? Så det är nog en extern läcka i sådana fall? Kanske insugspackningen som sagt?
Det är ingen oljesöl under bilen när du stängt av den under natten? Eller något som kommer när du kör? Fast det är svårt att se isf.
Jag hade börjat med att kolla insugs- och någon av ventilkåpspackningarna.
Mvh
Jonathan
Vet att insugspackningen kan orsaka detta på denna motorkonstruktionen, det är samma som på 3,9 liters V6:an, och 5,2 och 5,9 liters V8:an, kolla gärna den packningen
Går bilen bra i övrigt? Ryckigt? Kanske läcker olja in till någon cylinder genom ventilkåpspackningen?
Det är ingen oljesöl under bilen när du stängt av den under natten? Eller något som kommer när du kör? Fast det är svårt att se isf.
Jag hade börjat med att kolla insugs- och någon av ventilkåpspackningarna.
Mvh
Jonathan
jag får väl kolla lite närmare under hälgen då.
service manual vore ju trevligt
service manual vore ju trevligt
Hej,
Här är ett tips om rephandbok, finns OEM från biltillverkarna på All Data DIY, googla och se, det kostar under 200:- kr för 1 års abonnemang
Ha det gott.
Mvh
Här är ett tips om rephandbok, finns OEM från biltillverkarna på All Data DIY, googla och se, det kostar under 200:- kr för 1 års abonnemang
Ha det gott.
Mvh
man får tacka för manual och goda råd. helgen var som vanligt för kort så jag hann inte kolla så mycket. men jag såg idag att det är ganska oljigt under motorn ,,speciellt vid oljefiltret så det kanske är att det att det läcker lite här och var som gör att hon tar lite olja. snart sem så då blir det allvar 
Hoppas felet är så enkelt som kanske O-ringen kring oljefiltret eller att det är för löst åtskruvat